• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • sär skriven
    Kajee skrev 2009-10-11 18:15:33 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera hund på arbetsplatsen eftersom jag är allergisk. Det tråkiga är att det är alltför många som inte tycks förstå att det faktiskt gör att djuret bara är där "en liten stund" eller "den är ju bara på mitt rum". En gång när jag sa till en hundägare att jag är allergisk och att jag inte kunde arbeta ifall hunden var där fick jag svaret att "Det kunde ju inte jag veta och nu är han ju här. Jag kan inte ta hem homom nu." När jag berättade om problemet för chefen fick jag höra att "det är väl inte så farligt". Resultatet blev att JAG fick gå hem eftersom blev dålig. Du kan inte veta helt säkert om en person på din arbetsplats är allergisk eller ligger i riskzonen för att bli det. En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må.Är man allergisk så är man och det handlar om att visa hänsyn till sina medmänniskor.
    Var väl jättebra hänsyn av dej att gå hem =0).

*haha* skojar bara!
  • Kajee

Nu för tiden är jag lärare och får kämpa för att en viss kollega inte ska ställa till med "djurdag" varje år då alla elever ska få ta med sig sina djur för att visa upp i skolan.
    När det här hände arbetade jag på ett kontor på ett större företag. Just där vi satt var vi ca 40 personer.

Om någon tar med sig en assistenthund så förväntar jag mig att min arbetsgivare är så pass klok att han/hon inte placerar husse/matte på samma ställa som jag arbetar på. (Alternativt inte anställer någon med assistenthund på samma plats som jag om jag var först anställd.) Om jag anställs på ett ställe där det redan finns assistenthund förväntar jag mig att jag blir informerad om det innan så att jag kan ta ställning till om jag kan/vill arbeta där eller inte. Att situationen skulle uppstå över natten lär ju knappast ske.

Lite fundersam har jag varit om man på något sätt skulle bli sjukhus-/långvårdspaket och befinner sig i en situation där man inte kan förmedla sig själv - och så tar någon vänlig själ dit en terapihund.
    Jag hoppas att man har koll på sånt. Och om en allergisk person behöver plats på ett dylikt hem så hoppas jag faktiskt innerligt att man i första han tar hänsyn till människan före hunden.

anne h skrev 2009-10-11 18:19:18 följande:

Vad arbetar du med?Hur gör du om en i övriga personalen har en assistanshund med sig en dag?..
  • Sharooon

Kajee "En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må."

Svar: Då kanske man ska tänka på att det som för oss är en sk arbetsplats faktiskt är deras/brukarnas/boendes hem!

• Kajee

Visst är det det - och jag tyckte nog att jag förklarade min ståndpunt ganska bra i mitt inlägg...

Sharooon skrev 2009-10-11 18:36:55 följande:
    Kajee "En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må."Svar: Då kanske man ska tänka på att det som för oss är en sk arbetsplats faktiskt är deras/brukarnas/boendes hem!
  • Kajee

Och JAG skulle inte välja att jobba på ett ställe där det finns en terapihund.
    Skillnad om jag redan finns där. Då får arbetsgivaren tänka igenom situationen eftersom arbetsgivaren faktiskt har ett ansvar både för de boende OCH de anställda.

Kajee "En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må."Svar: Då kanske man ska tänka på att det som för oss är en sk arbetsplats faktiskt är deras/brukarnas/boendes hem!
  • Stinky
    Kajee "En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må." Svar: Då kanske man ska tänka på att det som för oss är en sk arbetsplats faktiskt är deras/brukarnas/boendes hem!
    Givetvis respekterar man en annans hem, även när man arbetar på en gruppbostad! Dock är det så att hela gruppbostaden inte är en brukares hem, däremot är deras lägenhet, alt. rum med badrum, deras hem. De allmänna utrymmena är gemensamma! Har man kommit överens om att man kan ha djur där med de boende, de boendes anhöriga, förmyndare eller godemän, personal samt chefer, förstår jag verkligen inte problemet?
    Är det bara TS som anser att det är ett problem, kan TS gott och väl söka sig någon annanstans.
  • Kajee

Vet inte varför du citerade mig eftersom jag inte har påstått att man ska ta särskild hänsyn till TS - snarare tvärsom kanske...
    Det jag tog upp var snarare det omvända; Om man beslutar sig att ta in en hund så bör man kolla upp med samtliga inblandade om det fungera eller inte och vad det finns för alternativ för den anställde.

Stinky skrev 2009-10-11 18:46:24 följande:
    Givetvis respekterar man en annans hem, även när man arbetar på en gruppbostad! Dock är det så att hela gruppbostaden inte är en brukares hem, däremot är deras lägenhet, alt. rum med badrum, deras hem. De allmänna utrymmena är gemensamma! Har man kommit överens om att man kan ha djur där med de boende, de boendes anhöriga, förmyndare eller godemän, personal samt chefer, förstår jag verkligen inte problemet? Är det bara TS som anser att det är ett problem, kan TS gott och väl söka sig någon annanstans.
  • Stinky
    Kajee skrev 2009-10-11 18:50:02 följande:
    Vet inte varför du citerade mig eftersom jag inte har påstått att man ska ta särskild hänsyn till TS - snarare tvärsom kanske... Det jag tog upp var snarare det omvända; Om man beslutar sig att ta in en hund så bör man kolla upp med samtliga inblandade om det fungera eller inte och vad det finns för alternativ för den anställde.
    Jag citerade "Gimmi", inte dig.
  • mion
    Kajee skrev 2009-10-11 18:33:39 följande:
    Nu för tiden är jag lärare och får kämpa för att en viss kollega inte ska ställa till med "djurdag" varje år då alla elever ska få ta med sig sina djur för att visa upp i skolan.När det här hände arbetade jag på ett kontor på ett större företag. Just där vi satt var vi ca 40 personer.Om någon tar med sig en assistenthund så förväntar jag mig att min arbetsgivare är så pass klok att han/hon inte placerar husse/matte på samma ställa som jag arbetar på. (Alternativt inte anställer någon med assistenthund på samma plats som jag om jag var först anställd.) Om jag anställs på ett ställe där det redan finns assistenthund förväntar jag mig att jag blir informerad om det innan så att jag kan ta ställning till om jag kan/vill arbeta där eller inte. Att situationen skulle uppstå över natten lär ju knappast ske.Lite fundersam har jag varit om man på något sätt skulle bli sjukhus-/långvårdspaket och befinner sig i en situation där man inte kan förmedla sig själv - och så tar någon vänlig själ dit en terapihund.Jag hoppas att man har koll på sånt. Och om en allergisk person behöver plats på ett dylikt hem så hoppas jag faktiskt innerligt att man i första han tar hänsyn till människan före hunden.anne h skrev 2009-10-11 18:19:18 följande:
    Men menar du att en hel skola ska anpassa sig efter en person då?
  • Kajee

Sorry - mitt namn lyckades smita sig in, men såg att resten inte var mitt.

Stinky skrev 2009-10-11 19:00:36 följande:
    Jag citerade "Gimmi", inte dig.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?