• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Apmor2

sär skriven skrev 2009-10-10 08:17:51 följande:

Och i det här fallet är det PERSONALEN som stör sig, inte brukarna. Är inte det lite av ett cirkelresonemang? Har du frågat brukarna vad de anser om hunden?
    fast enligt ts så är det bara en personal det stör..
  • Trollet Ludenben
    Apmor2 skrev 2009-10-10 08:28:12 följande:
    Jag drar slutsatsen att det är ts själv som stör sig på hunden men inte vill medge det utan skyller på brukarnas beroendeställning och fobi och allt. Hade det vart fler som stört sig eller brukaren visat obehag fortfarande inför hunden hade det vart annan sak. Men det är bara ts som stör sig, ingen annan verkar det som.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • sär skriven