• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • TwistedSister
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-06 17:02:22 följande:
    Ser att det är fler än mitt barn som är samlare och som sparar på allt, även skräp Är det ett typiskt ADHD-drag? Läste en artikel om en 62 årig kvinna som hade en 3-rumslägenhet men som endast kunde vara i köket pga all bröte som var i lägenheten. Hon genomgick en vuxenundersökning och fick ADHD-diagnos.Tristania skickar kramar till dig och hoppas att de svarar på familjestödsprojektet i morgon så ni kan få hjäp fort nu.
    Hmm låter som två av mina fastrar, min farfar, min mamma, mina barns pappa och min styvpappa :-/

Jag har istället fått dille på att vara tvärtemot. Slänger allt, även saker som jag behöver :-O Så går det när man gör innan man tänker..
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-06 22:46:24 följande:
    Hmm låter som två av mina fastrar, min farfar, min mamma, mina barns pappa och min styvpappa :-/Jag har istället fått dille på att vara tvärtemot. Slänger allt, även saker som jag behöver :-O Så går det när man gör innan man tänker..
    Jodå, toarullar, mjölkpaket, pinnar... Allt som går att bygga med. Fantastiska konstruktioner, men röran...
  • Petra78

Känner igen det där med att samla på allt helt otroligt vad skräp ( i mina ögon) kan vara roligt.

Så skönt att skolan började idag. Hoppas att det ska bli lite lugnare nu. När allt är som det ska.

Kram till alla som behöver och till er andra oxå för den delen.

En liten fråga. Min son är extremt noga med att allt ska vara millimeter rättvist och det gäller ALLT!
    Han är nio år ska fylla tio. Är det ett personlighetsdrag eller har det med adhn att göra?
    Ngn som vet?

• Trollet Ludenben
    Petra78 skrev 2010-01-07 10:56:48 följande:
    Känner igen det där med att samla på allt helt otroligt vad skräp ( i mina ögon) kan vara roligt. Så skönt att skolan började idag. Hoppas att det ska bli lite lugnare nu. När allt är som det ska. Kram till alla som behöver och till er andra oxå för den delen. En liten fråga. Min son är extremt noga med att allt ska vara millimeter rättvist och det gäller ALLT! Han är nio år ska fylla tio. Är det ett personlighetsdrag eller har det med adhn att göra? Ngn som vet?
    min är med sån med rättvisa. Särskilt när det gäller syskon. Eller det gör inget om han får mer men om lillebror får mer är det kalabalik.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • TwistedSister
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-07 11:08:49 följande:
    min är med sån med rättvisa. Särskilt när det gäller syskon. Eller det gör inget om han får mer men om lillebror får mer är det kalabalik.
    Fast så där tror jag det är mellan de flesta syskon, iaf i en viss ålder. Vi har inte de problemen än för A är ju så liten att hon helt naturligt får mindre av allt och de riktigt goda grejerna är hon ju inte stor nog för att äta än.

Vi har vart i affären en gång under jullovet, jag var tvungen vi hade ingenting hemma. Det går ju inte vet inte vad jag ska göra, jag kan inte lägga 100% uppmärksamhet på I för då hamnar ju ingenting i korgen jag måste ju titta omkring för att hitta grejerna som jag ska ha. Och då springer han iväg innan jag hinner stoppa honom och river sönder mjölpaket och häller över sig själv. Jag blir tokig, så gör man inte när man är sju år, oavsett vad. Så då tog jag med honom med en gång ut ur affären och medan jag skulle betala för den lilla mat jag hunnit stoppa i korgen så lägger han sig på golvet precis utanför kassorna och strimlar sönder reklamblad i små små bitar så sen får jag städa upp det samtidigt som hålla reda på honom så han inte springer iväg. Fattar inte vad det är med just affärer han blir som en liten bebis, fast snabbare, starkare och rent allmänt svårare att hålla reda på. När jag frågar honom om mjölet så var det bara för han trodde att de i affären skulle tycka att han såg rolig ut med mjöl över hela sig, att de skulle skratta och bli glada???
    När jag snart börjar jobba igen så har jag ingen tid ledig från I, eftersom jag måste hämta honom direkt när jag kommer från jobbet. Jag vet inte hur ja ska bära mig åt då när jag inte kan gå in i en affär och handla mat. Det är väldigt sällan nån ställer upp och barnvaktar så den varianten är inte en hållbar lösning.
  • Trollet Ludenben

twisted sister: ja säkert är det en sån vanlig syskongrej. Frodo är 7 år och lillebror är 10 mån. Han har vart ensambarn så länge så jag tror mest att det är vanan att vara ensam på saker.

Däremot är han väldigt svår i relationer till andra barn. Där ska det vara rättvisa. Och han är en liten besserwiesser som gärna tillrättarvisar andra. Ingen får göra nåt han inte gillar, han ska styra leken och allt ska vara på hans villkor. Är det nån form av orättvisa eller någon annan gör nåt han inte gillar så regarerar han omedelbart genom att gapa på de andra barnen, säga icke önskvärda saker eller bli allmänt rörig. Vad man får göra och inte får göra är viktigt. Han kan tillrättavisa helt okända ungar som får godis i affären då det inte är lördag.

• Petra78
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-07 11:08:49 följande:
    Ja precis när det är han som får mer så gör det ingenting :/
    Vet ju att barn är sådana över lag men hann är 9år och kan inte se varför ngn får mer en vanlig 9åring kan ju förstå det.
    Tex om hans syster ska påkalas en söndag och får en påse godis där så blir det ju kalabalik eftersom det är fuskigt. Och säger man att nästa gång kanske det är du som ska på kalas så ser han inte det. Utan bara här och nu!
  • Trollet Ludenben
    Petra78 skrev 2010-01-07 11:46:54 följande:
    Ja precis när det är han som får mer så gör det ingenting :/ Vet ju att barn är sådana över lag men hann är 9år och kan inte se varför ngn får mer en vanlig 9åring kan ju förstå det. Tex om hans syster ska påkalas en söndag och får en påse godis där så blir det ju kalabalik eftersom det är fuskigt. Och säger man att nästa gång kanske det är du som ska på kalas så ser han inte det. Utan bara här och nu!
    haha så exakt är det här med fast då brukar det gälla om lillebror får följa med nån av oss vuxna någonstans, tex till nån kompis. Om sambon åker iväg till en kompis kan ha ta med sig någon av dom om det passar för det är ofta svårt att ensam gå ut med bägge ungarna eftersom Frodo sticker. Då blir det liv i luckan om lillebror råkar få komma med och nästa gång existerar inte för honom.
  • TwistedSister
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-07 11:44:50 följande:
    twisted sister: ja säkert är det en sån vanlig syskongrej. Frodo är 7 år och lillebror är 10 mån. Han har vart ensambarn så länge så jag tror mest att det är vanan att vara ensam på saker.Däremot är han väldigt svår i relationer till andra barn. Där ska det vara rättvisa. Och han är en liten besserwiesser som gärna tillrättarvisar andra. Ingen får göra nåt han inte gillar, han ska styra leken och allt ska vara på hans villkor. Är det nån form av orättvisa eller någon annan gör nåt han inte gillar så regarerar han omedelbart genom att gapa på de andra barnen, säga icke önskvärda saker eller bli allmänt rörig. Vad man får göra och inte får göra är viktigt. Han kan tillrättavisa helt okända ungar som får godis i affären då det inte är lördag.
    Jaha men I är ju 7 och A är ett år och en månad
    Nä han är inte noga med att det ska vara rättvist där, men tror att ofta är I så ouppmärksam att han inte riktigt märker vad som händer runtomkring eller vad andra får. Om han håller på med nåt eller är på väg nånstans så existerar inte resten av världen.
  • Trollet Ludenben

är det fel på fl eller är det fel på min webbläsar?? Citaten ser helt konstiga ut {#lang_emotions_undecided}

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig