• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • bifnaked

anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande:

Den situationen kan faktiskt uppkomma, speciellt som assistanshundar blir alltmer vanliga, från att inte ens ha existerat för bara nåt år sedan.Vid dessa fall är det den med allergier som får flytta på sig...
    Alltså, du menar att andra elever och lärare måste byta skola för att din son ska ha med sig sin hund?
    Låter inte helt sanningsenligt.
  • anne h
    bifnaked skrev 2009-10-11 19:56:48 följande:
    anne h skrev 2009-10-11 19:53:23 följande: Alltså, du menar att andra elever och lärare måste byta skola för att din son ska ha med sig sin hund?Låter inte helt sanningsenligt.
    Vet inte hur stor skola du arbetar på, men på min sons skola finns det fler än en lärare och en klass.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kajee

Jag diskuterade inte sannolikheten för att situationen skulle uppkomma - utan vilka möjligheter som finns för att lösa situationen så bra som möjligt för ALLA.
    Och annars håller jag med bifnaked ovan...