pcalma skrev 2010-01-04 23:05:14 följande:
Tristania: Jag har mina extra lite varje dag på dagis, mina små. jag slutar kl 12.15 o de är på dagis toll kl 15 må-to o då har de ätit mellis. Jag slipper drn konflikten hemma o jag hinner andas o ladda inför att vildarna ska komma hem. hinner slänga in en maskin tvätt o dammsuga av, göra läxorna med de två äldre syskonen o de får oxå lite lugnt när de kommer hem.Fredagar hämtas de kl 14 o då har vi fredagsfika hemma.Min lille son på 3,5 år är som din Nemo. Vi har en sele som vi sätter fast honom med vid matbordet för att överhuvudtagat få lite matro. Annars är han överallt o sitter inte inte still en hundradels sekund. Tar man sin kniv för att dela något så vips är han väck för att man inte hade 100 fokus på honom. O då sticker matilda o så är cirkusen igång. Vi spänner
iaf fast honom. Han får två chanser o sen åker han dit! faktum är att BUP stöder oss i det. Vi kände oss dumma att vi gör så. Men som BUP sa när de såg första gången så slappnar han av o blir lugnare när han sitter fast. Son om han behöver hjälp med att hålla ihop sig! Vi behöver bara nu förekomma hans kastande o spottande vid bordet men det kommer oftast när han börjar bli mätt. Kanske vore något för Nemo?Ger du Omega?Hur söver du? Hur ser nattrutinerna ut?Se över dem o se vad du kan ändra på!!Vi gjorde så att A absolut skulle somna själv pga att det aaaaldrig gått med M. Jo tjena vad bra det gick! Efter att varje kväll fått jaga honom efter att han springer upp ur sängen 153 ggr o man var ovän varje kväll/natt när han äntligen somnade fram tills 3 års ålder!! Då borde jag ju fattat att det inte funkar för honom:-/ Nu
iaf så är det så här:Kvällsmat kl 17Bada- pyjamas blöja. medicin (melatonin o theralen (hade samma rutiner innan)Bolibompa o nappar o frukt eller macka vid TV:n (enda måltid vid tv:n. Jag sitter med A o maken sitter med M. ett måste för att få de att gå ner i varv! När timstocken piper samtidigt som Bompa är slut så borstas tänderna o efter det väljs en bok. jag läser för A i hans säng, släcker efter det (liten svag som brinner i hörnet) o ligger kvar o låtsas sova tills hans somnar. När han försöker ta sig ur så lägger jag ner honom o sä'ger Godnatt vi ses imorgon.(schema med för alla rutiner)Nu somnar han på ca 10-15 min mot timmar innan o vi är vänner varje kväll o har en mysig stund (eh inte alltid med jämfört;))vi tar varannan kväll o alternerar ellan de små barnen.Sen kliver jag upp o har kväll med de stora barnen o när jag lägger mig så ligger jag bredvid Anton i hans säng, om det är min natt. Annars vaknar han kl 02-03 o sover inte mer förrän kvällen dagen därpå o det är jobbigt. Ligger en bredvid honon sover han till 04-05 om jag har tur!Nu blev det långt häör, men hoppas att det finns något som skulle kunna passa på Nemos behov!Kramar
Tack för din berättelse :)
Vi kanske oxå borde spänna fast Nemo - även om det låter hemskt...Ett bra tips som jag ska fundera på:)
Vi har fasta rutiner på pojken, det är nog oxå därför han är extra vild nu när det är jullov och vi ruckar lite på rutinerna...
Igår var det kaos. Jag grät mej till sömns... Han sov 1 timme på dagen (han brukar det), och jag la honom som vanligt i sängen vid 18.30. Jag var beredd på att det skulle ta 1 timme att få honom till sömns, men det tog mycket längre tid. Han snurrade runt i sängen tills klockan var 22.30 :( När jag inte orkade ligga kvar hos honom, gick han upp och lekte istället för att sova, bl a rev han ut alla sina kläder...
Jag skulle haft Nemo på dagis även under lovet, jag förstår det nu...Och har tydligen lärt mej en "läxa".
Jag försökte ringa till familjestödsprojektet idag, men utan resultat, det gör mej skitsur. Dom svarade inte ens under deras telefontid. Nytt försök på torsdag - vi måste ha hjälp.
Jag ringde socialen, pratade med en trevlig tjej där som hade hand om barn med funktionshinder.. När jag beskrev Nemo för henne så sa hon "Med tanke på att både du och din 13 åring har ADHD så tycker jag att du ska vara mycket uppmärksam även på Nemo, det låter som att han har någon inre oro..."
Och visst är det så. Jag är uppmärksam, och vi måst eha hjälp - och det nu.
Tack igen :)