• ebelra

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

hejsan, min 9-åring äter concerta 36ml sen 2 månader tillbaka, han har ADHD. förut innan concerta så hade han svåra koncentrations problem och väldigt hyperaktiv i skolan och fruktansvärda utbrott och va arg jämt hemma, nu har det blivit att han kan koncetrera sig bättre och krypet i kroppen har lugnat ner sig MEN nu har han jätteproblem i skolan då han blir väldigt störd av de andra i klassen och vill bara sitta själv i ett eget rum, han får utbrott och blir fruktansvärt ledsen hela tiden, han har svårt med kompisar eftersom han blir så lättirreterad, fritids hatar han då det är mycket barn och stökigt. Det funkar inte alls bra i skolan nu. Men hemma är det bättre då han inte får lika många utbrott och han är snällare mot sina syskon, arg och lättirreterad är han men det går att stoppa lite bättre.
    Det är så himla jobbigt och jag vet inte hur vi ska göra för att få honom att må bättre,,på bup säger det att det tar tid för han att lära sig hantera allt nytt som han känner och det är nog sant men undertiden så blir han osams med kompisar och ingen vill ha med han att göra....
    är det någon som har upplevt samma sak???

• ebelra

min son har ingen resurs i skolan, han går i en liten byskola. de är 16 st i hans klass. han får gå ut och sätta sig själv i ett grupprum om han vill så det gör han men det räcker inte. hans absolut bästa ämne är matte men nu vägrar han för han har fått en ny mattebok som man inte får skriva i, hans fröken ska försöke se över hur det ska lösa det men det blir något nytt varje dag som han vägrar och allt blir bara kaos för han. han sa igår att han kände att ingen brydde sig om han på skolan. Igår fick storasyster hoppa över en lektion för att vara med honom och få han på bättre humör, det gick jättebra men är ju ingen lösning.
    jag tycker om att det är en liten skola med överlag mindre elever och bättre samarbete mellan alla lärare men nackdelen är att skolan har inga pengar. de kan inte sätta in mera personal, vet en annan mamma som har kämpat i 4 år för att få en resurs till sin son som har ADHD men får ingen.....
    Jag hoppas att det blir bättre och att det är en biverkning, skönt för din son att gå i en liten klass. Jag vet inte vad det finns för alternativ här om han inte klarar skolan.

• ebelra

ja det är samma mamma men hennes son går sista året här nu sen flyttas de till en större skola där det är väldiga problem med mobbing och hot och droger så hon har gett upp här nu och försöker kämpa för att han ska få hjälp när han börjar i den skolan som har mycket större klasser och bråk. Jag oroar mig redan för att min son ska börja där om 3 år. men ska prata med henne igen sen är ju problemet att på denna skola jobbar gamla lärare som inte gärna vill inse att de behöver hjälp utan vill klara av problemen själva.

• ebelra

Ni som har barn med adhd hur fungerar det för er med närstående? är de förstående??
    jag har haft en dust med svärmor här idag,,hon tycker att alla överdriver så mycket och att det inte är några problem med elias alls,,,adhd diagnos får alla barn som de inte vet hur de ska göra med, den diagnosen får barn hur lätt som helst sa hon. och att elias äter concerta va bara för att han har syskon, hade han varit ensambarn så hade det aldrig behövts... blir så arg på henne varför kan hon inte lyssna på oss. hon träffar inte våra barn så mycket fast vi bor i samma by men vi har ju berättat hur han är i sååå många år och nu är det helt kaos i skolan, han är bara ledsen och irreterad och vill bara sitta själv i ett eget rum.
    jag önskar att farmor och farfar kunde vara mera förstående så vi kanske kunde få lite hjälp och stöd därifrån eftersom de bor här i samma by. mina föräldrar är helt förstående och har sett hur elias alltid har varit och tycker att det är jättebra att han har fått en diagnos och hjälp men de bor en bit härifrån och kan inte hjälpa till så mycket. När Elias fick sin diagnos så sa dom att han hade kraftig adhd och det såg dom direkt, men utredningen tog ca 1 år iallafall pga. att han har gått under en utredning med magen samtidigt med men de sa att det finns inte ens en tvekan...
    Sååå är bara så arg.... måsta skriva av mig lite bara.....

• ebelra

hejsan,, här har vi haft en jättejobbig dag,,,vi har varit och tittat när min dotter spelade handboll, det gick ganska bra men när vi efter åkte till min mamma och skulle äta fick E utbrott efter utbrott, han va arg och skrek, kasta saker och va helt vansinnig, sen kom min lillebror, min moster och mammas särbo och skulle äta med oss och det blev bara värre,,,efter ca 10 utbrott och 3 timmar så åkte vi hem,,nu är han jättelugn...men är sååå jobbigt när han blir så här när det är folk med....det känns som man blir mer och mer isolerad hemma. och snart kommer julen med,,storhelger med alla förväntningar från släkt att man ska komma är jättejobbiga.....
    ha en bra helg allahopa...

• ebelra

här har Elias haft ett jätteutbrott på fritids,,jag såg direkt när jag kom att han va arg och det blev bara värre och slutade med ett jätteutbrott. Jag och en till fick nästan bära ut honom till bilen, känns jättehämskt men hade inget val. han va helt galen och jag va ju tvungen att få hem honom. Hände lika förra veckan med men då ringde jag till min man som kunde komma och hämta honom men det gick inte nu.
    När vi kom hem blev han lugnare och nu är han som en ängel. Sååå himla jobbigt just nu,,,,snart får han väl inte vara på fritids för dom klarar inte av honom, känns så jobbigt att lämna honom där i morgon och jag har sååå dåligt samvete för att jag nästan bar ut honom när han bara skrek och va tokig.
    vad ska man göra?????

• ebelra

Elias hyperaktivitet har faktiskt lugnat ner sig sedan han började med conserta, men han är mera nu att han tuggar på sina fingrar, kläder och fipplar på allt så saker välter eller går sönder. fötterna är alltid i rörelse och drar ur kablar osv. men han hoppar inte i soffan eller snurrar runt runt hela tiden som förut.

• ebelra

Hejsan alla...brukar läsa denna tråd,,så skönt att veta att man inte är ensam. Jag har en son på 9 år som har adhd.
    Jullovet har gått ganska bra, Elias har varit ganska lugn, några utbrott har det varit men han verkar må bättre. Före jul så va det totalt kaos i skolan, han ville inte vara med på lektionerna och allt blev fel hela tiden, bups läkare trodde att han har en höstdepresion. Elias äter concerta 36ml sen i september. det va totalt kaos här.
    Nu tycker jag att han mår bättre men om en vecka börjar ju skolan igen, gruvar mig redan. Jag är arb.lös men måste hitta en praktikplats till på måndag så då blir det ju både skola och fritids, och han hatar verkligen fritids.....suck....
    men en positiv sak är att vi har fått ett 1/2 vårdbidrag för Elias, det underlättar ju ekonomiskt för allt som går sönder och tappas bort, även för alla gånger vi måste åka till skolan när allt är kaos där.
    Vi har möten inbokade med Bup och läkare och med skolan nu i januari,,,hoppas att de kan göra något så Elias får bättre hjälp.
    Själv känner jag mig helt slut, vet inte vart jag ska få energi ifrån....
    {#lang_emotions_embarassed}

• ebelra
    Karina09 

Ja bup är med när vi har möten med skolan...
    Vi ska träffa bup själva nu nästa vecka och veckan efter så har vi möte med läkaren på bup och veckan efter möte med skolan och bup....

Det måste bli en lösning i skolan, går inte fortsätta som det varit.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig