• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Stinky
    zanna80 skrev 2009-10-11 12:15:26 följande:
    Håller med dig TS, jag är inte heller allergisk men skulle inte acceptera att någon tog med sig sin hund på min arbetsplats - oavsett vart jag arbetade.
    Det är skillnad på arbetsplats och arbetsplats.
  • anne h
    zanna80 skrev 2009-10-11 12:15:26 följande:
    Håller med dig TS, jag är inte heller allergisk men skulle inte acceptera att någon tog med sig sin hund på min arbetsplats - oavsett vart jag arbetade.
    Där jag arbetar nu skulle det inte fungera med djur, däremot har jag en vän -kyrkoherde- som  har hunden med på jobbet, där passar den mkt bra

Likaså har jag en bekant som har sin lilla dvärgriesentik på jobbet, hon arbetar natt på ett äldreboende, där ger hunden tröst och stöd för dem som vill, de som inte vill ha hunden nära undviker hunden själv att gå fram till. De känner ju av sådant betydligt lättare än vi dumma mäniskor.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • mrskensington

anne h skrev 2009-10-11 13:04:50 följande:

Likaså har jag en bekant som har sin lilla dvärgriesentik på jobbet, hon arbetar natt på ett äldreboende, där ger hunden tröst och stöd för dem som vill, de som inte vill ha hunden nära undviker hunden själv att gå fram till. De känner ju av sådant betydligt lättare än vi dumma mäniskor.
    Jag har personligen aldrig träffat en hund som känner av att jag inte vill hälsa eller ha den i närheten.
  • GabrielleII

Det var en nyhet för mig att läsa att det överhuvudtaget är tillåtet att ta med sig en hund till sin arbetsplats. Det handlar om hänsyn. Allergier är ett folkhälsoproblem.
    Inte heller skall alla tvingas att gilla att ha andras djur på arbetsplatsen - eller hemmet.

De flesta som svarat här tycks tycka tvärtom.

Förbryllande, må jag säga. I kollektivtrafiken finns det regler för var medföljande djur skall åka.
    På arbetsplatser brukar råda djurförbud.

• mion
    GabrielleII skrev 2009-10-11 14:23:37 följande:
    Det var en nyhet för mig att läsa att det överhuvudtaget är tillåtet att ta med sig en hund till sin arbetsplats. Det handlar om hänsyn. Allergier är ett folkhälsoproblem.Inte heller skall alla tvingas att gilla att ha andras djur på arbetsplatsen - eller hemmet.De flesta som svarat här tycks tycka tvärtom.Förbryllande, må jag säga. I kollektivtrafiken finns det regler för var medföljande djur skall åka. På arbetsplatser brukar råda djurförbud.
    Men det ÄR skillnad på arbetsplats och arbetsplats.......
  • Bradbury
    Det var en nyhet för mig att läsa att det överhuvudtaget är tillåtet att ta med sig en hund till sin arbetsplats. Det handlar om hänsyn. Allergier är ett folkhälsoproblem. Inte heller skall alla tvingas att gilla att ha andras djur på arbetsplatsen - eller hemmet. De flesta som svarat här tycks tycka tvärtom. Förbryllande, må jag säga. I kollektivtrafiken finns det regler för var medföljande djur skall åka. På arbetsplatser brukar råda djurförbud.
    Jag tycker också att det är mycket märkligt att så många tycker att det är ok att ta med hunden. Och dessutom så många angrepp på TS, hon är sur och gnällig och har problem etc.
    Har man inte rätt att slippa att ha kollegans djur på arbetsplatsen? "Den stör ju ingen, sluta gnäll!" säger många. JO, DEN STÖR! Den stör ju uppenbarligen TS! Och hon har rätt att känna sig störd!
    Och den stör kanske fler människor som inte kan/vågar säga ifrån - till exempel brukarna vars HEM hunden är i.
  • bifnaked

Tycker också det är en lite märklig situation..men då hunden verkar vara en del av arbetsplatsen finns nog inte så mkt du kan göra, ts.
    Din arbetsgivare borde dock ha informerat om detta vid intervjun, du kunde ju ha varit allergiker.

F.ö tycker jag mig märka att denna tråd svämmar över av lobotomerade hundälskare, som anser att man inte får tycka hundar är störiga/jobbiga.
    Som tur är finns även hundägare/älskare som har en vettig inställning till omvärlden.

• anne h
    mrskensington skrev 2009-10-11 14:15:51 följande:
    anne h skrev 2009-10-11 13:04:50 följande: Jag har personligen aldrig träffat en hund som känner av att jag inte vill hälsa eller ha den i närheten.
    inte? jag har träffat många. Vi har en här hemma som läser av folk snabbt som ögat.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • MickeN1973
    Det var en nyhet för mig att läsa att det överhuvudtaget är tillåtet att ta med sig en hund till sin arbetsplats. Det handlar om hänsyn. Allergier är ett folkhälsoproblem.Inte heller skall alla tvingas att gilla att ha andras djur på arbetsplatsen - eller hemmet.De flesta som svarat här tycks tycka tvärtom.Förbryllande, må jag säga. I kollektivtrafiken finns det regler för var medföljande djur skall åka. På arbetsplatser brukar råda djurförbud.
    Då skulle det också vara förbjudet med parfym.
  • mion
    Hannasan skrev 2009-10-11 15:15:36 följande:
    Jag tycker också att det är mycket märkligt att så många tycker att det är ok att ta med hunden. Och dessutom så många angrepp på TS, hon är sur och gnällig och har problem etc. Har man inte rätt att slippa att ha kollegans djur på arbetsplatsen? "Den stör ju ingen, sluta gnäll!" säger många. JO, DEN STÖR! Den stör ju uppenbarligen TS! Och hon har rätt att känna sig störd! Och den stör kanske fler människor som inte kan/vågar säga ifrån - till exempel brukarna vars HEM hunden är i.
    Men det finns ju ingen anledning att störa sig för ts.......o hon kom dit sist o då var det så här att hunden var där o alla var nöjd utom ts o bara därför ska intte hunden vara där menar du???
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?