• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-04 20:08:06 följande:
    usch, så ledsamt att läsa om er situation. Önskar verkligen jag kunde göra nåt för att vara till hjälp. Ibland är det frustrerande att det är så lätt att prata på nätet, inga avstånd liksom men IRL är det annorlunda. Jobbiga perioder och bra perioder går ju om vart annat och det hade vart så guld värt om man hade vänner i närheten i samma sits som man kunde andas ut hos och hjälpa varandra med stöttning,avlastning mm. Men skickar massor med kramar, de är inte mycket till hjälp men hoppas att de åtminstonne blir lite lättare tankar.Det blir bättre med tiden. Även om ljuset i tunneln kan kännas långt borta så finns det (fanns för oss i alla fall). Tiden innan utredningen, där ni är nu när han är för liten för att utredas, känns förliten för kontaktfamilj mm är riktigt jäkla kämpig men det blir bättre och bättre. När vi fick utredning och diagnos kunde jag äntligen se ljuset i tunneln. Jag håller alla tummar för att ni ska kunna härda ut tills dess.... eller att han lugnar sig och det vilda växer bort (nåt av det bara det blir bättre)Kolla alla möjligheter med avlastning i er närhet. Era föräldrar, syskon, vänner... om bara nån kan hjälpa någon eller några nätter i månaden så ni kan andas och sova.
    Tack goa du för din omtanke :) Vi ska kämpa - han är ju vårt barn.....men ibland känns allt så hopplöst och just nu känns det som att orken är slut...Kram på dej.
  • Trollet Ludenben
    tristania skrev 2010-01-04 20:12:38 följande:
    Tack goa du för din omtanke :) Vi ska kämpa - han är ju vårt barn.....men ibland känns allt så hopplöst och just nu känns det som att orken är slut...Kram på dej.
    Det är ju det som gör att man orkar härda ut, att det är ens barn och det är ju alltid det bästa man har oavsett. Men man behöver mycket stöd för att orka att kämpa. Hoppas du har det från viktiga personer runt omkring som dagis tex. Vi fick utökad barnomsorgstid och vi hade inte orkat annars. Under lov som sommar och jul, nu går det att härda ut men förut var det förfärligt. Jag kände att jag behövde semster för att det vart semester och det är ju helt knas att behöva känna så.
    Kram!!
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Karina09

Norgessan och Tristania - håller med Ludenben. Det blir bättre. Vi har också funderat på detta med att skaffa var sitt boende för att få det hela att gå ihop. Många, många kvällar har jag somnat med armarna runt min dotter och mina händer som levande hörselskydd för att stänga ute vrål, svordomar och ljudet av krossat glas. Nemo gör inte så, men jag begriper att det kan vara påfrestande på motsvarande sätt. Kan inte komma på någon annan lösning än avlastning. Efter regn kommer sol heter det ju, dvs det blir bättre, men det är så lagom kul att höra om man är nernött till fotknölarna. Önskar också att jag kunde hjälpa till med en mikropaus! Kramar...

• tristania
    Karina09 skrev 2010-01-04 20:59:07 följande:
    Norgessan och Tristania - håller med Ludenben. Det blir bättre. Vi har också funderat på detta med att skaffa var sitt boende för att få det hela att gå ihop. Många, många kvällar har jag somnat med armarna runt min dotter och mina händer som levande hörselskydd för att stänga ute vrål, svordomar och ljudet av krossat glas. Nemo gör inte så, men jag begriper att det kan vara påfrestande på motsvarande sätt. Kan inte komma på någon annan lösning än avlastning. Efter regn kommer sol heter det ju, dvs det blir bättre, men det är så lagom kul att höra om man är nernött till fotknölarna. Önskar också att jag kunde hjälpa till med en mikropaus! Kramar...
    Tack och kram:)
  • pcalma

Tristania: Jag har mina extra lite varje dag på dagis, mina små. jag slutar kl 12.15 o de är på dagis toll kl 15 må-to o då har de ätit mellis. Jag slipper drn konflikten hemma o jag hinner andas o ladda inför att vildarna ska komma hem. hinner slänga in en maskin tvätt o dammsuga av, göra läxorna med de två äldre syskonen o de får oxå lite lugnt när de kommer hem.
    Fredagar hämtas de kl 14 o då har vi fredagsfika hemma.
    Min lille son på 3,5 år är som din Nemo. Vi har en sele som vi sätter fast honom med vid matbordet för att överhuvudtagat få lite matro. Annars är han överallt o sitter inte inte still en hundradels sekund. Tar man sin kniv för att dela något så vips är han väck för att man inte hade 100 fokus på honom. O då sticker matilda o så är cirkusen igång.
    Vi spänner iaf fast honom. Han får två chanser o sen åker han dit! faktum är att BUP stöder oss i det. Vi kände oss dumma att vi gör så. Men som BUP sa när de såg första gången så slappnar han av o blir lugnare när han sitter fast. Son om han behöver hjälp med att hålla ihop sig! Vi behöver bara nu förekomma hans kastande o spottande vid bordet men det kommer oftast när han börjar bli mätt. Kanske vore något för Nemo?
    Ger du Omega?
    Hur söver du? Hur ser nattrutinerna ut?
    Se över dem o se vad du kan ändra på!!
    Vi gjorde så att A absolut skulle somna själv pga att det aaaaldrig gått med M. Jo tjena vad bra det gick! Efter att varje kväll fått jaga honom efter att han springer upp ur sängen 153 ggr o man var ovän varje kväll/natt när han äntligen somnade fram tills 3 års ålder!! Då borde jag ju fattat att det inte funkar för honom:-/ Nu iaf så är det så här:
    Kvällsmat kl 17
    Bada- pyjamas blöja. medicin (melatonin o theralen (hade samma rutiner innan)
    Bolibompa o nappar o frukt eller macka vid TV:n (enda måltid vid tv:n. Jag sitter med A o maken sitter med M. ett måste för att få de att gå ner i varv! När timstocken piper samtidigt som Bompa är slut så borstas tänderna o efter det väljs en bok. jag läser för A i hans säng, släcker efter det (liten svag som brinner i hörnet) o ligger kvar o låtsas sova tills hans somnar. När han försöker ta sig ur så lägger jag ner honom o sä'ger Godnatt vi ses imorgon.
    (schema med för alla rutiner)
    Nu somnar han på ca 10-15 min mot timmar innan o vi är vänner varje kväll o har en mysig stund (eh inte alltid med jämfört;))
    vi tar varannan kväll o alternerar ellan de små barnen.
    Sen kliver jag upp o har kväll med de stora barnen o när jag lägger mig så ligger jag bredvid Anton i hans säng, om det är min natt. Annars vaknar han kl 02-03 o sover inte mer förrän kvällen dagen därpå o det är jobbigt. Ligger en bredvid honon sover han till 04-05 om jag har tur!
    Nu blev det långt häör, men hoppas att det finns något som skulle kunna passa på Nemos behov!
    Kramar

• Esmiso
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-04 16:32:25 följande:
    Låter underbart att han städat sitt rum själv! Jag och maken fick ta ett ordentligt röj inne hos dottern när hon var ute i pulkabacken igår Vi försöker hjälpa henne att strukturera upp hur hon ska göra, var hon kan börja och vad hon ska fortsätta med osv, men hon låser sig totalt! Nu funderar vi än en gång hur vi ska ordna hennes rum för att underlätta för henne med städningen. Detta är ett återkommande problem.
    jo det känner jag igen...   Min son får inte veckopeng om rummet inte städas. Då är det inte så att han ska städa själv, men vara delaktig, men det funkar inte inser jag... För det första villhan inte, och när vi väl kommer dit vill haninte ens slänga sådant som verkligen är skräp (omslagspapper etc) vilket gör att det blir gråt och tandagnisslan. Vi har flyttat ett par gånger de senaste 5 åren (3 ggr) och varje gång har jag slängt MASSVIS, men det syns inte efter ett tag. Till saken hör att jag ju själv inte är världens mest organiserade och pedantiska människa

• Esmiso
    tristania skrev 2010-01-04 19:15:28 följande:
    Nu orkar jag faktiskt inte länge till....Nemo blir jobbigare och jobbigare, han tar död på mej och min man...Syskonen vågar sej inte ner (dom har sina rum på övervåningen), Nemo kastar leksaker på syskonen, skriker på dom och  och betèr sej allmänt "elakt" (om man får säga så om en 2 åring?). Nemo vaknar 6.30 varje morgon och dagen börjar med gnäll, gap och skrik. Han får utbrott på utbrott, han är som en duracellkanin, virvlar runt överallt och ingenstans. Han sitter aldrig still, inte ens på morgonen när det är barnprogram. Han skulle nog helst vilja GÅ  och äta middag:( Han sover oroligt på nätterna, har alltid gjort.  Och nu kan vi inte ens söva honom :( Tjat, tjat, tjat. Han testar oss till max, och han testar oss tills vi till slut ger upp.... Och hur ska JAG kunna hantera lilla Nemo när jag själv har ADHD? HUR? Idag har jag försökt ringa familjestödsprojektet. Jag undrar om någon här varit i kontakt med dom? Vad fick ni isåfall för hjälp? Jag orkar inte mer, min man har magkatarr och syskonen tycker det är jättejobbigt:( Jag har fått 2 extra dagar till Nemo på dagis, men nu är det jullov och värre än värst...Hjälp mej snälla...
    åh....kram på dig!!! Önskar jag kunde hjälpa på något sätt! Hade vi bott närmare hade jag gärna haft honom hos mig vissa dagar. Ofta är de ju lugnare hos andra, så är det iaf med mina barn.
    Det är jobbigt när tålamodet tryter (mitt har typ tagit slut också...) när det är jullov dessutom. Man förväntas vara så jävla duktig och göra en massa saker...Jag och mannen jobbar heltid och har jobbat omlott under lovet. Inte mycket ork att göra saker då när man väl är ledig. Det har blivit lek i trädgård och sånt, men så får man ju världens prestationsångest när man hör om andra som drar till skidbacken och grillar korv etc...
  • norgesessan

Jojo, Emil vill häller inte kasta nåt...Han kan bli hysterisk om vi kastar en leksak som är HELT i sönder, eller en pärm på en bok...
    ibland är det papperssopor också...Han älskar att packa in saker, så skulle han hat omslagspapper och vi hade kastat det hade det nog blivit ramaskrik...

Julafton gick bra, då var det nog så mycket med allt annat...(ang. omslagspapper..)

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • TwistedSister

tristania: Känner igen mig! Fy I var sådär från 1,5 års ålder tom han var 4 år. Hela dagarna var bara totalt kaos och när det äntligen blev kväll var det omöjligt att söva honom han kämpade i timmar tills han somnade helt svettig 12 eller halv ett på natten. Jag hade ändå bara ett barn då men jag var så trött på allting orkade inte göra nånting annat än att försöka överleva. Som tur var fick jag också extra barnomsorgstid, vilket jag bara utnyttjade när jag var så trött så jag kände att jag höll på å dö, och då med fruktansvärt dåligt samvete för dagis funkade inte nåt vidare för honom heller han bara antingen slogs eller satt och grät när han var där och inga barn ville leka med honom för han fattade inte hur man leker. Det var den tiden jag verkligen hade vart i störst behov av hjälp och då fick man inget, förskolan bara klagade på alla problem med honom men hade inga idéer vad det kunde bero på eller vad man skulle göra och bvc tyckte bara han var så liten å att man skulle vänta å se om inte han mognade å växte till sig. Började verkligen tvivla på mig själv som förälder och på mitt förstånd och tänkte att aldrig skulle jag skaffa några fler barn för detta är jag uppenbarligen inte ämnad för!
    Det var så skönt att få komma till barnpsykologen när han var 4 år och bara få bekräftat att det inte var jag som var galen, även om vi inte fick så mycket hjälp utöver det mer än en remiss till logopeden. Men efter 5 års ålder så började till sist vissa rutiner fastna, han sover på nätterna nu! Det har blivit lugnare, inte så att man kan jämföra sig med andra föräldrar till barn i samma ålder men har hyfsad kontroll på situationen nu och det är skönt. Vet inte vart jag vill komma mer än att jag känner igen mig i det du skriver och jag längtar inte tillbaka till den tiden. Jag brukar faktiskt dra mig för att ens tänka på den.

• TwistedSister
    norgesessan skrev 2010-01-04 16:18:38 följande:
    Emil har nu ÄNTLIGEN städat sitt rum...Det tog 5 minuter från när han började på riktigt tills det var klart...Innan har han bara samlat allt i en hög och flyttat på högen....Började på golvet, sen i en av sängarna, sen flyttade han på en säng och fyllde tummrummet vid väggen med saker....Verkar som en riktigt jobbig metod...Han har ju städat en hel lägenhet om det hade varit på riktigt hela dan...
    I har svårt att städa, om jag säger till honom att städa så bara står han och snurrar runt och tittar på allt å vet inte vart han ska börja, jag måste börja plocka då hjälper han till och plockar upp kanske 3 grejer innan han glömmer att vi höll på att städa å börjar med nåt annat. Men när det väl är upplockat är han duktig på att dammsuga. Dammsuger alltid med det minsta munstycket och ligger på knäna i en timme å dammsugar alla hörn å lister supernoga. Vi har stora backar, en för lego, en för bilar, en för djur, en för gubbar, 4 för brios tågbana (det enda han lekte med mellan 2 och 5 års ålder så han har MÅNGA delar). Så har vi hyllor för färdiga legobyggen. Problemet är att han också samlar på allt, reklamblad, papper, kottar, pinnar, tomma toapappersrullar, äggkartonger mm och man får absolut aldrig slänga nåt av detta. Har hur många lådor som helst med skräp. Han vill aldrig slänga nåt, hittills har han gråtit varje år över att slänga julgranen trots att den inte har några barr kvar vi ska ta den här diskussionen nu snart igen hoppas det går bra den här gången.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig