• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • sär skriven
    Kajee skrev 2009-10-11 18:15:33 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera hund på arbetsplatsen eftersom jag är allergisk. Det tråkiga är att det är alltför många som inte tycks förstå att det faktiskt gör att djuret bara är där "en liten stund" eller "den är ju bara på mitt rum". En gång när jag sa till en hundägare att jag är allergisk och att jag inte kunde arbeta ifall hunden var där fick jag svaret att "Det kunde ju inte jag veta och nu är han ju här. Jag kan inte ta hem homom nu." När jag berättade om problemet för chefen fick jag höra att "det är väl inte så farligt". Resultatet blev att JAG fick gå hem eftersom blev dålig. Du kan inte veta helt säkert om en person på din arbetsplats är allergisk eller ligger i riskzonen för att bli det. En arbetsplats är (i de flesta fall) till för många personer. Inte bara dom som tar sig rätten att bestämma hur andra ska må.Är man allergisk så är man och det handlar om att visa hänsyn till sina medmänniskor.
    Var väl jättebra hänsyn av dej att gå hem =0).