• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • k girl
    Vilka miljöer är det dessa hundar inte har tillgång till, menar du?
    Ledar- och servicehundar får till exempel inte vistas i livsmedelsbutiker, utan måste vänta vid utgången/kassorna. I serveringslokaler är det upp till näringsidkaren att tillåta ledar- och servicehundar eller ej. Utöver det kan kommuner reglera tillgänglighet för ledar- och servicehundar på offentliga platser i lokala ordningsföreskrifter.
  • k girl
    ModestyB skrev 2009-10-11 20:40:06 följande:
    Andelen människor med hundallergi som faktiskt är allvarlig och farlig är försvinnande liten.
    Som regel kan en hundallergi inte jämföras med till exempel getingallergi - det vill säga, så allvarlig att den kan orsaka en anafylaktisk chock. Däremot är det bara löjligt att påstå att allergiker skulle vara "hundrädda". Själv älskar jag hundar och skulle gärna ha en, men är rejält allergisk. Jag VET att det försämrar min allergi att vara i daglig kontakt med allergenet. Det är inte så allvarligt att jag hamnar på sjukhus, men det är nog så jobbigt att få kroniska luftvägsproblem.
  • heffa06
    Kajee skrev 2009-10-11 20:44:24 följande:
    Aha - mina kliande ögon, rinnande näsa och svårigheter att andas är rädsla!!!Minsituation är som den är. Varför kan man inte diskutera fram bästa lösningen för ALLA istället för att tro och påstå att vissa har förtursrätt på att vistas på somliga ställen?
    Låter tufft. Funderat på allergivaccination?
  • bifnaked

anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:

som sagt; den som är allergisk får flytta på sig. Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
    Alltså, har ni pratat med skolan om att er son kommer ha ledarhund med sig och har de isf informerat alla lärare och föräldrar om detta?
  • Kajee

Hjälper inte 100% och det ges inte på regelbunden basis. Bara när man är extra illa däran. Och inte för att det finns hund på ens arbetsplats.

heffa06 skrev 2009-10-11 20:47:47 följande:
    Låter tufft. Funderat på allergivaccination?
  • heffa06
    k girl skrev 2009-10-11 20:44:29 följande:
    Ledar- och servicehundar får till exempel inte vistas i livsmedelsbutiker, utan måste vänta vid utgången/kassorna. I serveringslokaler är det upp till näringsidkaren att tillåta ledar- och servicehundar eller ej. Utöver det kan kommuner reglera tillgänglighet för ledar- och servicehundar på offentliga platser i lokala ordningsföreskrifter.
    Ja, jag vet www.soshund.se/reglerlagar/status.htm . jag skulle vilja se den restaurangägare som nekar synskadade att komma in och äta middag där?
  • heffa06
    Kajee skrev 2009-10-11 20:50:06 följande:
    Hjälper inte 100% och det ges inte på regelbunden basis. Bara när man är extra illa däran. Och inte för att det finns hund på ens arbetsplats.
    Det låter då som om du är "extra illa däran" när du säger att du får andnöd, det är inte det vanliga vid enbart hundallergi.
  • Kajee

Det beror på om du lyckas kombinera det med annat elände.

heffa06 skrev 2009-10-11 20:52:37 följande:
    Det låter då som om du är "extra illa däran" när du säger att du får andnöd, det är inte det vanliga vid enbart hundallergi.
  • Kajee

Huvudet på spiken!

k girl skrev 2009-10-11 20:47:44 följande:
    Som regel kan en hundallergi inte jämföras med till exempel getingallergi - det vill säga, så allvarlig att den kan orsaka en anafylaktisk chock. Däremot är det bara löjligt att påstå att allergiker skulle vara "hundrädda". Själv älskar jag hundar och skulle gärna ha en, men är rejält allergisk. Jag VET att det försämrar min allergi att vara i daglig kontakt med allergenet. Det är inte så allvarligt att jag hamnar på sjukhus, men det är nog så jobbigt att få kroniska luftvägsproblem.
  • heffa06
    Kajee skrev 2009-10-11 20:54:23 följande:
    Det beror på om du lyckas kombinera det med annat elände.
    Har du bara hundallergin alltså, menar du?
    Hur svår är den? Hur ofta blir du väldigt dålig? Blir det så om du träffar/sitter intill personer som har hund hemma?
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?