• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • BymBym

Beror väl helt på vad som är bestämt. De kanske har haft en diskussion innan du började och tyckte det var bra. Den enda som är bristfälligt är väl informationen till nyanställda om att det brukar finnas en hund där.

Och om en av brukarna blev av med hundrädslan så är väl det jättebra?!

• anne h
    Lavish skrev 2009-10-10 20:03:19 följande:
    Men fy fan. Jag tycker det är riktigt uselt. Så gör man inte. Hon får ta hand om sin hund på sin fritid. De handikappade ska inte behöva ha en hund i sitt hem bara för att de är beroende av vårdare.
    om de vill ha hunden där då??

Min sons hund följer alltid med till mormors boende, där vill alla klappa och gosa -vilket de är ensamma om att få göra med denna hund, ingen annan än familjen får annars röra honom (för mig, alltså)

En tjej (med utv st) som var livrädd för hundar lärde sig faktiskt att dessa fyrbeningar inte är farliga via min sons jycke.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • sär skriven