• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • carita1974

Hej hej tjejor!Förlåt att jag varit så dålig på att skriva här och så.Det har varit ett mycket lååååååååååååååååååååååångt jullov!
    Killarna har verkligen varit i sitt esse..och jag längtar som aldrig förr till skolans och dagisets ska börja.
    Även om utredningen på son nr 2 närmare sig då...
    Kram till alla som behöver en...och ger mej sj en kram på samma gång

• Karina09
    elegi skrev 2010-01-03 18:58:02 följande:
    Tråden är snart dags att förnya men jag känner mig inte längre lika hemma här, stämningen i tråden har ändrats och jag känner att jag gång på gång lägger inlägg utan att nån verkar se, så var det inte tidigare...Iaf så är jag sällan på fl över huvudtaget guidesituationen på fl är ohållbar och jag funderar starkt på att avsäga mig guiderollen då det mer känns som ett tvång än att göra fl till en bättre plats på nätet.Det har fullständigt tagit bort glädjen för mig med fl som jag känner just nu kan mitt medlemsskap på fl lika gärna vara hur det blir får jag se men det är så jag känner nu iaf.Jag har några av er på fb och det räcker långt just nuIaf så lämnar jag härmed öppet för nån annan att ta över ts..jag är inte motiverad
    Tycker också det är tråkigt att höra att det blivit sämre stämning, men jag är ju ny och har inget att jämföra med.
    För mig betyder tråden jättemycket. Att det är krävande ibland att vara förälder, vet alla. Det händer att jag oroar mig över min dotter också ibland, men hon har inget NPF, bara "normala" bekymmer där. Men allt småprat jag får i förbifarten med vänner och bekanta räcker där. Man hittar gemensamma bekymmer och kan dela tankar. När jag pratar om sonen når jag sällan fram till "vanliga" föräldrar. De delar inte mina erfarenheter.
    Hos oss har livet med sonen alltid varit krävande och bekymmersamt (självklart roligt också). Vi fick tidigt hjälp och stöd från Bup och var länge mycket nöjda med hur skolan tog hand om honom. Han utvecklades i stort sett normalt och trots oroliga perioder tuffade det på. När han började åk 4 så "rasade" allt som byggts upp och livet blev ett totalkaos med många, långa och kraftfulla raseriutbrott. Han stannade i utvecklingen och halkade efter i skolan, tappade kontakt med kompisarna. Om kvällarna satt lillasyster gömd bakom mig när jag lagade mat för att få skydd mot saker som kastades. Hennes lärare sa att hade väldigt livlig fantasi "för vet du vad hon berättade om hur det var när hon åt frukost?" Jag förklarade såklart att hon inte fantiserat utan att det var som ett slagfält hemma och att man ständigt måste vara beredd på att en tallrik mat kan komma flygande... Vi levde länge för att överleva ännu en hemsk dag och knep och strategier vi en gång lärt oss vekade inte hjälpa ett dyft. Med diagnos och medicin verkar vi nu vara på väg att hämta oss och sånen verkar vara mottaglig för försök att styra upp de regler och rutiner som han absolut behöver. Då är det så skönt att kunna bolla ideer, skriva av sig och dela erfarenhet med er som finns här.
    Jag är glad och tacksam över att tråden finns. Jag är även ny medlem på FB, där håller jag kontakt med släkt, vänner och bekanta. (Ni är också välkomna att besöka mig där). De flesta vet att jag har ett barn med ADHD och de som känner mig närmare vet att vi haft det riktigt tufft i 2 1/2 år. Men jag pratar bara med ett fåtal personer om det och då blir det mest för att informera, inte prata av sig.

Tack för att ni finns!
  • norgesessan

Karina, han går på fritids nu, men det är eget fritids för förskoleklasserna i deras lokaler.

Nu lämnar vi barnen (Jonathan, 4, går på förskola) till frukosten, för morgonen förvärras om dom måste äta frukost hemma..Det är uppbrottet för att gå till skolan som är boven, inte frukosten i sig, därför är det bäst att dom bara vaknar,gör sig i ordning och går till skolan...

Nu jobbar maken bara ett par veckor till eftersom han är uppsagt, han kör barnen på morgonen när han jobbar, så dom börjar ennu tidigare då...(Men jag hämtar tillsvarande tidigare).

personalen på skolan ville dock att Emil ska gå lite på fritids efter skolan med, dom märkte en skillnad när vi bytte till morgonfritids (hade efterskolan fritids innan).

Samtidigt ska Jonathan få heltid när det blir plats, eftersom han har problem med språket. Det är samma sspecialpedagog för både förskoleklassen och förskolan, så det underlättar med samma pedagog till båda barnen.

