• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • k girl
    Vilka miljöer är det dessa hundar inte har tillgång till, menar du?
    Ledar- och servicehundar får till exempel inte vistas i livsmedelsbutiker, utan måste vänta vid utgången/kassorna. I serveringslokaler är det upp till näringsidkaren att tillåta ledar- och servicehundar eller ej. Utöver det kan kommuner reglera tillgänglighet för ledar- och servicehundar på offentliga platser i lokala ordningsföreskrifter.
  • k girl
    ModestyB skrev 2009-10-11 20:40:06 följande:
    Andelen människor med hundallergi som faktiskt är allvarlig och farlig är försvinnande liten.