Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Om ingen har allergi eller känner obehag, varför störa sig. Och den som var hundrädd i början, det är väl jättebra om den fobin är botad. Jag har vart hundrädd och det är verkligen jobbigt att vara det. Bara för att någon har en utvecklingsstörning har den personen väl samma rätt till att bli av med fobier som alla andra?? Och om det hjälpte med hunden där så är det väl kanon?? Hade rädslan däremot inte gått över hos brukaren hade det vart en annan sak.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:38:57 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 07:29:16 följande: Personer med utvecklingsstörning ska ha samma rätt som alla andra människor. Därför ska man inte tvinga på dem en hund i deras hem när de är hundrädda. Hade du velat ha en stor hund i ditt kök om du var hundrädd? Jag anser att det är att köra över en människa när man på eget initiativ bestämmer sig för att "bota" dennes hundrädsla i personens egna hem. Dessutom ska brukaren själv bestämma om denne vill jobba med hundrädslan (vilket inte var fallet), det är inget som personalen kan bestämma själv.
    men gå till chefen då om du tycker så. Jag jobbar inte på din arbetsplats så min åsikt kvittar ju egentligen. Men om fobin är botad och allt är bra, så fattar inte att DU har sånna problem. Kanske är det DU som känner obehag egentligen och lägger det på brukaren eftersom du är sååå störd över det. Vad vi i tråden här tycker kvittar, det ändrar inte din sits. Och vad vill du med tråden? Bara få medhåll? Du frågade efter min åsikt och fick den. Har du problem med något på din arbetsplats tar du upp det med chefen alt. facket om du vill gå ännu längre. Annars är det bara att gilla läget.
  • Trollet Ludenben
    Fransisco skrev 2009-10-10 07:50:05 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 07:44:35 följande: Jag har tagit upp det med min chef. Men hon gillar hundar och förstår inte hur man kan vara hundrädd (hunden är så snäll) eller allergisk (det är väl inte så farligt). Anledningen till att jag ville höra andras åsikter är för att jag verkar vara ett ufo på min arbetsplats som inte tycker om hunden och som tänker på att andra såsom brukarna själva, deras gode män och anhöriga kan känna obehag av en stor hund. Jag reagerar på era två inlägg då jag upplevde det som arrogant mot brukarna att nonchalera det faktum att en person i en beroendeställning till andra människor får en hund upptryckt i ansiktet i sitt eget hem när denne är hundrädd.
    men eftersom du anser att frågan är så viktig, varför tar inte upp det med facket? Och om du tyckte svaret om brukaren ska behöva umgås med en hund i sitt hem var arrogant så är du ju bara ute efter medhåll. Min åsikt kvittar ju, den kommer inte att ändra något på din arbetsplats. Chefen har sagt sitt, passar inte det dig: gå till facket!!
  • Trollet Ludenben
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:01:19 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 07:53:35 följande: Jag kan ta upp det med facket om det rör min egen eller mina kollegors arbetsmiljö Men om jag värnar om brukarna så är ju det inget som fackförbundet bryr sig om. e jobbar inte med sådana frågor. Och vad vill du ha för svar på dina inlägg. Stör det dig att jag ger dig motargumet? Det skulle bli väldigt trist i forum om man aldrig skulle kunna ifrågasätta någons åsikt trots att man bett om den.
    Men det är ju du som som sagt att jag är arrgogant *L*. Jag har aldrig sagt att jag stör mig på att du har argument tvärtom mot mina. Du gillar att vända på saker va?? Nåja...
    Om det inte finns något facket kan göra för de inte bryr sig om brukarna då innebär det antagligen att personalen kan göra vad som helst utan att nån bryr sig för facket jobbar inte med sånna frågor... låter inte logiskt. Till någon, om det inte är facket men någonstans borde det väl finnas som du kan vända dig med frågor som rör brukarna.
  • Trollet Ludenben
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:08:12 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:05:46 följande: Ja då får väl TS gå till facket och säga att hon retar sig på hunden för den får det att kännas som ett hem och inte som en institution. Trist om hon skulle få igenom det - jag kan nämligen tänka mig att de boende, i första hand, skulle sakna hunden som de vant sig och förmodligen fäst sig vid. Hundar har dessutom dokumenterad terapeutisk effekt på människor.
    Håller med...
  • Trollet Ludenben
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:13:00 följande:
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:08:12 följande: Det är brukarnas hem inte personalens hem. Det är inte institution för att man håller sig professionelll som vårdpersonal. Det där med "lilla familjen"-tänket att brukare och personal är en myspysfamillj tillsammans är ett förlegat synsätt. Tyvärr har det inte nått hela vägen ner i leden..
    men gör nåt åt det du då... det är ju du som stör dig
  • Trollet Ludenben
    Fransisco skrev 2009-10-10 08:15:42 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-10 08:05:46 följande: Man kan inte gå till facket för att beklaga sig över hur brukarna har det. Det är inte fackets uppgift. De finns som stöd för arbetstagaren vad gäller det arbetsrättsliga, med arbetsvillkor och arbetsmiljö.
    Då får du väl anmäla det nån annan stans då... eller det kanske blir bättre av att gnälla på fl?? Du verkar inte vara ute efter att ta tag i problemet på annat håll än att säga att facket inte bryrs sig. Då får du gilla läget helt enkelt...
  • Trollet Ludenben
    Apmor2 skrev 2009-10-10 08:28:12 följande:
    fast enligt ts så är det bara en personal det stör..
    Jag drar slutsatsen att det är ts själv som stör sig på hunden men inte vill medge det utan skyller på brukarnas beroendeställning och fobi och allt. Hade det vart fler som stört sig eller brukaren visat obehag fortfarande inför hunden hade det vart annan sak. Men det är bara ts som stör sig, ingen annan verkar det som.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?