• elegi

    ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

    Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

    Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

    *ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

    På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php


    Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

    Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

    Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Petra78

    Tråkigt att Ni känner att tråden har förändrats, jag skriver inte så mycket men är aktiv läsare, har tyvärr inte så mycket tid så jag hinner sitta och skriva. Även om jag skulle behöva skriva av mig oftare.
    Jag kommer fortfarande läsa här inne i alla fall och skriva av mig när jag behöver.
    Kram till alla

  • ebelra
    Karina09 

    Ja bup är med när vi har möten med skolan...
    Vi ska träffa bup själva nu nästa vecka och veckan efter så har vi möte med läkaren på bup och veckan efter möte med skolan och bup....

    Det måste bli en lösning i skolan, går inte fortsätta som det varit.
  • norgesessan

    Jag läser också, oftast varje dag...
    Emil är i en tuff och krävande period nu...Inte fysisk, men psykisk..
    Som just nu galer han någon egenkomponerad melodi...Texten är tuuut tuuut....Det är så påfrestande efter någon timme...

    Och han gör allt för att locka lillebror med på saker man inte får....

    Nu håller han på att städa sitt rum, men det tar hela dagen...Är han motiverad städar han snabbt, men inom 2 timmar är sakerna utöver hela rummet igen...
    (Och då har vi redan tömt hans rum för endel leksaker, han har tex. inte fri tillgång till sitt lego..)

    Han samlar papper och andra sopor som han river i mindre bitar och samlar på olika ställen på sitt rum, det är det som gör det mest stökigt...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

    Ebelra, välkommen...

    Just nu går sonen i förskoleklass, och har ressurs där (och dom är 16 i hans klass, 15 i parllellklassen, 2 lärare och två fritidspedagoger sammanlagt på klasserna, hans ressurs, + en ressurs i andra klassen...).

    Är dock väldigt nervös för hur det blir till hösten när han börjar 1. klass...Vet inte vad jag ska ta till mig om det raserar då...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Trollet Ludenben

    Elebra: välkommen hit!!

    Kramar till alla som har en tuff skolsituation för barnen. Vi har en väldigt bra klass till sonen men det var i grevens tid vi fick honom dit. Annars hade det vart vanlig klass som gällt med stöd men det hade vart katastrof.


    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Karina09
    ebelra skrev 2010-01-04 11:32:37 följande:
    Karina09  Ja bup är med när vi har möten med skolan...Vi ska träffa bup själva nu nästa vecka och veckan efter så har vi möte med läkaren på bup och veckan efter möte med skolan och bup....Det måste bli en lösning i skolan, går inte fortsätta som det varit.
    Håller tummarna för er, det är så mycket lättare för dem att berätta om vad som behövs.
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 11:33:40 följande:
    Jag läser också, oftast varje dag...Emil är i en tuff och krävande period nu...Inte fysisk, men psykisk..Som just nu galer han någon egenkomponerad melodi...Texten är tuuut tuuut....Det är så påfrestande efter någon timme...Och han gör allt för att locka lillebror med på saker man inte får....Nu håller han på att städa sitt rum, men det tar hela dagen...Är han motiverad städar han snabbt, men inom 2 timmar är sakerna utöver hela rummet igen...(Och då har vi redan tömt hans rum för endel leksaker, han har tex. inte fri tillgång till sitt lego..)Han samlar papper och andra sopor som han river i mindre bitar och samlar på olika ställen på sitt rum, det är det som gör det mest stökigt...
    Känner igen... men det mesta är lättare nu, med enstaka (men rejäla) dippar. Förstår att du oroar dig för skolstart det gjorde jag med. Men vi hade tur och fick en toppenbra resurs och den klass Mikael började var toppenbra, trots att den var stor. Resursen och han lämnade ibland klassrummet för att jobba ostört på annan plats. Det stora raset kom när han startade åk 4 - en förfärlig tid. Nu är det dags att oroa sig för högstadiet. Har han uppnåt målen så att han kan börja? Var och hur ska han gå? Hur reagerar han som är känslig för förändringar och beroende av stabilitet, rutiner, trygghet? 
    Hoppas, hoppas att det ordnar sig bra och försök gärna ta reda på i förväg hur de planerar. Fast här har vi oftast inte fått veta något om nästa läsårs resurstilldelning förän en vecka in på sommarlovet, det har visst med tilldelning av pengar att göra. 
  • norgesessan

    Han går på en vanlig skola. Förskoleklasserna är i en egen byggnad, och äter i matsalen tidigt, så de hinner äta innan skolbarnen kommer. (Redan 10:30).

    När han börjar 1. klass kommer det att vara bara en lärare, men hoppas han får ressurs om han behöver det, rektorn verkar jättebra, så jag hoppas det går bra.

    Emil och hans ressurs ska börja besöka 1. klass nu under våren, när dom vet för säkert viklen klass han hamnar i, och med vilken lärare, ska den läraren bli känd med Emil också.

    Fritids blir nog problematisk eftersom han då måste vara med alla skolbarnen, nu är det bara förskoleklasserna (förutom dom som hämtas sent, men Emil går bara för sin egen del, så det gäller inte honom just nu).

    Det är nog minst en månad sen vi fick veta (om inte 2) att ressursen han har nu ska stanna under vårterminen med.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

    Är det nåt nytt blir han en baby, sätter sig gärna under bordet...Öppnar inte munnen....
    Är det nåt han inte vill, så blir det inte gjort...
    Det är det som vi arbetar med nu, hjälper honom att klara av att göra saker han inte vill...

    Han behöver grundläggande rutiner, men är inte jättekänslig för förändringar. Ofta visar han inget alls.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 12:38:11 följande:
    Han går på en vanlig skola. Förskoleklasserna är i en egen byggnad, och äter i matsalen tidigt, så de hinner äta innan skolbarnen kommer. (Redan 10:30).När han börjar 1. klass kommer det att vara bara en lärare, men hoppas han får ressurs om han behöver det, rektorn verkar jättebra, så jag hoppas det går bra.Emil och hans ressurs ska börja besöka 1. klass nu under våren, när dom vet för säkert viklen klass han hamnar i, och med vilken lärare, ska den läraren bli känd med Emil också.Fritids blir nog problematisk eftersom han då måste vara med alla skolbarnen, nu är det bara förskoleklasserna (förutom dom som hämtas sent, men Emil går bara för sin egen del, så det gäller inte honom just nu).Det är nog minst en månad sen vi fick veta (om inte 2) att ressursen han har nu ska stanna under vårterminen med.
    Med det du beskriver så vore det ju jättekonstigt om han inte får fortsatt resurs. Det är ju rektorn som bestämmer, så om ni har bra kontakt så borde det ordna sig. Min son gick heller inte på fritids under förskoleåret - han var helt slut när han kom hem. När han började åk 1 fick han börja fritids, men jag hämtade tidigt, direkt efter eftermiddagsmellis. Då orkade han med att bryta upp och åka hem. Kom jag fem minuter för sent hade han hunnit börja leka och det kunde bli väldigt besvärligt att få med honom. Nu hade vi sån tur att hans resurs jobbade på fritids på eftermiddagen som fritidspedagog. Då var hon ju inte resurs förstås men det var jätteskönt att när som helst kunna byta några ord om hur dagen gått och för sonen var det tryggthet med någon som kände honom lite extra. Ring rektorn - du har all anledning att försöka ta reda på.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig