• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Apmor2

sär skriven skrev 2009-10-10 08:17:51 följande:

Och i det här fallet är det PERSONALEN som stör sig, inte brukarna. Är inte det lite av ett cirkelresonemang? Har du frågat brukarna vad de anser om hunden?
    fast enligt ts så är det bara en personal det stör..
  • Trollet Ludenben
    Apmor2 skrev 2009-10-10 08:28:12 följande:
    Jag drar slutsatsen att det är ts själv som stör sig på hunden men inte vill medge det utan skyller på brukarnas beroendeställning och fobi och allt. Hade det vart fler som stört sig eller brukaren visat obehag fortfarande inför hunden hade det vart annan sak. Men det är bara ts som stör sig, ingen annan verkar det som.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • sär skriven
    Ja precis, jag ville bara markera att det är brukarnas hem där hon vill bestämma över något som stör henne samtidigt som hon ideligen upprepar vems hem det är. Hon tycks heller inte vilja svara på huruvida någon av brukarna i nuläget tycker illa om att det finns en hund på platsen, alltså drar jag slutsatsen att det här enbart är hennes åsikt. Trist om hon då ska förstöra för de boende tycker jag.
  • Apmor2

Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:30:06 följande:

Jag drar slutsatsen att det är ts själv som stör sig på hunden men inte vill medge det utan skyller på brukarnas beroendeställning och fobi och allt. Hade det vart fler som stört sig eller brukaren visat obehag fortfarande inför hunden hade det vart annan sak. Men det är bara ts som stör sig, ingen annan verkar det som.
    ja visst!
  • Bradbury

Håller helt och hållet med dig TS. Tycker det är rent befängt att ta med sitt husdjur till jobbet. På jobbet JOBBAR man. Det är ju som att ta med sitt barn till jobbet, finns säkert många gamla som skulle tycka det var mysigt om en anställd på ett äldreboende hade med sig sitt barn till arbetsplatsen. Men det är ju BEFÄNGT! Man skaffar barnvakt eller hundvakt och sedan ARBETAR man. Helt sjukt. Jag skulle vara jätteupprörd om det var någon kollega till mig som gjorde så.

• Trill

Så länge ingen är allergisk eller hundrädd och det hålls rent kring vovven så ser jag inga problem med det. Djur kan vara väldigt terapeutiska.

• Apmor2

sär skriven skrev 2009-10-10 08:30:28 följande:

Ja precis, jag ville bara markera att det är brukarnas hem där hon vill bestämma över något som stör henne samtidigt som hon ideligen upprepar vems hem det är. Hon tycks heller inte vilja svara på huruvida någon av brukarna i nuläget tycker illa om att det finns en hund på platsen, alltså drar jag slutsatsen att det här enbart är hennes åsikt. Trist om hon då ska förstöra för de boende tycker jag.
    ja verkligen, man ska va lite försiktig när man kommer som ny in i någons hus och bestämmer att "ni är i beroendeställning till oss därför ska ni tycka det är fel att ha den här hunden här i erat hem" och hunden kanske har varit där i flera år.... tycker det är smått respektlöst att anta att bara för att dom är " personer med lindrig utvecklingsstörning" att dom inte vet hur dom vill ha det i sitt hem..
  • sär skriven
    ja verkligen, man ska va lite försiktig när man kommer som ny in i någons hus och bestämmer att "ni är i beroendeställning till oss därför ska ni tycka det är fel att ha den här hunden här i erat hem" och hunden kanske har varit där i flera år.... tycker det är smått respektlöst att anta att bara för att dom är " personer med lindrig utvecklingsstörning" att dom inte vet hur dom vill ha det i sitt hem..
    Ja, som hon flera gånger antytt att jag skulle motsäga; de är ju inte dumma i huvudet.

Det är faktiskt himla typiskt att det kommer någon ny med pekpinnar som rör upp himmel och jord. De brukar irritera skiten ur den ordinarie personalen och slutligen får de gå.

På gott och ont, många nya har jättebra åsikter och synvinklar på saker och ting som bara "rullar på" annars, och det är tråkigt när inte personalen tar till sig av sådant. I det här fallet tycker jag dock bara TS verkar gnällig och bitter.
  • Joico

Hör runt lite diskret med övrig personal och se vad som sägs.. varför hunden är där eller om dom har kommit överrens om att det är OK osv.

Personligen tycker jag att det är en mysig och trevlig idé. Och ser heller inget fel med att ha med sig hunden på jobbet, så länge man sköter sitt jobb. Promera hunden kan man ju göra på raster och lunchen, så jag ser inte att det stör jobbet nå särskilt

Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?