Inlägg från: tristania |Visa alla inlägg
  • tristania

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tristania är tillbaka ! Jag har fastnat på facebook...f´låt. Hoppas ni haft en trevlig jul? Några nya i tråden? Hmm, ska jag berätta vem jag är kanske, för dom som inte sett mej här tidigare?

Anette, 38 år, fick diagnos ADHD för ca 4 år sedan. Pojk 13 år, ADHD . Vi har haft det jättetufft med honom, men concertan räddade livet på hela familjen.

Lilla Nemo är 2 år, en liten sladdis, och sååå grymt jobbig! Specialpedagog är inkopplad, och han går mer än 15 timmar på dagis...Han är verkligen överallt och ingenstans.

Folk har noll förståelse. Därför älskar jag denna tråd! Tack gode gud för den. Kram på er. Jag lovar att stanna - denna gång.

• tristania
    pcalma skrev 2009-12-25 15:58:54 följande:
    Välkommen tillbaka!!!!!Hoppas att du haft en bra jul!!
    Tack! Vi har haft det bra.
  • tristania

Trollet Ludenben skrev 2009-12-25 20:31:15 följande:

Bläääääääääää vilken dag Frodo var vild och galen redan i morse. Sen åkte vi iväg till farmor på middag. Där höll han sig i skinnet ända tills sista halvtimmen. På hemvägen braka han loss totalt. På bussen hoppa han upp och ner på sätet, kladdade med sitt spott på bussrutan, gapade och kastade skräp. När vi kommer till angered där vi ska byta buss får vi stå 10 min och vänta på att den ska komma. Då har han riktiga illvrål för sig, spottar vilt omkring sig, hänger sig i min arm och låter allmänt illa. Väl på bussen får jag hålla i honom för han är närgången på sätet framför och besvärar dom. Av på vår hållplats och vägen hem skriker han "fuck you" nonstop... usch vilken resa hem....Nu ska vi så fort som möjligt ta bort julgrejerna så allt ser normalt ut så han kan börja fungera igen. Det är julen som gör detta. Nu längar jag bara tills skolan börjar och han har bara haft jullov i 3 dagar usch, ge mig styrka!!!!!!!!!Nåja, gårdagen var bra i alla fall. Jag gör mitt bästa frör att tänka på den, att det gick bra igår när denna dagen (förutom ett par timmar) har vart gräslig.'Vi hade korv till honom hos farmor föresten. Alla accepterade det utan invändningar förutom farmors svägerska som alltid ska vara en sån surkärring Tristiania: välkommen tillbaka. Vi har saknat dig här Skickar lite kramar för att ni kämpar på med nemo.

Tack för kramarna - skickar tillbaka, ni har det ju oxå tufft ibland.
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-25 20:31:15 följande:
    Bläääääääääää vilken dag Frodo var vild och galen redan i morse. Sen åkte vi iväg till farmor på middag. Där höll han sig i skinnet ända tills sista halvtimmen. På hemvägen braka han loss totalt. På bussen hoppa han upp och ner på sätet, kladdade med sitt spott på bussrutan, gapade och kastade skräp. När vi kommer till angered där vi ska byta buss får vi stå 10 min och vänta på att den ska komma. Då har han riktiga illvrål för sig, spottar vilt omkring sig, hänger sig i min arm och låter allmänt illa. Väl på bussen får jag hålla i honom för han är närgången på sätet framför och besvärar dom. Av på vår hållplats och vägen hem skriker han "fuck you" nonstop... usch vilken resa hem....Nu ska vi så fort som möjligt ta bort julgrejerna så allt ser normalt ut så han kan börja fungera igen. Det är julen som gör detta. Nu längar jag bara tills skolan börjar och han har bara haft jullov i 3 dagar usch, ge mig styrka!!!!!!!!!Nåja, gårdagen var bra i alla fall. Jag gör mitt bästa frör att tänka på den, att det gick bra igår när denna dagen (förutom ett par timmar) har vart gräslig.'Vi hade korv till honom hos farmor föresten. Alla accepterade det utan invändningar förutom farmors svägerska som alltid ska vara en sån surkärring Tristiania: välkommen tillbaka. Vi har saknat dig här Skickar lite kramar för att ni kämpar på med nemo.
  • tristania

Men hallo...hur skumt blev det inte när jag citerade då????

• tristania
    Esmiso skrev 2009-12-26 06:19:16 följande:
    hej! Jag är ny här. Har skrivit i presentationstråden
    För mej är du inte ny
  • tristania
    Esmiso skrev 2009-12-26 06:19:16 följande:
    hej! Jag är ny här. Har skrivit i presentationstråden
    Jag glömde skriva välkommen
  • tristania
    ja precis. Sedan är jag rätt säker på att om jag utreddes skulle jag själv få diagnosen ADD. Inget jag har några större problem med , jag har lärt mig hantera det på diverse sätt. Ibland känns det förstås som det skulle vara skönt att få klarhet, men utredningen sköts av folk jag tidigare jobbat med...känns inte så kul.Tänkte passa på att fråga om nån har erfarenhet av alternativa metoder? T ex rörelseterapi, tomatis metoden, yoga etc???
    Har ingen erfarenhet av det, men jag blir lugnare av fiskolja, finns på apotek och hälsokost. Omega 3 pratar jag alltså om Marcus verkar få mer koncentration av det...
  • tristania

Nu orkar jag faktiskt inte länge till....Nemo blir jobbigare och jobbigare, han tar död på mej och min man...Syskonen vågar sej inte ner (dom har sina rum på övervåningen), Nemo kastar leksaker på syskonen, skriker på dom och  och betèr sej allmänt "elakt" (om man får säga så om en 2 åring?).

Nemo vaknar 6.30 varje morgon och dagen börjar med gnäll, gap och skrik. Han får utbrott på utbrott, han är som en duracellkanin, virvlar runt överallt och ingenstans.

Han sitter aldrig still, inte ens på morgonen när det är barnprogram. Han skulle nog helst vilja GÅ  och äta middag:(

Han sover oroligt på nätterna, har alltid gjort.  Och nu kan vi inte ens söva honom :(

Tjat, tjat, tjat. Han testar oss till max, och han testar oss tills vi till slut ger upp....

Och hur ska JAG kunna hantera lilla Nemo när jag själv har ADHD? HUR? Idag har jag försökt ringa familjestödsprojektet. Jag undrar om någon här varit i kontakt med dom? Vad fick ni isåfall för hjälp?

Jag orkar inte mer, min man har magkatarr och syskonen tycker det är jättejobbigt:(

Jag har fått 2 extra dagar till Nemo på dagis, men nu är det jullov och värre än värst...Hjälp mej snälla...

• tristania
    norgesessan skrev 2010-01-04 19:18:51 följande:
    Låter inte bra.....En massa kramar till en början..Ni behöver avlastning, helt klart...Jag har inte hört om familjstödsprojeketet innan, vad handlar det om?Vad med stödfamilj till honom om det finns rätt typ familj? Så ni får andas?
    Familjestödsprojektet vänder sej till föräldrar som har barn som är som Nemo - man ska bli stärkt i sin föräldraroll (det är vad jag har hört)...Mer vet jag inte, och jag hoppas dom ringer i morgon, jag pratade in på telefonsvararen...

Stödfamilj känns fel när Nemo är så liten...han är bara 2 år. Men jag får väl försöka be min släkt lite mer kanske..?
  • tristania
    norgesessan skrev 2010-01-04 19:29:18 följande:
    Tycker dock det är sjukt att det skulle ta så lång tid, vi behövde hjälp direkt...Vi började tillochmed fundera på att flytta isär och ha honom varannan vecka för att få andas..(vara särbos). Tur det är så svårt att få tag i nytt boende, annars hade vi kanske gjort det...Idag vet jag ju att det var paniken som gjorde att vi ville det..
    Åh det du skriver kunde varit jag...Jag har tänkt tanken dom sista dagarna , att vi ska flytta isär, ha Nemo varannan vecka, så att jag får vila upp mej:(  Fan så hemskt....

