• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • anne h

... och det byts ju knappast boende på gruppboendet varje vecka.. eller månad.. eller ens varje år.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lavish

anne h skrev 2009-10-10 21:04:48 följande:

Han brukar vara hos mormor, jycken, på dagarna nu före sin träning, så han slipper vara ensam hemma.När han är tränad kommer han vara med sonen i skolan och överallt där han kommer vara.. utan undantag. På gruppboende -iaf här- kollar de om eventuell ny passar in i gruppen, tex vad gäller djur och allergier, ålder mm. Så det torde inte bli några problem med stor chock att där finns en hund.
    Men det är ändå annorlunda. Då är det din mormor, vårdtagaren, som har hunden. Inte personalen. Ja det är klart att man måste kolla att någon passar in, men jag tycker inte att en handikappad ska uteslutas från ett potentialt passande gruppboende för att en av personalen vill ha sitt husdjur med sig till jobbet varje dag. Det hade inte alls varit samma sak om det var en av vårdtagarna/boende som hade hunden.
  • Pyl

Utsätts brukarna för hunden i själva hemmet eller brukar hunden ligga i gemensamma allrummet (om det finns ett sådant)?

• sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 21:05:53 följande:
    Jovisst, där är vi helt eniga. Du verkar inte riktigt förstå vad jag menar. I vissa fall - till exempel rökning - är det helt nödvändigt att göra bostadsanpassningar (till exempel att sätta in luftrenare och att se till att det finns ett rökfritt personalrum där personalen kan duscha och byta om) eftersom arbetsmiljölagen stipulerar att ingen ska behöva utsättas för passiv rökning på sin arbetsplats.I andra fall (till exempel hundar, klor eller dylikt) säger lagstiftningen inte någonting specifikt. Att en brukare har pälsdjur eller rider regelbundet är relevant information i en nyanställningssituation. En potentiell assistent får alltså i det läget tacka ja eller nej till ett jobb. Men i det fall det finns en anställd assistent som är allergisk (och brukaren skaffar hund eller dylikt) eller utvecklar en allergi mot något som förekommer i jobbet, då åläggs arbetsgivaren att vidta arbetsmiljöåtgärder. Återigen kan det bli aktuellt med luftrenare, eller också med omplacering, eller någonting annat. Man kan dock INTE säga att det "bara är att gilla läget". Som sagt, man kan inte begära att en brukare ska ta bort sitt djur, men det är inte heller det jag skriver. Jag kan nämna ett faktiskt exempel: jag jobbade som assistent och hade jobbat där i två månader när en nyanställd assistent började ha med sig sin hund på jobbet - som gjorde mig sjuk. I det läget är det hon som måste sluta ta med sig sin hund, oavsett vad brukaren än tycker om det.
    Jo jag gissar att vi förstår varann ganska bra - det är en komplex situation när någons hem är någon annans arbetsplats och vice versa.

Dock måste jag säga att jag anser att brukaren har större rätt till livskvalitet än vad personalen har till sitt arbete. Arbetet utgör 30% av livet för den arbetande, ska man dra in på livskvalitet för brukaren påverkar det 100%... Jag är mer inne som du, på omplaceringar.

När rökförbudet på arbetstid infördes i min kommun hade vi en brukare som kedjerökte, hon fick naturligtvis fortsätta röka i sin bostad men ombads, och respekterade, att inte göra det under tiden hon hade personal hos sig. Personal som hade ont av röken behövde inte gå dit utan då anpassade vi våra schemarader efter henne - ett ypperligt exempel på hur samarbetet kan fungera för alla parter.
  • Casper04

Har bara läst ts och ville bara säga att det finns väldigt många positiva saker med att handikappade får umgås med djur. Speciellt som dom oftast inte kan ha djur själva men älskar djur. Men självklart ska man informera alla som flyttar till boendet om att på den här arbetsplatsen finns det djur och att man har krav på att den som tar med sig sitt djur att djuret är väl uppfostrat och lydigt.
    Jag arbetar hos en brukare som älskar hundar över allt annat men pga att en av hennes assistenter varit allergisk har ingen kunnat tagit med sig någon hund och pga av hennes skada så kan hon inte ha en egen även fast det är hennes högsta önskan. Nu har den assistenten slutat och vi är nu fria att ta med våra hundar till jobbet och brukaren lyser upp när bekanta och assistenterna kommer med sina hundar.

Vid allergi på boendet ska det inte finnas några djur och det kanske då vore bättre att ha ett boende som är fritt och ett som är djur vänligt =)
    Så helt okey att ta med djur men det ska finnas info för alla att ta del av från början.

• k girl
    sär skriven skrev 2009-10-10 21:23:29 följande:
    Jo jag gissar att vi förstår varann ganska bra - det är en komplex situation när någons hem är någon annans arbetsplats och vice versa.Dock måste jag säga att jag anser att brukaren har större rätt till livskvalitet än vad personalen har till sitt arbete. Arbetet utgör 30% av livet för den arbetande, ska man dra in på livskvalitet för brukaren påverkar det 100%... Jag är mer inne som du, på omplaceringar.När rökförbudet på arbetstid infördes i min kommun hade vi en brukare som kedjerökte, hon fick naturligtvis fortsätta röka i sin bostad men ombads, och respekterade, att inte göra det under tiden hon hade personal hos sig. Personal som hade ont av röken behövde inte gå dit utan då anpassade vi våra schemarader efter henne - ett ypperligt exempel på hur samarbetet kan fungera för alla parter.
    Jo, jag kan hålla med dig, till viss del. Dock måste jag säga, eftersom jag själv varit i den situationen som arbetstagare, att vissa små anpassningar borde kunna göras utan att det påverkar brukaren nämnvärt. Jag fick foglossning väldigt tidigt och var sjukskriven 50% i väntan på en omplacering. Det innebar fyra kvällspass på min schemarad. Med mina besvär kunde jag naturligtvis inte göra allt. Jag vägrade dock inte att utföra arbetsuppgifterna, men sade att jag för att kunna utföra dem måste göra det i min takt och på mitt sätt (exempelvis var det uteslutet för mig att bära trettiokiloskartonger med hygienartiklar, däremot kunde jag öppna kartongerna och förflytta innehållet pö om pö). Brukaren vägrade, skällde på mig, skällde på arbetsgivaren och resultatet? Tja, h*n har förlorat en assistent i mig. Jag kommer inte att återgå till jobb där när jag är färdig med föräldraledigheten. Att inte kunna ta den minsta hänsyn till de människor som jobbar med en tycker jag bara är dumt.
  • sär skriven
    k girl skrev 2009-10-10 22:08:06 följande:
    Jo, jag kan hålla med dig, till viss del. Dock måste jag säga, eftersom jag själv varit i den situationen som arbetstagare, att vissa små anpassningar borde kunna göras utan att det påverkar brukaren nämnvärt. Jag fick foglossning väldigt tidigt och var sjukskriven 50% i väntan på en omplacering. Det innebar fyra kvällspass på min schemarad. Med mina besvär kunde jag naturligtvis inte göra allt. Jag vägrade dock inte att utföra arbetsuppgifterna, men sade att jag för att kunna utföra dem måste göra det i min takt och på mitt sätt (exempelvis var det uteslutet för mig att bära trettiokiloskartonger med hygienartiklar, däremot kunde jag öppna kartongerna och förflytta innehållet pö om pö). Brukaren vägrade, skällde på mig, skällde på arbetsgivaren och resultatet? Tja, h*n har förlorat en assistent i mig. Jag kommer inte att återgå till jobb där när jag är färdig med föräldraledigheten. Att inte kunna ta den minsta hänsyn till de människor som jobbar med en tycker jag bara är dumt.
    Det låter ju inte optimalt för någon. Det är inte heller helt ovanligt i vårdsvängen att brukaren utnyttjar SIN makt (förmodligen för att det i många fall är den enda makt brukaren har?) och beter sig rent av illa mot sin anställde. Situationen du pratar om har ju dock inte så mycket att göra med brukarens faktiska livskvalitet kontra din arbetsmiljö, utan låter bara som rent svineri från brukaren. Trist situation.
  • Grizelda

anne h skrev 2009-10-10 18:34:04 följande:

Här var det inte någon vårdinrättning det handlade om, eller har jag missförstått?
    Nej, jag är inte hundra procent säker på definitionen av vårdinrättning. I detta fallet menade jag en plats där människor i behov av vård eller hjälp bor eller på annat sätt uppehåller sig, och där det också finns personal.
  • Lavish

Om de handikappade/ en handikappad vill ha en hund, varför skaffar inte dom en själva istället?

• BymBym
    Lavish skrev 2009-10-10 22:25:17 följande:
    Om de handikappade/ en handikappad vill ha en hund, varför skaffar inte dom en själva istället?
    För att de kanske inte klarar av att ta hand om en?!
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?