Inlägg från: elektra1 |Visa alla inlägg
  • elektra1

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Har bara läst ts. Det är ju väldigt vanligt att de har hundar på gruppboenden. Fast oftast är hundarna utbildade då. Det kanske inte den här hunden är?

• elektra1
    sahara skrev 2009-10-10 15:24:47 följande:
    Som allergiker har man tydligen inte några rättigheter.Jag fick anställning på ett äldreboende där det bodde en katt.Mannen som ägt katten var avliden sedan länge men katten blev kvar.Visst är det mysigt med djur men inte så kul för oss allergiker.Jag blev inte upplyst om att det fanns en katt när jag blev anställd.Utan upptäckte det när jag arbetade första dagen.Chefen visste inte vad hon skulle göra.personalen ville ha kvar katten.Då ringde jag facket och undrade vad jag hade för rättigheter.Där fick jag till svar att det var arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön inte gjorde de anställda sjuka men jag kunde inte tvinga arbetsgivaren att ta bort katten.Eventuellt kunde det bli tal om omplacering !Jag tjafsade aldrig om katten.proppade i mig en massa tabletter och nässpray och härdade ut.Sökte ett nytt jobb och fick det, så jag jobbade bara ett par månader på detta äldreboende med katt.men jag tycker fortfarande att det är konstigt att personal ska behöva flytta på sig medan katten blev kvar.Risken är ju stor att det kommer fler allergiska anställda i framtiden.
    Jag tycker inte att det är kostigt att katten blir kvar. Den var där först. Har också vart med om att katten blev kvar på jobbet, medan en ur våran personal, (vi är 4 stycken), fick bli omplacerad. Men lite konstigt är det allt, att inte du blev informerad om katten. Det tycker jag att man har rätt att veta när man tackar ja till ett jobb.
  • elektra1
    blommanigbg skrev 2009-10-10 17:12:07 följande:
    Egoistiskt att vilja ta bort en katt på ett boende bara för att man som nyanställd är allergisk. Förstår du inte att katten gör mycket nytta för de boendes välbefinnande?Nej. Då är det allt bättre och mer omtänksamt att se sig om efter ett annat jobb.Kände du inte av katten när du var och tittade på din blivande arbetsplats?
    precis. Jag tycker att en katts liv är viktare än att en person får jobb
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?