• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Liten2008

Min kollega har konstig frisyr.
    Jag störde mig inte så mycket i början men nu gör den det.
    När jag anställdes fick jag inte veta någonting om den här frisyren utan jag upptäckte den själv.
    Den är yvig och det känns som den är överallt, dessutom är den full men spray som sticker i näsan.

Jag vill gärna ha den frisyren omplacerad men jag verkar inte ha några rättigheter till det.

Attans.

• anne h
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:14:54 följande:
    Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda? Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?
    Om det inte finns några personer med allergier där så anser ajg att det enbart är bra att ha hund på arbetet.
    Det finns ju även vårdhundar numer, de lugnar och gör brukarna mer harmoniska, de mår bättre när hunden finns där. o de flesta hundar går inte fram till den som de känner inte gillar den..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • blommanigbg

Jag tycker det är underbart att de som bor på ett boende får möjlighet att träffa djur. Det gör mycket för deras välbefinnnande. En hund är läkande på alla sätt och vis. Om man inte är allergisk förstås..

• anne h
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:38:57 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 07:29:16 följande: Personer med utvecklingsstörning ska ha samma rätt som alla andra människor. Därför ska man inte tvinga på dem en hund i deras hem när de är hundrädda. Hade du velat ha en stor hund i ditt kök om du var hundrädd? Jag anser att det är att köra över en människa när man på eget initiativ bestämmer sig för att "bota" dennes hundrädsla i personens egna hem. Dessutom ska brukaren själv bestämma om denne vill jobba med hundrädslan (vilket inte var fallet), det är inget som personalen kan bestämma själv.
    Är det så de gjort då; haft hunden inne i deras kök? det har jag mkt svårt att tro..?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • enlitenbitkaka
    sahara skrev 2009-10-10 15:24:47 följande:
    Som allergiker har man tydligen inte några rättigheter. Jag fick anställning på ett äldreboende där det bodde en katt.Mannen som ägt katten var avliden sedan länge men katten blev kvar.Visst är det mysigt med djur men inte så kul för oss allergiker. Jag blev inte upplyst om att det fanns en katt när jag blev anställd.Utan upptäckte det när jag arbetade första dagen.Chefen visste inte vad hon skulle göra.personalen ville ha kvar katten. Då ringde jag facket och undrade vad jag hade för rättigheter.Där fick jag till svar att det var arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön inte gjorde de anställda sjuka men jag kunde inte tvinga arbetsgivaren att ta bort katten.Eventuellt kunde det bli tal om omplacering ! Jag tjafsade aldrig om katten.proppade i mig en massa tabletter och nässpray och härdade ut.Sökte ett nytt jobb och fick det, så jag jobbade bara ett par månader på detta äldreboende med katt. men jag tycker fortfarande att det är konstigt att personal ska behöva flytta på sig medan katten blev kvar.Risken är ju stor att det kommer fler allergiska anställda i framtiden.
    Men hur hade det varit om ägaren fortfarande levde? Skulle de ha gjort sig av med den då också?
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • blommanigbg
    sahara skrev 2009-10-10 15:24:47 följande:
    Som allergiker har man tydligen inte några rättigheter.Jag fick anställning på ett äldreboende där det bodde en katt.Mannen som ägt katten var avliden sedan länge men katten blev kvar.Visst är det mysigt med djur men inte så kul för oss allergiker.Jag blev inte upplyst om att det fanns en katt när jag blev anställd.Utan upptäckte det när jag arbetade första dagen.Chefen visste inte vad hon skulle göra.personalen ville ha kvar katten.Då ringde jag facket och undrade vad jag hade för rättigheter.Där fick jag till svar att det var arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön inte gjorde de anställda sjuka men jag kunde inte tvinga arbetsgivaren att ta bort katten.Eventuellt kunde det bli tal om omplacering !Jag tjafsade aldrig om katten.proppade i mig en massa tabletter och nässpray och härdade ut.Sökte ett nytt jobb och fick det, så jag jobbade bara ett par månader på detta äldreboende med katt.men jag tycker fortfarande att det är konstigt att personal ska behöva flytta på sig medan katten blev kvar.Risken är ju stor att det kommer fler allergiska anställda i framtiden.
    Egoistiskt att vilja ta bort en katt på ett boende bara för att man som nyanställd är allergisk. Förstår du inte att katten gör mycket nytta för de boendes välbefinnande?
    Nej. Då är det allt bättre och mer omtänksamt att se sig om efter ett annat jobb.
    Kände du inte av katten när du var och tittade på din blivande arbetsplats?
  • Grizelda
    enlitenbitkaka skrev 2009-10-10 17:07:59 följande:
    Men hur hade det varit om ägaren fortfarande levde? Skulle de ha gjort sig av med den då också?
    Huvudsaken måste ju vara att en arbetssökande informeras i förväg om allt som kan tänkas vara "avvikande" från normen i ett visst yrke. Jag hade t ex själv inte tänkt tanken på att det kan finnas djur på en vårdinrättning eller att det röks på ett kontor i Sverige. Däremot förstår jag ju att det finns djur i en djuraffär eller blommor i en blomsteraffär, och söker inte jobb där eftersom jag är allergiker. Det skadar ju inte heller att förtydliga i en platsannons, t ex att den som söker personlig assistent skriver att det finns djur i hemmet eller att han/hon är rökare. Då undviks missförstånd.
  • elektra1
    blommanigbg skrev 2009-10-10 17:12:07 följande:
    Egoistiskt att vilja ta bort en katt på ett boende bara för att man som nyanställd är allergisk. Förstår du inte att katten gör mycket nytta för de boendes välbefinnande?Nej. Då är det allt bättre och mer omtänksamt att se sig om efter ett annat jobb.Kände du inte av katten när du var och tittade på din blivande arbetsplats?
    precis. Jag tycker att en katts liv är viktare än att en person får jobb
  • enlitenbitkaka
    Grizelda skrev 2009-10-10 17:20:36 följande:
    Huvudsaken måste ju vara att en arbetssökande informeras i förväg om allt som kan tänkas vara "avvikande" från normen i ett visst yrke. Jag hade t ex själv inte tänkt tanken på att det kan finnas djur på en vårdinrättning eller att det röks på ett kontor i Sverige. Däremot förstår jag ju att det finns djur i en djuraffär eller blommor i en blomsteraffär, och söker inte jobb där eftersom jag är allergiker. Det skadar ju inte heller att förtydliga i en platsannons, t ex att den som söker personlig assistent skriver att det finns djur i hemmet eller att han/hon är rökare. Då undviks missförstånd.
    Jo absolut men på ett boende där man inhyser människor permanent får man räkna med att djur kan finnas. Det är ju deras HEM. Är man då väldigt allergisk kan man faktiskt komma sig för att fråga om detta. Går inte riktigt att jämföra med att röka på ett kontor.
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Milkina cerka
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:14:54 följande:
    Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda? Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?
    Jag hade haft svårt att jobba på det stället, min ena dotter är ytterst allergisk o. det hade aldrig fungerat att komma hem med hår o. epitel från pälsdjur på kläderna. Dessutom hyser jag s t o r respekt för hundar, som liten var jag vettskrämd för dem.
    M e n inget av detta skulle få mig att kräva att hunden togs bort därifrån för m i n bekvämlighets skull o m alla andra inblandade är nöjda, dvs boende o. personal.
    Då skulle jag se mig om efter ett annat jobb el. be om en omplacering så fort det vore möjligt.
    Hur uppskattad tror du att du skulle vara efter att du fått hunden därifrån?
    Inte alls tror jag, av de som gillade hunden o. dess närvaro...
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?