• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Bette
    Hinos skrev 2009-09-10 14:40:42 följande:
    Actionvera: Vår pojke dog i vecka 36 och då hade jag hela tiden haft känslan av han inte levde men ändå var det som om jag aldrig hade tänkt den tanken innan. Så denna gången tänker jag mest goda tankar, pratar mycket med Knoll och Totta och lever verkligen i graviditeten vilket jag inte gjorde förra gången. Jag har blivit helt sjukskriven tills 9 okt men hoppas på att komma tillbaka på halvtid innan. Men mår inte så mycket bättre iaf inte på förmiddagarn. Tack för inbjudan Caribe!!
    Du måste ha känt honom sparka eller inte sparka? Om man är orolig kan man köpa en angelsound och lyssna själv när man känner att bebben inte rört sig som den ska osv.

Bette
  • actionvera

Hinos: oj oj oj vad fruktansvärt! Jag kan inte ens föreställa mig den smärtan! Vad mysigt att du nu ändå kan fokusera på knoll och totta och småprata med dem.

Jag försöker låta alla rädda tankar komma upp till ytan och sen släppa iväg dem i luften... berätta för kompisar om mina tankar osv Då känns det bättre. Så kroppsligt känner jag ingen oro eller rädsla utan bara lugn. Jag tror det är bra att ibland sätta ord på det man är rädd för och säga det högt istället för att svälja, förneka och låtsas som ingenting. Så ibland kanske jag låter räddare och oroligare än vad jag är.

Stackare som är fortfarande mår dåligt! Hoppas du inte har allt för tråkigt när du är hemma själv och sjukskriven!

• Bette

Helt otroligt sorgligt Hinos, men nu har du dina två små rackare i magen att glädjas åt, så prata mycket med de, jag pratar med min lillkille när jag åker bil och så där. Det är mysigt att prata med och klappa på magen.

Bette

• saknarknytte

Hej alla tappra!

Tusen tack Caribe för ny tråd.

Hade som svåra menssmärtor under natten och fick bruna klumpar. Gick till City Gyn tidigt imorse och lyckades få en tid med Gynekologen som ska ge mig min spruta på måndag. Jag förklarade för honom tydligt att jag var på Regulon och att jag skulle ta min spruta hos honom på måndag. Anledningen till att jag var där var för att de på AVA kliniken hade sagt att jag var tvungen att göra ett ultraljud för att verifiera att jag inte hade mens. Detta var viktigt för zoladex sprutan måste tas innan jag får mens och inte efter. Han var jättevirrig och tyckte jag kunde sluta med p-pillren och få mens och ändå ta sprutan. Sedan frågade han lite om Sofiahemmet och avslutade det hela med att jag var ju faktiskt 38 år så det var inte så konstigt att mina ägg inte fungerande längre. Blev ledsen. Svarade dock honom med att min syster faktiskt blev gravid med sitt 4:e barn när hon nästan var 40. Han virrade sedan igen om att det var lika bra att min mens kom igång så att jag kunde ta sprutan på måndag. Blev så trött och bad honom till slut att göra undersökningen så att vi kunde få reda på om jag hade fått mens.

Han kollade runt och det gjorde ont (han satt inte på glidmedel!) Han verkade inte riktig se och höll på att justera på och av ljuset. Jag frågade om jag hade mens men han gav mig inget riktigt svar. Sa till slut; ?Du har ju varit körd sedan länge så de borde ha gett dig ett p-piller som innehöll mer av gula kroppar?. Ja, han var verkligen så oförskämd. Blev så otroligt ledsen att jag blev stum. Det hela slutade med att han ritade på ett papper min livmoders slemhinna och skrev 3 mm. När han skulle faxa teckningen så visste han inte vad + framför 37 var. Var tvungen att förklara för honom att före landskoden så står antingen + eller 00. De betyder samma sak. Sedan visste han inte ordet för p-piller på engelska.

Efter besöket så ringde jag Nadia för att kolla att hon hade fått faxet. Det hade hon och hon lovade att hon skulle höra av sig så fort hon hade talat med Dr Violeta. 1 timme efter samtalet så började jag få riktigt ont igen och mådde illa plus att jag började få rött blod. Vid 15.30 hade Nadia fortfarande inte ringt och därför ringde jag till henne. Nadia sa att Violeta hade sagt att jag kunde ta sprutan på måndag. Berättade för Nadia att jag nu hade rött blod. Hon svarade att jag ändå kunde ta sprutan. Borde hon inte kolla det med Violeta?

Jag har mejlat till Nadia och frågat igen. Väntar på svar. Har fortfarande ont och tagit en massa Alvedon hela dagen. Är det någon av er som bor i Stockholm och kan rekommendera en bra gynekolog?

Bette, Anledningen till att Violetta ville att jag skulle ta p-piller var för att min mens är så oregelbunden plus att hon såg att några ägg hade klumpat ihop sig.
    Hoppas att du och din lill-kille mår bra.

Nioli, jag håller tummarna för att allt ska gå bra.

Hinos, krya på dig.

Till er alla, tack för att ni finns.

• Nioli

Vad jobbigt för dig Saknarknytte. Jag sänder dig en jättestor kram så här genom rymden. Den kan du verkligen behöva. Och att allt ordnar sig för dig också.

För egen del var jag på nytt vul i eftermiddag och slemhinnan hade växt till 6 mm. Men min gyn tyckte nog att det fortfarande var lite lite. Får höra vad Åbo säger i morgon när jag ringer dem och hur donatorn ligger till. För egen del känns det ju att de gärna får vänta några dagar så att slemhinnan hinner växa till sig. Början av nästa vecka (som planeringen var) känns ju lite stressande nu.

• merlot

Först - Caribe, tusen tack för ditt digra jobb med att lägga upp ny tråd & skicka oss hit!

Actionvera- nej du låter inte über-rädd eller orolig. Och det är ju just det som är så bra med denna tråden att vi här kan skriva ner det som oroar oss och glädjer oss. Jag förstår dilemmat - har man försökt och misslyckats så är det lätt att bli osäker. Jag kan inte komma ihåg sista gången jag har oroat mig så mycket som jag gör inför äggdonationen. Skickar dig massor med tankar och håller tummarna att din graviditet går som smort och att ni får ert efterlängtade barn och du får vara precis lika glad, sprallig och knasig som du har varit!

saknarknytte - vilken dålig läkare... kan dessvärre inte hjälpa till med läkare i Stockholm... när hade du sista riktiga mensen? är det rimligt att det du har nu är mens enligt cykeln, eller kan det vara en rubbning i och med att du började med p-pillerna?

Hinos, hoppas du mår bättre snart!!
    Solis65, krya på dig...

• Makima46

Hittade också hit!
    Va bra att du drog igång en ny tråd caribe.
    Drog hit listan från gamla tråden så vi inte tappar den.

Fast FL är lite konstig hos mig idag, precis som om sidan inte funkar riktigt.
    Får se om jag lyckas få med ett inlägg ikväll. Smilisarna funkar inte heller ikväll.

saknarknytte: Vilken röra du hamnat i. Och inte blir det bättre med läkare som är oproffsiga och känslokalla. Hoppas allt ordnar sig snart.

Actionvera: Förstår verkligen dina känslor. Det är svårt att tro på att man är gravid. Vi har kämpat hårt för att komma så långt som till graviditet för oss här inne. Vi sitter ju inte i den sitsen att vi blivit gravida för att vi råkat glömma p-pillret en kväll. 
    Det ligger mycket bakom. Mycket blod, svett, tårar och många pengar lagda i detta.
    Men bara vi här inne kan förstå på riktigt hur allt känns. Därför är det ju perfekt att vi kan skriva om vad vi vill och få förståelsen som vi så väl behöver.
    Hoppas du mår bättre snart.    

VÄNTAR:
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni

PÅ GÅNG{#lang_emotions_flower}:
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept.
    Nioli: 7 mf/ma 2:a ÄD v. 38, Åbo
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40.
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET v.40, IVI Spanien

RUVARE{#lang_emotions_heart}:
    amn 49 år: FET 5/9, 2 st 7-celliga embryon - testdag 18/9

GRAVIDA{#lang_emotions_gravid}:
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8

FÅTT BARN{#lang_emotions_baby}:
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm

Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Bettina

Hej, nu har jag också hittat hit, tack Caribe.

Vilken sjuk läkare du råkade ut för SaknarKnytte.
    Hinos + Solis65 - krya på er

Har precis mailat in mina sista prover till kliniken.
    Så vi får se när det är dags för oss.

Jag kan ärligt säga att utan denna tråden hade vi aldrig tagit steget ut i vida världen och bestämt oss för ÄD.
    Vi har fått så mycket bra tips/pepping här i denna tråden. Det känns jättebra och vi är jättetacksamma för er hjälp.
    Kramar till er alla

• Caribe

Makima vad bra att du drog med kalendern så vi kan fortsätta hålla koll! {#lang_emotions_kiss}

Jag instämmer med Bettina innan jag började med ÄD så kändes det så läskigt och osäkert att ge sig ut i vida världen (Åbo) men ni förstår vad jag menar, nya mediciner och nya behandlingar och att tajma med en donatorn med allt vad det innebär. Men  tack vare den här tråden har man fått så mkt råd och tips och blivit lugnad otaliga ggr det är guld värt!

Saknarknytte men vilken gynekolog??? man blir ju mörkrädd, jag går ju hos Ultragyn men där har dom patientstopp dessvärre låter jättejobbigt vad du går igenom och både vara orolig och ha ont, förstår inte vad det kan vara? Hoppas din klinik kan ge dig ordentligt svar på vad du skall göra eller att du får tag i en annan gynekolog och kan få en second opinion! Kram Kram

Nioli det vore ju bra om slemhinnan kunde växa till sig till åtminstone 8 mm och det borde den kunna hinna fram till nästa vecka, ska du öka östrogen dosen eller? Vore ju kanon om din donator behövde ngn extra dag på sig hon oxå

Hinos blev alldeles tårögd när jag läste vad du varit igenom hemskt hemskt vad man får stå ut med, därför är jag extra glad att du nu har knoll och totta hoppas att du snart mår bättre vännen!

Säger även krya på dig Solis!!! 

Hur går det med ruvningen Anm?

Idag är första dagen som jag kan gå omkring utan att magen värker för varje steg, det har nu gått 29 dagar sen jag startade mitt Ma - som tur är sa min gyn att det är väldigt ovanligt att man får det så här jobbigt som jag fått det... jag sa till henne att ngt sånt här vet jag inte om jag klarar igen....

Nu känns det härligt med Fredag {#lang_emotions_flower}

• kramiiis

saknarknytte: vad arg och irriterad jag blir, vilken gynekolog! shit trodde knappt det var sant när jag läste
    KRAMAR OM!
    Hoppas verkligen det ordnar till sig. Jag går till en gyn i täby på Aleris (täby närsjukhus) har är superbra! kanske inte kan ha tid såhär idag, men jag tycker har är toppen så kanske värt ett försök.

nioli: bra att den växer!

kram på er alla

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa