• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • merlot

Grattis Gottisen! Hoppas att allt går bra och att blödningen går över.

Rödluvan - vad skönt att allt går enligt plan och att du nu också kan börja med Progynonet. Jag var också lite nervör för biverkningar innan jag började med zoladex och progynon, men har inte haft några biverkningar alls. Har förstått att det är väldigt individuellt. Hoppas för dig att du inte heller får biverkningar.

Jag kom på en sak. Igår kväll satt jag med brorsdottern (hon är 2,5 år) i soffan och vi myste med en sångbok, småretades lite med varandra. Då säger min bror till sin fru ?helt otroligt vad lika de är ? man ser verkligen släktdragen?, och det stämmer faktiskt. Hon ser ut som en kopia av mig. Och så har det alltid varit i min familj ? man kommenterar likheter och släktdrag och familjens gener. Typ -?åh vad jag älskar choklad? ??ja det gör din pappa också, det ligger i dina gener?. Och jag har min mammas ögon. Och det har ju varit lite småcharmigt. Förr. Innan jag visste att mina egna gener inte ska föras vidare någonstans?

Så i samband med äggdonationen, och om (*hoppas*) det nu blir ett barn, borde jag kanske ta ett snack med familjen att inte prata så mycket om gener framför vårt barn. Jag tror visserligen att barnet kommer vara likt oss ändå med kroppsspråk eller gester eller uttryck, men? äsch jag vet inte om jag grubblar för mycket över det där med generna nu?

Men det kommer allt bli lite lustigt om folk som inte vet om äggdonationen sedan säger att bebisen liknar mig?

Jaja. Det var en onsdagsmorgonfundering.

• amn

Hej Merlot,

Det där är tankegångar som jag också hade det där med gener och likheter.
    Våra två som är 3 och 2 år gamla är såååå lika pappa och när människor sagt att de liknar mig så har jag bara blivit glad.
    Om man informerar släkt och vänner om att det rör sig om donation så anpassar de sig efter det och kanske håller inne med kommentarer angående likheteten.
    Hos oss är det väldigt få som känner till faktumet och dessa människor vet nog inte hur de ska säga - så de låter helt enkelt bli eller tar den "hänsynen".
    Men att få kommentaren "så lik h*n är dig" kändes helt OK och bra för mig.

Idag är vi hemma från dagis med lite förkylningar och nu måste jag sluta pga oenighet i bakgrunden.

amn

• Bette
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-09-15 19:12:43 följande:
    Vallmo: Neeeej.... Din stackare. Jag inboxar dig. saknarknytte: jepp, du hämtade "ikapp" fint här på slutet så nu är du före mig i behandligen. Den historien om ditt första gyn.besök fick mig att tänka att den där läkaren borde anmälas! Så får man bara inte behandla en patient!!!! Jag har idag fått godkänt på mitt första ultraljud, så imorgon börjar jag med Progynon tabletterna. Oj, vad det pirrade till i magen idag när jag insåg att det är på G... det är inte längre bara en tanke utan verklighet. Jag skall göra en ÄD! Tack för att ni finns och gör min resa lättare.
    Grattis
  • Makima46
    Gottisen skrev 2009-09-16 07:12:25 följande:
    Har inte vågat skriva ner orden att jag plussade efter FET 27/8. Man är ju så rädd att det skall gå fel. Nu sitter jag här ledsen med mensvärk, fick blödning i morse. Vet att man kan blöda och ändå vara gravid, har själv gått igenom det en gång. Men är ändå ledsen : (Nu vill jag bara att veckorna skall flyga fram så att jag kan göra ul och få se ett tickande hjärta. Få upp hoppet igen.
    Grattis Gottisen!{#lang_emotions_laughing}
    Mensvärken kan vara molvärk för att livmodern växer och många har spottings eller småblödningar i början.
    Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Makima46
    isisisis skrev 2009-09-16 09:20:14 följande:
    Derukar kunna se på VUl om slemhinnan är på väg att blöda eller om det inte blir nåt.Jag fick börja sist med östrogenet fast jag blödde samtidigt.Dessutom vart jag flyttad på ET så det vart tidigare än beräknat!Så det var inte dags i min cykel för ÄL ,men ändå så lyckades det
    Ska till gyn imorgon och förnya vissa prover. Skall tala med dem då. Har fått mensvärk lite till och från idag, så det kan ju vara på gång.
    Kroppen kan ju reagera så vid stressade situationer.

De gånger jag gjort ÄD har jag börjat med progynon första blödningsdagen.

Måste kännas underbart att det lyckades. Önskar att vi kom på det här med ÄD för flera år sedan. Men ingen idé att gråta över spilld mjölk.
    Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Annikamarie

Varit i Åbo och fick 2 embryon som klarade upptinning,innan var det 6, nu bara 2 kvar i fryen,Två klarade inte.Allt gick bra.Ruvar nu.
    Kom hem utan min bagage;( den låg kvar i Helsingsfors på flygplatsen,i den låg gravidstest, papper från läkaren och några crinone.Suck.
    Väntar på den,bara hoppas den kommer fram!

Gottis, grattis,hoppas blödning minskar.

Vallmo, tråkigt.Jobbigt.

• Rödhåriga tjejen

Tack för alla hälsningar!

Nu har jag ätit 2 Progynon-tabletter. En tablett till så har jag avverkat första dagen. Hoppas jag får må lika bra som er.

Gottisen: Jag håller tummarna sååå för att det du känner som mensvärk endast är "graviditetsvärk" av något slag.
    Jag har en kollega på jobbet som åkte till akuten pga magvärk ibörjan när hon var gravid. Och en annan som också hade jätteont i början. Så då surfade jag på detta och har insett att det tydligen är vanligt att man har värk i magen vid graviditet.
    Och även blödningar verkar vara vanligt... Detta gör ju verkligen att det blir oooolidligt oroligt med ruvning och flera veckor efter ett plus...

• isisisis
    Makima46 skrev 2009-09-16 18:56:44 följande:
    Ska till gyn imorgon och förnya vissa prover. Skall tala med dem då. Har fått mensvärk lite till och från idag, så det kan ju vara på gång. Kroppen kan ju reagera så vid stressade situationer. De gånger jag gjort ÄD har jag börjat med progynon första blödningsdagen. Måste kännas underbart att det lyckades. Önskar att vi kom på det här med ÄD för flera år sedan. Men ingen idé att gråta över spilld mjölk.
    Precis.Den brukar kärva när man har bråttom
    Hoppas den kommer nu då! Sex kan vara en bra igångsättare(för mig iaf )

Ja,så känner jag med.Så synd med åren som gick.
    Önskar jag fått veta om mitt immunförsvar tidigare.
  • Gottisen

Tack för alla peppande ord.
    Meilade med läkaren idag. Han sa att jag skulle ta extra progesteron och om blödningarna fortsatte imorgon så kunde jag uppsöka gyn och göra ul.
    Just nu är det spottings men på förmiddagen var det ordentlig blödning.

Vallmo75 ledsen för din skull. : (

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa