• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Makima46
    Örnie skrev 2009-09-18 08:40:25 följande:
    Rubriken på den här tråden är totalt missledande. "Gör" i samband med "donation" låter som om den handlar om kvinnor som reser ut i Europa för att donera ägg till andra. Men det handlar väl om att ni försöker få barn genom äggdonation från andra. F ö har jag hört ett riktigt ruskigt program på tysk radio om de fattiga ensamstående rumänska och spanska kvinnorna som "donerar" (=säljer) ägg för att ha råd med hyran och barnens vinterkläder och sen behandlas extremt dåligt av "äggindustrin" och får stora hälsoproblem och ingen sjukvård efteråt (i Rumänien åtminstone). Ni kollar väl upp att det inte är på såna villkor som ni får äggen? Det kanske också finns kvinnor som donerar ägg på människorvärdiga villkor, snälla kolla upp det. Om ni är kritiska och frågar, kan det betyda mycket hur dessa kvinnor behandlas i framtiden.
    Har nu anmält detta inlägg!
    Hoppas vi slipper se sådant här mer.

Makima
    Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Makima46

amn: Ledsamt att ni inte lyckades men samtidigt väldigt glad över att ni lyckats få 2 ÄD barn.

Och tack för dina lyckönskningar till oss alla.

Ha det gott!{#lang_emotions_cheers}

Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • villsågärna38
    Makima46 skrev 2009-09-18 10:27:38 följande:
    Har nu anmält detta inlägg! Hoppas vi slipper se sådant här mer. Makima
    Bra!!!!
  • kramiiis
    Makima46 skrev 2009-09-18 10:27:38 följande:
    Har nu anmält detta inlägg! Hoppas vi slipper se sådant här mer. Makima
    bra! behövs ju inte såna inlägg.

kram på er alla!

hinner inte läsa just nu, får återkomma senare.

tänker på er!
    ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • Gottisen

Pratade Göteborgs Kvinnoklinik precis, eftersom jag inte är patient där så tar de inte emot mig. De tyckte jag skulle avvakta till nästa vecka eftersom jag inte blöder kraftigt och inte har jätteont.
    Det var Sahlgrenskas IVF som hänvisade mig till GBG Kvinnoklinik. SU:s gynakut kan man ju åka till närsom, de har öppet dygnet runt. Men man kan inte ringa dit.

Får väl ta det lungt och ta extra vaggisar hela helgen. Är i 5+4 (tror jag). Så nästa vecka kanske vi kan se ett hjärta om vi har tur.

• Gottisen

VÄNTAR:
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept.
    Nioli: 7 mf/ma 2:a ÄD v. 38, Åbo
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Saknarknytte: 1:a ÄD AVA Riga. Plan ET 5 oktober
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40.
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET v.40, IVI Spanien

RUVARE :

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat ET -06, FET 27/8-09

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm

• Mirva
    Rubriken på den här tråden är totalt missledande. "Gör" i samband med "donation" låter som om den handlar om kvinnor som reser ut i Europa för att donera ägg till andra. Men det handlar väl om att ni försöker få barn genom äggdonation från andra. F ö har jag hört ett riktigt ruskigt program på tysk radio om de fattiga ensamstående rumänska och spanska kvinnorna som "donerar" (=säljer) ägg för att ha råd med hyran och barnens vinterkläder och sen behandlas extremt dåligt av "äggindustrin" och får stora hälsoproblem och ingen sjukvård efteråt (i Rumänien åtminstone). Ni kollar väl upp att det inte är på såna villkor som ni får äggen? Det kanske också finns kvinnor som donerar ägg på människorvärdiga villkor, snälla kolla upp det. Om ni är kritiska och frågar, kan det betyda mycket hur dessa kvinnor behandlas i framtiden.
    Ja det är en oerhört viktig aspekt du tar upp där. Det har diskuterats internt inom vissa föreningar, och tyvärr är sådant svårt att kolla upp.

Jag har själv frågat på den klinik jag gått. Om kliniken har rent mjöl i påsen är det förstås obehagligt för dem att bli misstrodda, och behandlas donatorerna dåligt är det självklart ingen klinik som erkänner att så är fallet.

Donatorerna är anonyma så de kan man inte fråga. Men om någon donator avslöjar kliniken och det finns undersökande journalistik i landet som intresserar sig för ämnet då ligger kliniken illa till förstås. En stor och välrenommeread klinik kanske bryr sig mer för att inte få sitt goda rykte förstört?
  • Bette
    De kliniker de flesta av oss åker till är högst seriösa, det kostar mycket pengar och de är noggranna med donatorerna så det ska inte vara någon fara. Oftast är klinikerna välrenommerade i Europa så det du har läst måste vara i Rumänien på någon skum klinik.

Bette
  • mytrouble

amn: Beklagar minuset... {#lang_emotions_frown} Men fint inlägg du skrev - och roligt att få höra om dina söta barn {#lang_emotions_sunny}

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa