Karin86 skrev 2009-11-12 18:50:46 följande:
Här hemma händer det grejer, B har börjat bubbla så mycket... några ord kan hon nu :D... och när jag sa idag att vi skulle äta mat så sa hon "mmmm" :D...det är så kul tycker jag. Tyvärr så har hon fortfarande feber efter vaccin :S.. inte kul vi va på barnmottagningen idag för att kolla öron och crp och urin. Öronen va fina men crp va på 56 så det är ju en infektion.. så då va läkaren säker på att det va njurbäckeninflammation, men urinet va helt rent !! knepigt vi va helt säkra. Så nu vet vi itne va det är för fel och det känns också jobbigt. MEn vi skulle hålla koll under helgen och sen ta nya prover... hoppas bara att febern försvinner och att allt bara är en reaktion på vaccinet.. hadevarit skönt känner jag. Ni som op för charis hur märkte ni att det va det? OCh ni som haft shunt stop hur märkte ni det? Många frågor men när hon har feber och man inte vet och hon åt jätte dåligt häromdagen vilket hon aldrig gjort när hon ens haft 40 grader så blir man orolig!! Men samtidgt så är det ju inte konstigt om man äter dåligt när man är sjuk. OCh idag har hon ärit super bra så ska nog itne oroa mig... :S... Christina: åå va jobbigt stackars L hoppas för er att tiden går fort! Hur går det med magen :)? va kul att några har träffats, måste verkligen fixa en träff till våren! Skulle vara super skoj :)... Och dreamrose vi kan ju iallfall träffas :)... ska ta tag i det efter jul!! Wonka hur går det med ståskal? Vi gjorde avgjutningar idag så det va skoj!! Hoppas det blir skoj för henne att stå :D... vad har ni fått för hjälpmedel när ni har fått ståskal? Fick ni rulle direkt då så man kan stå i något eller fick ni bara ståskal med band så man kunde fästa i bordet? många frågor, men det blir så när B börjar växa då händer allt på en gång :) kram alla!!
Hej karin!
samuel har både chiari (op 2 ggr) och haft massor av shuntstopp.
han har iofs inga typiska symptom så ibland kan det vara svårbedömt.. men en sak som händer vid shuntstopp är huvudvärk! Hemsk huvudvärk och det märks på barnet ganska tydligt, sen börjar ögonen flimra.. när han får sk solnedgångsblick så är det nästan redan försent och då mår han extremt dåligt och slutar andas mm..
När han var 6 månader opererades han första ggn för chiari.. hade misstänkt det läänge innan eftersom han hade så mkt apneér och andningsuppehåll som blev värre och värre.. han sov och med huvudet mycket bakåt i nacken och snarkade som tusan!
Han var som tur redan inlagd på östra när han fick operera den.. men det var massa turer och semester tider så de ignorerade mig rätt länge tills en neurolog kom och kollade på honom och ändå tyckte att han skulle röntgas akut till sist.. sen blev det MYCKET akut kan jag lova!
Han blev nedsövd inför röntgen och under röntgen så upptäcktes att han var extremt trång och blev utan att bli uppväckt skickad DIREKT till Sahlgrenska UTAN mig då det tyckte att det var så akut TROTS att jag redan känt på mig att det skulle bli operation och inte ville gå från röntgen .. de lovade att ringa mig och ta med mig om det mot deras förmodan skulle bli något.. sen åker de ifrån mig i allfall! herregud så arg jag var!
Som tur var fick jag akut transport till sahlgrenska och hade en suuuuperbra neurokirurg som lät mig komma in och pussa honom "hejdå" ifall att när han låg uppspänd med skruvar och allt...
Det var en hemsk natt och operationer tog närmare 7 timmar den ggn... fruktansvärt.. andra gången var det planerat och mycket lättare.. men den första upplevelsen låg kvar... då visste det ju inte ens om han skulle bli bättre ens eller ens klara sig...
men vi kanske kan ses i advent eller så och prata mer , vi bor ju ändå i samma stad!