Tack för att du delar med dej, det betyder så mycket.
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-04 20:08:06 följande:
    usch, så ledsamt att läsa om er situation. Önskar verkligen jag kunde göra nåt för att vara till hjälp. Ibland är det frustrerande att det är så lätt att prata på nätet, inga avstånd liksom men IRL är det annorlunda. Jobbiga perioder och bra perioder går ju om vart annat och det hade vart så guld värt om man hade vänner i närheten i samma sits som man kunde andas ut hos och hjälpa varandra med stöttning,avlastning mm. Men skickar massor med kramar, de är inte mycket till hjälp men hoppas att de åtminstonne blir lite lättare tankar.Det blir bättre med tiden. Även om ljuset i tunneln kan kännas långt borta så finns det (fanns för oss i alla fall). Tiden innan utredningen, där ni är nu när han är för liten för att utredas, känns förliten för kontaktfamilj mm är riktigt jäkla kämpig men det blir bättre och bättre. När vi fick utredning och diagnos kunde jag äntligen se ljuset i tunneln. Jag håller alla tummar för att ni ska kunna härda ut tills dess.... eller att han lugnar sig och det vilda växer bort (nåt av det bara det blir bättre)Kolla alla möjligheter med avlastning i er närhet. Era föräldrar, syskon, vänner... om bara nån kan hjälpa någon eller några nätter i månaden så ni kan andas och sova.
    Tack goa du för din omtanke :) Vi ska kämpa - han är ju vårt barn.....men ibland känns allt så hopplöst och just nu känns det som att orken är slut...Kram på dej.
  • tristania
    Karina09 skrev 2010-01-04 20:59:07 följande:
    Norgessan och Tristania - håller med Ludenben. Det blir bättre. Vi har också funderat på detta med att skaffa var sitt boende för att få det hela att gå ihop. Många, många kvällar har jag somnat med armarna runt min dotter och mina händer som levande hörselskydd för att stänga ute vrål, svordomar och ljudet av krossat glas. Nemo gör inte så, men jag begriper att det kan vara påfrestande på motsvarande sätt. Kan inte komma på någon annan lösning än avlastning. Efter regn kommer sol heter det ju, dvs det blir bättre, men det är så lagom kul att höra om man är nernött till fotknölarna. Önskar också att jag kunde hjälpa till med en mikropaus! Kramar...
    Tack och kram:)
  • tristania
    pcalma skrev 2010-01-04 23:05:14 följande:
    Tristania: Jag har mina extra lite varje dag på dagis, mina små. jag slutar kl 12.15 o de är på dagis toll kl 15 må-to o då har de ätit mellis. Jag slipper drn konflikten hemma o jag hinner andas o ladda inför att vildarna ska komma hem. hinner slänga in en maskin tvätt o dammsuga av, göra läxorna med de två äldre syskonen o de får oxå lite lugnt när de kommer hem.Fredagar hämtas de kl 14 o då har vi fredagsfika hemma.Min lille son på 3,5 år är som din Nemo. Vi har en sele som vi sätter fast honom med vid matbordet för att överhuvudtagat få lite matro. Annars är han överallt o sitter inte inte still en hundradels sekund. Tar man sin kniv för att dela något så vips är han väck för att man inte hade 100 fokus på honom. O då sticker matilda o så är cirkusen igång. Vi spänner iaf fast honom. Han får två chanser o sen åker han dit! faktum är att BUP stöder oss i det. Vi kände oss dumma att vi gör så. Men som BUP sa när de såg första gången så slappnar han av o blir lugnare när han sitter fast. Son om han behöver hjälp med att hålla ihop sig! Vi behöver bara nu förekomma hans kastande o spottande vid bordet men det kommer oftast när han börjar bli mätt. Kanske vore något för Nemo?Ger du Omega?Hur söver du? Hur ser nattrutinerna ut?Se över dem o se vad du kan ändra på!!Vi gjorde så att A absolut skulle somna själv pga att det aaaaldrig gått med M. Jo tjena vad bra det gick! Efter att varje kväll fått jaga honom efter att han springer upp ur sängen 153 ggr o man var ovän varje kväll/natt när han äntligen somnade fram tills 3 års ålder!! Då borde jag ju fattat att det inte funkar för honom:-/ Nu iaf så är det så här:Kvällsmat kl 17Bada- pyjamas blöja. medicin (melatonin o theralen (hade samma rutiner innan)Bolibompa o nappar o frukt eller macka vid TV:n (enda måltid vid tv:n. Jag sitter med A o maken sitter med M. ett måste för att få de att gå ner i varv! När timstocken piper samtidigt som Bompa är slut så borstas tänderna o efter det väljs en bok. jag läser för A i hans säng, släcker efter det (liten svag som brinner i hörnet) o ligger kvar o låtsas sova tills hans somnar. När han försöker ta sig ur så lägger jag ner honom o sä'ger Godnatt vi ses imorgon.(schema med för alla rutiner)Nu somnar han på ca 10-15 min mot timmar innan o vi är vänner varje kväll o har en mysig stund (eh inte alltid med jämfört;))vi tar varannan kväll o alternerar ellan de små barnen.Sen kliver jag upp o har kväll med de stora barnen o när jag lägger mig så ligger jag bredvid Anton i hans säng, om det är min natt. Annars vaknar han kl 02-03 o sover inte mer förrän kvällen dagen därpå o det är jobbigt. Ligger en bredvid honon sover han till 04-05 om jag har tur!Nu blev det långt häör, men hoppas att det finns något som skulle kunna passa på Nemos behov!Kramar
    Tack för din berättelse :)

Vi kanske oxå borde spänna fast Nemo - även om det låter hemskt...Ett bra tips som jag ska fundera på:)

Vi har fasta rutiner på pojken, det är nog oxå därför han är extra vild nu när det är jullov och vi ruckar lite på rutinerna...

Igår var det kaos. Jag grät mej till sömns... Han sov 1 timme på dagen (han brukar det), och jag la honom som vanligt i sängen vid 18.30. Jag var beredd på att det skulle ta 1 timme att få honom till sömns, men det tog mycket längre tid. Han snurrade runt i sängen tills klockan var 22.30 :( När jag inte orkade ligga kvar hos honom, gick han upp och lekte istället för att sova, bl a rev han ut alla sina kläder...

Jag skulle haft Nemo på dagis även under lovet, jag förstår det nu...Och har tydligen lärt mej en "läxa".

Jag försökte ringa till familjestödsprojektet idag, men utan resultat, det gör mej skitsur. Dom svarade inte ens under deras telefontid. Nytt försök på torsdag - vi måste ha hjälp.

Jag ringde socialen, pratade med en trevlig tjej där som hade hand om barn med funktionshinder.. När jag beskrev Nemo för henne så sa hon "Med tanke på att både du och din 13 åring har ADHD så tycker jag att du ska vara mycket uppmärksam även på Nemo, det låter som att han har någon inre oro..."

Och visst är det så. Jag är uppmärksam, och vi måst eha hjälp - och det nu.

Tack igen :)
  • tristania
    Esmiso skrev 2010-01-05 07:14:30 följande:
    åh....kram på dig!!! Önskar jag kunde hjälpa på något sätt! Hade vi bott närmare hade jag gärna haft honom hos mig vissa dagar. Ofta är de ju lugnare hos andra, så är det iaf med mina barn.Det är jobbigt när tålamodet tryter (mitt har typ tagit slut också...) när det är jullov dessutom. Man förväntas vara så jävla duktig och göra en massa saker...Jag och mannen jobbar heltid och har jobbat omlott under lovet. Inte mycket ork att göra saker då när man väl är ledig. Det har blivit lek i trädgård och sånt, men så får man ju världens prestationsångest när man hör om andra som drar till skidbacken och grillar korv etc...
    Tack vännen :) Kram i massor.
  • tristania
    TwistedSister skrev 2010-01-05 14:56:22 följande:
    tristania: Känner igen mig! Fy I var sådär från 1,5 års ålder tom han var 4 år. Hela dagarna var bara totalt kaos och när det äntligen blev kväll var det omöjligt att söva honom han kämpade i timmar tills han somnade helt svettig 12 eller halv ett på natten. Jag hade ändå bara ett barn då men jag var så trött på allting orkade inte göra nånting annat än att försöka överleva. Som tur var fick jag också extra barnomsorgstid, vilket jag bara utnyttjade när jag var så trött så jag kände att jag höll på å dö, och då med fruktansvärt dåligt samvete för dagis funkade inte nåt vidare för honom heller han bara antingen slogs eller satt och grät när han var där och inga barn ville leka med honom för han fattade inte hur man leker. Det var den tiden jag verkligen hade vart i störst behov av hjälp och då fick man inget, förskolan bara klagade på alla problem med honom men hade inga idéer vad det kunde bero på eller vad man skulle göra och bvc tyckte bara han var så liten å att man skulle vänta å se om inte han mognade å växte till sig. Började verkligen tvivla på mig själv som förälder och på mitt förstånd och tänkte att aldrig skulle jag skaffa några fler barn för detta är jag uppenbarligen inte ämnad för!Det var så skönt att få komma till barnpsykologen när han var 4 år och bara få bekräftat att det inte var jag som var galen, även om vi inte fick så mycket hjälp utöver det mer än en remiss till logopeden. Men efter 5 års ålder så började till sist vissa rutiner fastna, han sover på nätterna nu! Det har blivit lugnare, inte så att man kan jämföra sig med andra föräldrar till barn i samma ålder men har hyfsad kontroll på situationen nu och det är skönt. Vet inte vart jag vill komma mer än att jag känner igen mig i det du skriver och jag längtar inte tillbaka till den tiden. Jag brukar faktiskt dra mig för att ens tänka på den.
    Jag tackar även dej för att du vill dela med dej - det betyder så mycket:) Och du ger mej hopp om att det en dag ska lugna ner sej. Tack och kram.
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-06 16:50:37 följande:
    kikar in och skickar kramar till alla som behöver det (en extra till tristiania)... efter en kaosdag verkar det ha lugnat sig här. Sista dagen på jullovet imorgon och sen börjar skola och fritids äntligen.
    Tack gumman :)
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-06 17:02:22 följande:
    Ser att det är fler än mitt barn som är samlare och som sparar på allt, även skräp Är det ett typiskt ADHD-drag? Läste en artikel om en 62 årig kvinna som hade en 3-rumslägenhet men som endast kunde vara i köket pga all bröte som var i lägenheten. Hon genomgick en vuxenundersökning och fick ADHD-diagnos.Tristania skickar kramar till dig och hoppas att de svarar på familjestödsprojektet i morgon så ni kan få hjäp fort nu.
    Kram du med! Jag är en samlare förresten:) Fast inte på skräp - eftersom jag mår dåligt att att det är stökigt och grejer överallt, men jag samlar på häxor och döskallar :) Tror det har med min ADHD att göra - det sa dom på utredningen iallafall.
  • tristania
    Cajo67 skrev 2010-01-07 15:31:02 följande:
    Vad tycker ni som gått Komet? Är den bra? Värd att satsa på? Tänker på oss med lite mer krävande barn.
    Komet rekommenderar jag verkligen. Den fungerar. Och man får tid att rannsaka sej själv....Jag var väldigt negativ i början, eftersom vi provat allt tidigare (med marcus).
    Men ju mer ´jag gick där, desto mer förstod jag innebörden av utbildningen, och jag förstod att det även var MEJ det hängde på om relationen skulle bli bra mellan mej och min pojk.

In med mer positiv uppmärksamhet - ut med det negativa! Klart som tusan att alla barn (och vuxna) mår bra av att få positiv feedback - det stärker självkänslan.
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-07 15:54:15 följande:
    Tristiania: du samlar i alla fall på nåt kul Värre med de som samlar på skräp.
    Kram till dej förresten:)

Jo det är klart, men en del kanske tycker att mitt samlande är skräp :D Men jag vet dom som samlar på gamla tidningar, urklipp som inte är till någon nytta, mjölkkartonger och gud vet vad! Där ligger jag nog på topp, haha!
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-07 16:08:11 följande:
    kram till dig med Jo haha det finns gott om folk som är emot de där skallarna och tycker det är rena skräpet.Nu har ju inte min pappa ADHD men han är en samlare. Han samlar på gamla fotbollstidningar och tidningsutklipp. Han har mängder av det som hans fru vill bli av med fattar inte ens vad han ska med det till. Han samlar annat med. Skräp i bilen efter choklad. Strumpor var det det under min uppväxt. Han orkade inte para ihop strumpot efter tvätt utan allt hamnade längst bak på strumphyllan. När han inte hittade par köpte han nya. Gissa om det svämmade över tillslut. Bröd var det när han bodde ensam. Han köpte hönökaka, tog en skiva och la sen in i frysen för att det inte skulle bli torrt. Sen köpte han nytt bröd och gjorde samma sak. När han tillslut tömde frysen slängde han 2 ICA-pappkassar med gammalt bröd haha
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig