• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Stinky
    zanna80 skrev 2009-10-11 12:15:26 följande:
    Håller med dig TS, jag är inte heller allergisk men skulle inte acceptera att någon tog med sig sin hund på min arbetsplats - oavsett vart jag arbetade.
    Det är skillnad på arbetsplats och arbetsplats.
  • anne h
    zanna80 skrev 2009-10-11 12:15:26 följande:
    Håller med dig TS, jag är inte heller allergisk men skulle inte acceptera att någon tog med sig sin hund på min arbetsplats - oavsett vart jag arbetade.
    Där jag arbetar nu skulle det inte fungera med djur, däremot har jag en vän -kyrkoherde- som  har hunden med på jobbet, där passar den mkt bra

Likaså har jag en bekant som har sin lilla dvärgriesentik på jobbet, hon arbetar natt på ett äldreboende, där ger hunden tröst och stöd för dem som vill, de som inte vill ha hunden nära undviker hunden själv att gå fram till. De känner ju av sådant betydligt lättare än vi dumma mäniskor.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • mrskensington