• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • anne h

... och det byts ju knappast boende på gruppboendet varje vecka.. eller månad.. eller ens varje år.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lavish

anne h skrev 2009-10-10 21:04:48 följande:

Han brukar vara hos mormor, jycken, på dagarna nu före sin träning, så han slipper vara ensam hemma.När han är tränad kommer han vara med sonen i skolan och överallt där han kommer vara.. utan undantag. På gruppboende -iaf här- kollar de om eventuell ny passar in i gruppen, tex vad gäller djur och allergier, ålder mm. Så det torde inte bli några problem med stor chock att där finns en hund.
    Men det är ändå annorlunda. Då är det din mormor, vårdtagaren, som har hunden. Inte personalen. Ja det är klart att man måste kolla att någon passar in, men jag tycker inte att en handikappad ska uteslutas från ett potentialt passande gruppboende för att en av personalen vill ha sitt husdjur med sig till jobbet varje dag. Det hade inte alls varit samma sak om det var en av vårdtagarna/boende som hade hunden.