• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Caribe

Makima - Ja om jag redan var gravid så skulle jag ta den, men vet inte om jag vågar om det på ngt sätt skulle störa i "processen" att bli gravid? Kanske skall göra som du säger och avvakta litegrann.

• Gottisen

Skrämselskotten är inte över, började blöda igen.
    Hur har ni gjort som haft samma problem, har ni gjort ul eller bara väntat?
    Tar nu 4 vaggisar/dag, men vet inte hur det är med sprutan man kan få på sjukhus. Är den bättre? Borde jag åka in i morgon om jag blöder då med?
    Jag är på RD 22 idag, så jag vet inte om de kan göra något i så tidigt skede.
    Usch, så vilsen man känner sig : (

• Makima46

Drog fram listan{#lang_emotions_cool}

Lycka till imorgon amn!{#lang_emotions_flower}

Om jag inte minns fel så var detta nog hennes sista försök. Så håll nu tummar o tår
    på ett {#lang_emotions_plus} .

VÄNTAR:{#lang_emotions_sunny} 
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf

PÅ GÅNG :{#lang_emotions_flower}
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept.
    Nioli: 7 mf/ma 2:a ÄD v. 38, Åbo
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Saknarknytte: 1:a ÄD AVA Riga. Plan ET 5 oktober
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40.
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET v.40, IVI Spanien

RUVARE :{#lang_emotions_heart}
    amn 49 år: FET 5/9, 2 st 7-celliga embryon - testdag 18/9

GRAVIDA :{#lang_emotions_gravid}
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.

FÅTT BARN :{#lang_emotions_baby}
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm

Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Makima46
    Gottisen skrev 2009-09-17 17:50:29 följande:
    Skrämselskotten är inte över, började blöda igen.Hur har ni gjort som haft samma problem, har ni gjort ul eller bara väntat? Tar nu 4 vaggisar/dag, men vet inte hur det är med sprutan man kan få på sjukhus. Är den bättre? Borde jag åka in i morgon om jag blöder då med?Jag är på RD 22 idag, så jag vet inte om de kan göra något i så tidigt skede. Usch, så vilsen man känner sig : (
    Svårt att veta hur du ska göra. Vad är det för spruta?

Har kliniken rekommenderat att du ska göra VUL så kanske du ska det.

Men vet inte om de kan göra så mycket. 

Hade också varit totalt vilsen. 
    Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Gottisen

Nu blev jag osäker. Hade för mig att man kunde få progesteron spruta för att hejda blödningarna lite. Kanske är jag ute och cyklar.
    Man försöker ju grabba tag i varje halmstrå.

• sodkt

Gottisen Jag tror man får se det så att man får olika besked från olika expertis, ang. ta eller inte sprutan. Jag bor utomlands och här erbjöds jag progresteron sprutan när jag hade blödning, det ger man till alla IVF och ÄD patienter när man har blödningar. Även jag tog sprutan som extra backup när mina blödningar började i vecka 6.

Hoppas på det bästa för dig nu, det verkar vanligt att många gravida blöder i början av sin graviditet. Jag håller tummarna för dig

• sodkt

Caribe, Man kan ju alltid beställa vaccinet sen får man väl avgöra om man ska ta det eller inte! Men i Sverige verkar det som om alla ska erbjudas vaccin så det ser ju ut som alla ska omfattas av vaccinationen, så ingenlär väl bli utan,

Jag har tagit influensavaccination mellan mina ET och FET, men det är ett vanligt influensavaccin. Jag resonerade som så att det är två influenser i omlopp, dels dels den vanliga dels H1N1, då jag befinner mig i ett område med mina OB läkare här om det kunde störa processen eller inte, vilket ingen trodde att det skulle göra. Nu har jag iallafall tagit vaccion för den "vanliga" influensan, då jag ser det i preventivt syfte,

Än hur man gär så är det inte enkelt, tycker jag..

• Rödhåriga tjejen
    villsågärna38 skrev 2009-09-16 20:22:00 följande:
    Gottisen: Hoppas att det löser sig!!Kramiis: Lycka til!!!l Merlot: Det kommer att bli jättebra - och barn som föds med äggdonation blir ju också mer lika den biologiska mamman, fastän man genetiskt inte är samma. Har jag lärt mig här på FL Lycka till!AnnikaMarie: Håller tummarna!Rödluvan71: Stor kram och lycka till från en annan rödluva född 71 Stora kramar till er alla andra också!! Själv så har jag haft kontakt med Riga i veckan, vi har det som back-up till vår donator på Huddinge som vi hittat här på FL. Hoppas att ni alla får en skön kväll - nu ska jag ha champagneprovning med min blivande make inför bröllopet i oktober
    Tack! Vad trevligt med fler rödluvor.
  • Rödhåriga tjejen
    saknarknytte skrev 2009-09-17 10:59:17 följande:
    Stort grattis till dig Rödluvan. Visst känns det pirrigt. Jag fick huvudvärk de första dagarna (kan ha varit spänningshuvudvärk) men den har gått över och nu mår jag bättre än någonsin. Gottisen, vad skönt att det har slutat blöda.Vallmo, du är i mina tankar.
    Tack! Än så länge har jag inga symtom. Hoppas det håller i sig.
  • Rödhåriga tjejen
    Gottisen skrev 2009-09-17 20:24:27 följande:
    Nu blev jag osäker. Hade för mig att man kunde få progesteron spruta för att hejda blödningarna lite. Kanske är jag ute och cyklar. Man försöker ju grabba tag i varje halmstrå.
    Hej, Gottisen! Det låter skitjobbigt... Det skadar ju inte att kolla med någon läkare och höra om de kan göra något? Eller i alla fall göra ett VUL som förhoppningsvis kan ge lite lugn? (Jag har inte koll på hur tidigt man kan se något med VUL...)
    Önskar jag kunde göra något så du skulle få känna dig lugn.
    Kramis
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa