• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • heffa06
    Kajee skrev 2009-10-11 20:08:14 följande:
    Låt mig tänka... Jo det finns lagar för anställda också och hur man får får flytta på dom och varför. Jag är ingen möbel.anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:
    Du får flytta på dig om det kommer en ledarhund. Hur menar du att någon ska kunna SE att du är allergisk, speciellt den som är synskadad?
  • Ruggugglan
    sahara skrev 2009-10-11 19:28:22 följande:
    Jag kan visst förstå att en katt kan bidra till mycket positivt på ett äldreboende. Men katten som fanns på det äldreboende jag arbetade på ett par månader var livrädd för dom gamla.Katten sprang undan så fort någon ville klappa katten. Och jag tycker fortfarande att det är konstigt att allergisk personal ska omplaceras för att det finns en katt.Naturligtvis är ett äldreboende de gamlas hem men det är faktiskt samtidigt en arbetsplats.
    Vi har katt på äldreboendet där vi jobbar. Men han får bara vistas på en av 7 avdelningar. Där är både personal och boende fria från allergibesvär. Katten trivs väldigt bra med de äldre. I detta fallet fungerar det jättebra. Men precis som du säger, det är även en arbetsplats.
    BF 24 januari.
  • BymBym
    heffa06 skrev 2009-10-11 20:15:20 följande:
    Du får flytta på dig om det kommer en ledarhund. Hur menar du att någon ska kunna SE att du är allergisk, speciellt den som är synskadad?
    Just det handlade om en elev som ska ha med en assistenthund i skolan. Både lärare och elever kan vara allergiska.
  • k girl

anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:

som sagt; den som är allergisk får flytta på sig. Faktiskt så finns det lagar för dessa djur.. samma gäller för assistanshundar/servicehundar/ledarhundar.
    Så du menar att en skola ska tömmas på alla allergiska elever för att en elev ska kunna ha med sig sin hund i skolan? Mig veterligen har ledarhundar inte en självklar åtkomst till precis alla miljöer, om än det är många.
  • Ruggugglan

Jag har arbetskamrater som tar med sig sina hundar. Jag kan tycka att det är fel för man blir inte informerad om att hunden kommer. Jag är inte allergiker eller hundrädd. Men jag har arbetskamrater som är. Därför tycker jag att man kan lämna hunden hemma.

BF 24 januari.
  • Stinky
    BymBym skrev 2009-10-11 20:17:12 följande:
    Just det handlade om en elev som ska ha med en assistenthund i skolan. Både lärare och elever kan vara allergiska.
    Hur vanligt är det med assistanshundar i "vanliga" skolor? Mig veterligen brukar elever med ex. synhandikapp gå i specialanpassade skolor.
  • Kajee

Och om arbetsgivaren inte kan erbjuda ena annan tjänst?
    Lön utan att jobba som sagt.
    Det är inte självklart att flytta på en allergiker från en arbetsplats pga asistenthund. Har jag någonsin påstått att någon ska kunna SE det? Däremot känner min arbetsgivare till det. Min allergi är en begränsning för mig.
    Jag skulle kunna tänka mig att diskutera bästa möjliga lösningen för så många som möjligt trots det. Det är intressant att det inte är lika självklart för alla.

heffa06 skrev 2009-10-11 20:15:20 följande:
  • Malia75

Jag gillar inte hundar, de stinker, dreglar och hårar. Dessutom är jag allergisk, men inte så allergisk att jag får andnöd. Däremot skulle jag ALDRIG acceptera att en kollega tog med sig sin hund och hade den på jobbet. Okej att ta med och visa upp eller nåt, men inte ha den där på sin arbetstid. Då skulle jag skaffa en boa-orm och ta med...undrar om det vore okej. Jag skulle dessutom säga "han är så snäll så han behöver ingen bur/inget koppel".

• Stinky
    Malia75 skrev 2009-10-11 20:20:21 följande:
    Jag gillar inte hundar, de stinker, dreglar och hårar. Dessutom är jag allergisk, men inte så allergisk att jag får andnöd. Däremot skulle jag ALDRIG acceptera att en kollega tog med sig sin hund och hade den på jobbet. Okej att ta med och visa upp eller nåt, men inte ha den där på sin arbetstid. Då skulle jag skaffa en boa-orm och ta med...undrar om det vore okej. Jag skulle dessutom säga "han är så snäll så han behöver ingen bur/inget koppel".
    Vad arbetar du med?
  • BymBym
    Stinky skrev 2009-10-11 20:18:26 följande:
    Hur vanligt är det med assistanshundar i "vanliga" skolor? Mig veterligen brukar elever med ex. synhandikapp gå i specialanpassade skolor.
    har du helt rätt i.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?