I Augusti ska jag söka jobb igen. Har varit ringvikarie innan, hoppas på nåt med långvarigt eller fast denna gång..(Förskola).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 15:12:32 följande:
    Karina, han går på fritids nu, men det är eget fritids för förskoleklasserna i deras lokaler.Nu lämnar vi barnen (Jonathan, 4, går på förskola) till frukosten, för morgonen förvärras om dom måste äta frukost hemma..Det är uppbrottet för att gå till skolan som är boven, inte frukosten i sig, därför är det bäst att dom bara vaknar,gör sig i ordning och går till skolan...Nu jobbar maken bara ett par veckor till eftersom han är uppsagt, han kör barnen på morgonen när han jobbar, så dom börjar ennu tidigare då...(Men jag hämtar tillsvarande tidigare).personalen på skolan ville dock att Emil ska gå lite på fritids efter skolan med, dom märkte en skillnad när vi bytte till morgonfritids (hade efterskolan fritids innan).Samtidigt ska Jonathan få heltid när det blir plats, eftersom han har problem med språket. Det är samma sspecialpedagog för både förskoleklassen och förskolan, så det underlättar med samma pedagog till båda barnen.I Augusti ska jag söka jobb igen. Har varit ringvikarie innan, hoppas på nåt med långvarigt eller fast denna gång..(Förskola).
    Jo, Så var det här också - eget fritids för förskolan. Med egna lokaler på skolan. För vår son var det bra att det var samma byggnad för måna ansikten var ju redan bekanta då.
    Uppbrotten är inte kul. Morgnarna var länge den värsta stunden här.
    Ser att det är många lösa pusselbitar för er. Hoppas allt faller på plats. Kramar!
  • norgesessan

Tack! Vi har iallafall kommit fruktansvärt långt om man jamför med tiden då han var 3-4 år...det var fruktansvärt..

• norgesessan

Emil har nu ÄNTLIGEN städat sitt rum...Det tog 5 minuter från när han började på riktigt tills det var klart...Innan har han bara samlat allt i en hög och flyttat på högen....Började på golvet, sen i en av sängarna, sen flyttade han på en säng och fyllde tummrummet vid väggen med saker....

Verkar som en riktigt jobbig metod...Han har ju städat en hel lägenhet om det hade varit på riktigt hela dan...

• två lingon och ett blåbär
    norgesessan skrev 2010-01-04 16:18:38 följande:
    Emil har nu ÄNTLIGEN städat sitt rum...Det tog 5 minuter från när han började på riktigt tills det var klart...Innan har han bara samlat allt i en hög och flyttat på högen....Började på golvet, sen i en av sängarna, sen flyttade han på en säng och fyllde tummrummet vid väggen med saker....Verkar som en riktigt jobbig metod...Han har ju städat en hel lägenhet om det hade varit på riktigt hela dan...
    Låter underbart att han städat sitt rum själv!
    Jag och maken fick ta ett ordentligt röj inne hos dottern när hon var ute i pulkabacken igår
    Vi försöker hjälpa henne att strukturera upp hur hon ska göra, var hon kan börja och vad hon ska fortsätta med osv, men hon låser sig totalt!
    Nu funderar vi än en gång hur vi ska ordna hennes rum för att underlätta för henne med städningen. Detta är ett återkommande problem.
  • norgesessan

Har hom mängder med leksaker och andra saker på rummet? Det underlättade när vi tog bort allt (hade storstädning), och sen portionerade ut lagom mängd med leksaker...(Han var inte helt utan, vi städade bara ut allt först för att sedan fixa till så det blev snyggt..)

• norgesessan

Backar,förvaring till backarna..Hyllor till sakerna som ska synas...

• Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 16:18:38 följande:
    Emil har nu ÄNTLIGEN städat sitt rum...Det tog 5 minuter från när han började på riktigt tills det var klart...Innan har han bara samlat allt i en hög och flyttat på högen....Började på golvet, sen i en av sängarna, sen flyttade han på en säng och fyllde tummrummet vid väggen med saker....Verkar som en riktigt jobbig metod...Han har ju städat en hel lägenhet om det hade varit på riktigt hela dan...
    Applåder! Min son som regel inte, men de få gånger han gör det är han ett under av effektivitet. Detta är ett av våra mest akuta problem. Han leker i hela huset och jag har hela hösten förundrat mig över att kompisarnas föräldrar låter sina barn komma hit. (Som barn såg jag nog aldrig ett så rörigt hem som vårt). Men de kommer faktiskt hit, kompisarna, och jag har lovat mig själv att inte stänga dörren även om det är rent förskräckligt.
    Fick lite inspiration att ta itu med det igen!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig