• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben
    Cajo67 skrev 2010-01-07 15:31:02 följande:
    Vad tycker ni som gått Komet? Är den bra? Värd att satsa på? Tänker på oss med lite mer krävande barn.
    Ja, jag tycker att den var värd att gå. Det mesta gör vi ju redan här hemma men vi fick en del bra tips. Och det man redan kunde men liksom som har fallit i glömska fick man liten pusch att ta upp igen. Sen är det ju alltid trevligt att lära känna nya föräldrar med dessa barn. Det var BUP som annordnade den här och de som gick den hade alla barn med olika typer av beteendeproblem eller diagnoser eftersom BUP hade bjudit in sina patienter till den.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-06 16:50:37 följande:
    kikar in och skickar kramar till alla som behöver det (en extra till tristiania)... efter en kaosdag verkar det ha lugnat sig här. Sista dagen på jullovet imorgon och sen börjar skola och fritids äntligen.
    Tack gumman :)
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-06 17:02:22 följande:
    Ser att det är fler än mitt barn som är samlare och som sparar på allt, även skräp Är det ett typiskt ADHD-drag? Läste en artikel om en 62 årig kvinna som hade en 3-rumslägenhet men som endast kunde vara i köket pga all bröte som var i lägenheten. Hon genomgick en vuxenundersökning och fick ADHD-diagnos.Tristania skickar kramar till dig och hoppas att de svarar på familjestödsprojektet i morgon så ni kan få hjäp fort nu.
    Kram du med! Jag är en samlare förresten:) Fast inte på skräp - eftersom jag mår dåligt att att det är stökigt och grejer överallt, men jag samlar på häxor och döskallar :) Tror det har med min ADHD att göra - det sa dom på utredningen iallafall.
  • Trollet Ludenben

Tristiania: du samlar i alla fall på nåt kul Värre med de som samlar på skräp.

• tristania
    Cajo67 skrev 2010-01-07 15:31:02 följande:
    Vad tycker ni som gått Komet? Är den bra? Värd att satsa på? Tänker på oss med lite mer krävande barn.
    Komet rekommenderar jag verkligen. Den fungerar. Och man får tid att rannsaka sej själv....Jag var väldigt negativ i början, eftersom vi provat allt tidigare (med marcus).
    Men ju mer ´jag gick där, desto mer förstod jag innebörden av utbildningen, och jag förstod att det även var MEJ det hängde på om relationen skulle bli bra mellan mej och min pojk.

In med mer positiv uppmärksamhet - ut med det negativa! Klart som tusan att alla barn (och vuxna) mår bra av att få positiv feedback - det stärker självkänslan.
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-07 15:54:15 följande:
    Tristiania: du samlar i alla fall på nåt kul Värre med de som samlar på skräp.
    Kram till dej förresten:)

Jo det är klart, men en del kanske tycker att mitt samlande är skräp :D Men jag vet dom som samlar på gamla tidningar, urklipp som inte är till någon nytta, mjölkkartonger och gud vet vad! Där ligger jag nog på topp, haha!
  • Trollet Ludenben
    tristania skrev 2010-01-07 15:58:56 följande:
    Kram till dej förresten:) Jo det är klart, men en del kanske tycker att mitt samlande är skräp :D Men jag vet dom som samlar på gamla tidningar, urklipp som inte är till någon nytta, mjölkkartonger och gud vet vad! Där ligger jag nog på topp, haha!
    kram till dig med Jo haha det finns gott om folk som är emot de där skallarna och tycker det är rena skräpet.
    Nu har ju inte min pappa ADHD men han är en samlare. Han samlar på gamla fotbollstidningar och tidningsutklipp. Han har mängder av det som hans fru vill bli av med fattar inte ens vad han ska med det till. Han samlar annat med. Skräp i bilen efter choklad. Strumpor var det det under min uppväxt. Han orkade inte para ihop strumpot efter tvätt utan allt hamnade längst bak på strumphyllan. När han inte hittade par köpte han nya. Gissa om det svämmade över tillslut. Bröd var det när han bodde ensam. Han köpte hönökaka, tog en skiva och la sen in i frysen för att det inte skulle bli torrt. Sen köpte han nytt bröd och gjorde samma sak. När han tillslut tömde frysen slängde han 2 ICA-pappkassar med gammalt bröd haha
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-07 16:08:11 följande:
    kram till dig med Jo haha det finns gott om folk som är emot de där skallarna och tycker det är rena skräpet.Nu har ju inte min pappa ADHD men han är en samlare. Han samlar på gamla fotbollstidningar och tidningsutklipp. Han har mängder av det som hans fru vill bli av med fattar inte ens vad han ska med det till. Han samlar annat med. Skräp i bilen efter choklad. Strumpor var det det under min uppväxt. Han orkade inte para ihop strumpot efter tvätt utan allt hamnade längst bak på strumphyllan. När han inte hittade par köpte han nya. Gissa om det svämmade över tillslut. Bröd var det när han bodde ensam. Han köpte hönökaka, tog en skiva och la sen in i frysen för att det inte skulle bli torrt. Sen köpte han nytt bröd och gjorde samma sak. När han tillslut tömde frysen slängde han 2 ICA-pappkassar med gammalt bröd haha
  • ak74
    tristania skrev 2010-01-07 15:57:12 följande:
     In med mer positiv uppmärksamhet - ut med det negativa! Klart som tusan att alla barn (och vuxna) mår bra av att få positiv feedback - det stärker självkänslan.
    Precis så tycker jag med! Fast när jag nämnde det i skolan så fick jag svaret att det funkar inte... Det var specialpedagogen och skolpsykologen som sa det. De tanterna fick jag inget förtroende för.
    Klart som korvspad att alla människor växer med positiv uppmärksamhet!!
    Vi har haft ett så lugnt och skönt jullov men i morgon börjar skolan igen... och antagligen alla problem...
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig