• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Bette
    Mirva skrev 2009-09-20 00:59:42 följande:
    Mytrouble, vad skönt att höra! Jo, det är bara fint med oss, lillgumman springer omkring och är fullt sysselsatt dagarna i ända. Kram
    Vad mysigt. Jag läste vad du gått igenom. Tycker du att man skall skaffa andningslarm och ha den första tiden? Det kanske är smart.

Kram

Bette
  • Mirva
    Bette skrev 2009-09-20 09:39:44 följande:
    Vad mysigt. Jag läste vad du gått igenom. Tycker du att man skall skaffa andningslarm och ha den första tiden? Det kanske är smart.KramBette
    Ja absolut, så länge risken finns, åtminstone upp till åtta månaders ålder. Nu var det OT, och de som vill veta mer kan läsa i min presentation. Det finns ju kvinnor som kämpar med att bli gravida här och då känns detta avlägset. Håller tummarna för alla här.

Lycka till, Bette!

Kram
  • merlot

ÄD humor. Finns den?

Min man har den humorn som är typisk för engelsmän. Så även i äggdonationsprocessen. Och det skadar ju aldrig med lite skratt mellan allt det här. Sä här kommer några av våra klassiker.

När jag kom hem med mitt arsenal av piller som jag ska ta framöver sa han "If I shake you, you'll rattle"

När jag uttryckte min oro för att glömma att ta något av pillerna, sa han "You know it's time for more pills when you stop rattling". Bra tips, älskling. Tack.

Han ser verkligen fram emot sin "one-night stand" med den lettiska tjej som donerar sina ägg till oss. Han hoppas hon är sexig. Jag tror inte han riktigt har fattat det där med att han ska leverera i en liten burk...

I samband med alla mediciner och hormoner som nu cirkulerar i kroppen var jag rädd för biverkningar, humörsvängningar, depression... som tur är har jag inte märkt av något. Min man har däremot flyttat ut.

En kväll över middagen berättade jag om att det är lite kul med Familjeliv forumet, för där får man glada tillrop och gratulationer när man berättar att t.ex. slemhinnan är fin och tjock. Vem annars om inte ni som är i samma sits kan uppskatta gkädjen med att ha en fin och tjock slemhinna. Han tyckte också det var mycket kul och ville gärna höra mer om slemhinnan till efterrätten. Och sedan kan vi ju fira med ett lördagsnyp och viska sexiga ord som endomitrium, follicles, embryo transfer till varandra...

Har ni något skoj om ÄD?

• tjorvar

Hej allihopa!
    Här är en till som försöker att bli gravid - har precis varit i Riga och ruvar på två fina ägg.
    Jag undrar lite hur ni har löst det med mediciner - har alla köpt utomlands eller har ni lyckats hitta en läkare här hemma?
    Särskilt nyfiken är jag om någon hittat en läkare i Göteborgstrakten som skrivit ut - med eller utan förmån. Om nån har ett läkartips kan ni väl inboxa mig?

Lycka till allihopa!

• Rödhåriga tjejen

merlot: Jag fick mig några goda skratt av dina historier! Har inga egna att bidra med än i alla fall. Jag får väl testa att viska follikel till min man ikväll.
    Det är bra att kunna skratta åt eländet.

• supertrouper

Har precis kommit hem från Lissabon och ser att det varit en hel del aktivitet härinne under frånvaron. Har inte hunnit läsa ikapp men önskar grattis till er som fått positiva besked, sänder tröstkramar till er som fått tråkiga besked eller bara behöver en tröstkram och välkommen till ni som är nya!

Nu är vi formellt igång äntligen. Träffade Dr. Tuna, en oerhört (iaf till synes) professionell och trevlig gynekolog, som gav en ordentlig genomgång av hela processen. Vi var där i ungefär en timme och nu är det bara att vänta på att de hör av sig så snart en donator finns tillgänglig. Det känns skönt att de tittar på donatorer hos alla AVA-kliniker och inte bara i Portugal, så förhoppningsvis finns det en tillgänglig snart. Eftersom jag till utseende är väldigt lik portugisiskorna så blir det dock mest sannolikt i Lissabon som vi kommer få en donator.

Någon som vet ungefär hur länge man får vänta på donator?

• saknarknytte
    Bette skrev 2009-09-15 12:55:49 följande:
    Hej på dig vännen,Vad roligt att ET blir tidigare än förväntat, men inte roligt med det andra om klimakteriet. Men vad bra att du hade din pappa med dig. Jag rekommenderar att du sätter tillbaka två embryon, AVA i Riga brukar första dagen sätta ihop ägg och spermier och sedan odlas de hela den dagen plus två dagar till.Många kramarBette
    Tack Bette! Nej, kändes ingen vidare att höra att mina äggstockar var så skrumpna att han knappt såg dem på ultraljudet. Det är kanske larvigt men det tog hårt på min kvinnlighet. Fördelen är dock som gynekologen sa att jag kommer inte ha några störningar av min egen kropp och är därför en perfekt kandidat för äggdonation.

Ang två ägg; Jag är själv tvilling och jag har alltid velat ha tvillingar. Problemet är att jag fick diskbråk i våras plus att jag har förslitningar på ryggen så jag vet ej om min kropp klarar av tvillingar. Har precis återhämtat mig och kan nu efter ett helvetes vår och sommar fungera som vanligt utan smärtstillande. Jag har haft lite otur på med doktorer på sistone och därför blir jag lätt misstänksam och nojig. När jag gjorde illa ryggen sa min första husläkare att det var nog bara ryggskott och skrev ut smärtstillande. Hon skulle ringa efter 1 vecka och höra hur det var. Hon ringde aldrig så jag ringde henne men hon hade gått på semester. Fick så ont att jag var tvungen att åka till ortoped akuten. Bad läkaren skriva en remiss för MR röntgen för jag visste att det inte var ryggskott utan troligtvis var diskbråk (har haft ryggskott flera gånger och diskbråk 1 gång tidigare) . De sa att jag skulle få en tid för MR röntgen snabbare om jag fick en remiss från en husläkare. Det visade sig att de ljög på akuten för de ville inte att röntgen skulle hamna på deras budget. Gick till ny husläkare. Han var underbar och ville t.o.m. träffa mig efter det jag hade gjort röntgen för att följa upp. Gjorde röntgen men hörde ej ifrån honom så jag ringde. Det visade sig att han hade trillat ner för en stege och skulle inte komma tillbaka. De fanns ingen annan läkare på mottagningen som kunde berätta för mig vad röntgen visade för alla var på semester. Efter ca 10 dagar ringde en läkare från mottagningen. Han var stressad och sa kort att jag hade diskbråk, förslitningar och vätska i ryggen. Han sa att han trodde jag var 10 år äldre när han såg min röntgen. Han skrev ut mer smärtstillande till mig och sa adjö. Efter samtalet började jag gråta för 2 månader innan hade jag fått beskedet jag inte kunde bli gravid, inte ens genom IVF. Äggen hade åldrats i förtid. Värken blev värre och tabletterna hjälpte inte. Jag ringde till nya doktorn för jag ville ha en remiss till en ortoped. Nu hade han gått på semester. Till ortoped akuten igen. Jag hade vid det här laget så mycket värktabletter att jag kunde göra mig en förmögenhet på plattan. Tog alla tabletter som jag hade fått och hällde ut dem på akutmottagnings disk och sa att jag skulle inte gå förrän jag fick en remiss till en ortoped. Läkaren sa att de inte kunde skicka en remiss till en ortoped utan jag var tvungen att få en av min husläkare. Jag sa till honom att jag visste att han ljög och att jag visste att han även ljög gången innan med remissen till MR röntgen. Läkaren förnekade och sa att det inte alls var så. Jag bad då att få prata med överläkaren och hotade med att om jag inte fick remiss till en ortoped så skulle jag gå ut offentligt och berätta att jag blev nekad remiss två gånger och fick istället en massa knark. Han gav upp och gav mig en remiss till en ortoped. Absurt att man ska behöva leva rövare för att få vård.

Som ni förstår så är mitt förtroende för läkare just nu 0 och det blev inte bättre efter mötet med idiot gynekologen. Känns som om de sista månaderna har jag bara haft klåpare som säger hur gammal och skruttig jag är. Min självkänsla är verkligen i botten. Dock för att orka och inte oroa ihjäl mig så har jag bestämt mig för att jag måste lita på dem på AVA Riga kliniken.

Kramar till er alla,
  • saknarknytte
    supertrouper skrev 2009-09-20 21:17:35 följande:
    Har precis kommit hem från Lissabon och ser att det varit en hel del aktivitet härinne under frånvaron. Har inte hunnit läsa ikapp men önskar grattis till er som fått positiva besked, sänder tröstkramar till er som fått tråkiga besked eller bara behöver en tröstkram och välkommen till ni som är nya!Nu är vi formellt igång äntligen. Träffade Dr. Tuna, en oerhört (iaf till synes) professionell och trevlig gynekolog, som gav en ordentlig genomgång av hela processen. Vi var där i ungefär en timme och nu är det bara att vänta på att de hör av sig så snart en donator finns tillgänglig. Det känns skönt att de tittar på donatorer hos alla AVA-kliniker och inte bara i Portugal, så förhoppningsvis finns det en tillgänglig snart. Eftersom jag till utseende är väldigt lik portugisiskorna så blir det dock mest sannolikt i Lissabon som vi kommer få en donator.Någon som vet ungefär hur länge man får vänta på donator?
    Härligt att ni är igång. Det tog ca 5 arbetsdagar efter vårt första besök på AVA Riga.
    Kram
  • saknarknytte
    Nioli skrev 2009-09-18 15:29:13 följande:
    [citat]
    Just hemkommen och ruvar på 2 st. Fick också 4 st till frysen.Har inte orkat läsa ikapp. Känner mig helt slut just nu.

Stort grattis! Håller tummarna.
  • villsågärna38
    saknarknytte skrev 2009-09-20 22:25:08 följande:
    Tack Bette! Nej, kändes ingen vidare att höra att mina äggstockar var så skrumpna att han knappt såg dem på ultraljudet. Det är kanske larvigt men det tog hårt på min kvinnlighet. Fördelen är dock som gynekologen sa att jag kommer inte ha några störningar av min egen kropp och är därför en perfekt kandidat för äggdonation. Ang två ägg; Jag är själv tvilling och jag har alltid velat ha tvillingar. Problemet är att jag fick diskbråk i våras plus att jag har förslitningar på ryggen så jag vet ej om min kropp klarar av tvillingar. Har precis återhämtat mig och kan nu efter ett helvetes vår och sommar fungera som vanligt utan smärtstillande. Jag har haft lite otur på med doktorer på sistone och därför blir jag lätt misstänksam och nojig. När jag gjorde illa ryggen sa min första husläkare att det var nog bara ryggskott och skrev ut smärtstillande. Hon skulle ringa efter 1 vecka och höra hur det var. Hon ringde aldrig så jag ringde henne men hon hade gått på semester. Fick så ont att jag var tvungen att åka till ortoped akuten. Bad läkaren skriva en remiss för MR röntgen för jag visste att det inte var ryggskott utan troligtvis var diskbråk (har haft ryggskott flera gånger och diskbråk 1 gång tidigare) . De sa att jag skulle få en tid för MR röntgen snabbare om jag fick en remiss från en husläkare. Det visade sig att de ljög på akuten för de ville inte att röntgen skulle hamna på deras budget. Gick till ny husläkare. Han var underbar och ville t.o.m. träffa mig efter det jag hade gjort röntgen för att följa upp. Gjorde röntgen men hörde ej ifrån honom så jag ringde. Det visade sig att han hade trillat ner för en stege och skulle inte komma tillbaka. De fanns ingen annan läkare på mottagningen som kunde berätta för mig vad röntgen visade för alla var på semester. Efter ca 10 dagar ringde en läkare från mottagningen. Han var stressad och sa kort att jag hade diskbråk, förslitningar och vätska i ryggen. Han sa att han trodde jag var 10 år äldre när han såg min röntgen. Han skrev ut mer smärtstillande till mig och sa adjö. Efter samtalet började jag gråta för 2 månader innan hade jag fått beskedet jag inte kunde bli gravid, inte ens genom IVF. Äggen hade åldrats i förtid. Värken blev värre och tabletterna hjälpte inte. Jag ringde till nya doktorn för jag ville ha en remiss till en ortoped. Nu hade han gått på semester. Till ortoped akuten igen. Jag hade vid det här laget så mycket värktabletter att jag kunde göra mig en förmögenhet på plattan. Tog alla tabletter som jag hade fått och hällde ut dem på akutmottagnings disk och sa att jag skulle inte gå förrän jag fick en remiss till en ortoped. Läkaren sa att de inte kunde skicka en remiss till en ortoped utan jag var tvungen att få en av min husläkare. Jag sa till honom att jag visste att han ljög och att jag visste att han även ljög gången innan med remissen till MR röntgen. Läkaren förnekade och sa att det inte alls var så. Jag bad då att få prata med överläkaren och hotade med att om jag inte fick remiss till en ortoped så skulle jag gå ut offentligt och berätta att jag blev nekad remiss två gånger och fick istället en massa knark. Han gav upp och gav mig en remiss till en ortoped. Absurt att man ska behöva leva rövare för att få vård. Som ni förstår så är mitt förtroende för läkare just nu 0 och det blev inte bättre efter mötet med idiot gynekologen. Känns som om de sista månaderna har jag bara haft klåpare som säger hur gammal och skruttig jag är. Min självkänsla är verkligen i botten. Dock för att orka och inte oroa ihjäl mig så har jag bestämt mig för att jag måste lita på dem på AVA Riga kliniken. Kramar till er alla,
    Usch va jobbigt, förstår att du är ledsen och less på sjukvården!!! Hoppas att diskbråcket blivit bra nu och att du fått hjälp med ryggen. Vad är det för ortopedakut du varit på? Det låter ju katastrofalt det du berättar. Hoppas att du kan hitta en bra husläkare (som inte trillar av stegar) så att du kan få de remisser etc du behöver framöver. Om du har riktigt jobbigt med ryggen fortfarande så rekommenderar jag Stockholm Spine Center, de är superbra på ryggar, men dit behöver du remiss i så fall. Håller tummarna för att det kommer att gå vägen nu i Riga!!!!!
    Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa