• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • bifnaked

anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande:

Den situationen kan faktiskt uppkomma, speciellt som assistanshundar blir alltmer vanliga, från att inte ens ha existerat för bara nåt år sedan.Vid dessa fall är det den med allergier som får flytta på sig...
    Alltså, du menar att andra elever och lärare måste byta skola för att din son ska ha med sig sin hund?
    Låter inte helt sanningsenligt.
  • anne h
    bifnaked skrev 2009-10-11 19:56:48 följande:
    anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande: Alltså, du menar att andra elever och lärare måste byta skola för att din son ska ha med sig sin hund?Låter inte helt sanningsenligt.
    Vet inte hur stor skola du arbetar på, men på min sons skola finns det fler än en lärare och en klass.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kajee

Jag diskuterade inte sannolikheten för att situationen skulle uppkomma - utan vilka möjligheter som finns för att lösa situationen så bra som möjligt för ALLA.
    Och annars håller jag med bifnaked ovan...

Den situationen kan faktiskt uppkomma, speciellt som assistanshundar blir alltmer vanliga, från att inte ens ha existerat för bara nåt år sedan.Vid dessa fall är det den med allergier som får flytta på sig...
  • Kajee

Inte säkert att det hjälper att befinna sig i en annan del av skolan när man är väldigt allergisk. Därutöver finns många gemensamma utrymmen i alla skolor.

anne h skrev 2009-10-11 19:58:20 följande:

Vet inte hur stor skola du arbetar på, men på min sons skola finns det fler än en lärare och en klass.
  • BymBym
    bifnaked skrev 2009-10-11 19:56:48 följande:
    anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande: Alltså, du menar att andra elever och lärare måste byta skola för att din son ska ha med sig sin hund?Låter inte helt sanningsenligt.
    Låter konstigt i mina öron med. Har ett väldigt allergisk syskonbarn och det hade inte funkat i den skolan. Och det är ju inte bara han som är allergisk heller
  • anne h
    Kajee skrev 2009-10-11 20:01:27 följande:
    Jag diskuterade inte sannolikheten för att situationen skulle uppkomma - utan vilka möjligheter som finns för att lösa situationen så bra som möjligt för ALLA.Och annars håller jag med bifnaked ovan... anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande:
    som sagt; den som är allergisk får flytta på sig.
    Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kajee

Låt mig tänka... Jo det finns lagar för anställda också och hur man får får flytta på dom och varför. Jag är ingen möbel.

anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:

som sagt; den som är allergisk får flytta på sig. Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
  • heffa06
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:14:54 följande:
    Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda? Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?
    Vad är problemet?
  • BymBym
    anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:
    som sagt; den som är allergisk får flytta på sig. Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
    menar du då också de ev allergiska eleverna?
  • k girl

Varför är det den som har allergier som får flytta på sig? Pälsdjursallergi är enormt vanligt (15-20% av den svenska befolkningen) och hundallergi är en av de vanligaste allergierna som förekommer. I en vanlig svensk skola utsätts man för tillräckligt mycket allergen som tagits dit av personer som har pälsdjur hemma. De flesta allergiker och astmatiker mår sämre av detta. Jag tycker att det är helt barockt att "allergikerna får flytta på sig" för att någon ska kunna ha med sig en hund i skolan. Skolor är ålagda att arbeta allergiförebyggande, jag ser inte riktigt hur detta går ihop med det - precis som skolan som arbetsplats (för lärare) är lika styrd av arbetsmiljölagstiftningen som vilken annan arbetsplats som helst.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?