• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • heffa06
    Kajee skrev 2009-10-11 20:08:14 följande:
    Låt mig tänka... Jo det finns lagar för anställda också och hur man får får flytta på dom och varför. Jag är ingen möbel.anne h skrev 2009-10-11 20:06:16 följande:
    Du får flytta på dig om det kommer en ledarhund. Hur menar du att någon ska kunna SE att du är allergisk, speciellt den som är synskadad?
  • Ruggugglan
    sahara skrev 2009-10-11 19:28:22 följande:
    Jag kan visst förstå att en katt kan bidra till mycket positivt på ett äldreboende. Men katten som fanns på det äldreboende jag arbetade på ett par månader var livrädd för dom gamla.Katten sprang undan så fort någon ville klappa katten. Och jag tycker fortfarande att det är konstigt att allergisk personal ska omplaceras för att det finns en katt.Naturligtvis är ett äldreboende de gamlas hem men det är faktiskt samtidigt en arbetsplats.