• tjorvar

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej allihopa!
    Här är en till som försöker att bli gravid - har precis varit i Riga och ruvar på två fina ägg.
    Jag undrar lite hur ni har löst det med mediciner - har alla köpt utomlands eller har ni lyckats hitta en läkare här hemma?
    Särskilt nyfiken är jag om någon hittat en läkare i Göteborgstrakten som skrivit ut - med eller utan förmån. Om nån har ett läkartips kan ni väl inboxa mig?

Lycka till allihopa!

• tjorvar

Saknarknytte - jag tog också akupunktur men jag har tagit mycket akupunktur och tror absolut på det. Det var avslappnande i detta sammanhanget.

Vi har bott på två olika hotell i Riga båda helt okej och mycket billiga. Båda gångerna bokade vi genom hotes.com . Senast bodde vi på Hotel Valdemar och gav 370 kronor per natt för ett dubbelrum med frkost och gratis kvällsbuffe. Kvällsbuffen var väl så där men om man ätit en stadig lunch klarar man sig på det utan problem. Vi har också bott på Hotel Albert och varit nöjda med det också, båda ställena har gratis uppkoppling och det är nära till AVA kliniken.

Lycka till nu!

• tjorvar

Kan passa på att tipsa om biografen i stockmanvaruhuset om man har lite att göra- det dubbas inte film i lettland oc bion är stor, relativt billig och fräsch.

• tjorvar

Hejhej, allihopa!

Jag är ny här...

Vi var i Riga och fick äggåterföring för nästan precis två veckor sedan. Avaclinic lyckades med konststycket att krama ur vår donator otroliga 28 st ägg av vilka 23 st blev befruktade. 16 valdes ut för frysning och två för återföring. Från positivt urinsticketest igår verkar som våra ansträngningar inte är bortkastade iallafall.

Undrar lite om någon vet om dom som gör äggdonation i Sverige får fler mediciner utöver Progesteron? Från Riga kom det med någon medicin som ges vid organtransplantationer för att minska risken för bortstötning.

Igår togs blodprov för att få hCG-värde som jag inte har fått svar på ännu. Kan man med från Hcg-värdet veta om ett eller två ägg har fäst? Ny provtagning imorrn för att få koll på ökningen.

• tjorvar

Jag smörjer i perioder in underlivet med vaselin som skyddar en del, lägger sig som en hinna. Att tvätta med vatten hjälper inte mig utan gör mig mera känslig.
    Spelar det någon roll om man tar vagitorierna analt tror ni? Jag tycker att det kladdar mindre och jag inbillar mig att mer absorberas...

En annan fråga på äckel-området - är det bara jag som är besvärad av gaser? Både uppkörd och gasig och en lukt som fått maken att hota med skilda sovrum... Nån som känner igen sig?

• tjorvar

Lägger till mig på listan. Jag kan inte fatta att det är på riktigt - hoppas det känns bättre efter ultraljudet om en dryg vecka. I princip mår jag som vanligt vilket gör att jag inte vågar tro att det är på riktigt...

VÄNTAR:
    ==================================================
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Loppa69: EA under v. 48
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo gick inte de heller
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Esther123, 1:a ÄD, möte 22/10 i Riga, AVA-kliniken
    Chris06: 2ÄD,misslyckade.3 frysta kvar.3e ÄD 2010 v 9.

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET 9 sept. 2 8 celliga embryon, negavtivt. Nasta FET varen 2010
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET 8 oktober.
    Låla67: 41 år, 1:a ÄD, ET v.45 4-5 november på Elite i Estland.
    Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken

RUVARE :
    Saknarknytte: 38 år, 1:a ÄD AVA Riga 5/10
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo
    Makima46. 46år: 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien. Ett 8-celligt o ett 9-celligt. Båda toppklass.

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    Isisisis 44 år Gravid tvillingar BF 22 mars
    Issi01: 2:a ÄD, FET, AVA ÅBO sept -09
    Tjorvar: 3 misslyckade inseminationer, två misslyckade ivf, Gravid efter 1:a äggdonation AVA Riga ET 17/9

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Pigan74: v35+0, pojke, 2100g, 42 cm

• tjorvar

vi fick ju inga frysisar så just nu funderar vi på att ta ett banklån för nytt försök. ja vad gör man inte... har också funderat på om jag har varit spänd i kroppen av nervositet för att ÄD ska lyckas och om det kanske gav effekten att det inte lyckades. Fick ett inboxat tips om akupunktur, något jag förr aldrig hade ens skulle ha tänkt på. Har någon annan erfarenheter av det?
    [/citat]

Ta nu inte på dig skulden för att det inte gick vägen! Vad gäller akupunktur så har jag gått mycket, över ett år regelbundet och det hjälpte mig även om det inte ledde till att jag blev gravid med ivf. Min kropp blev hur som helst mer balanserad på nåt vis. Jag tror inte att det är avgörande men jag tror att det kan hjälpa.
    Ni hade verkligen otur med skörden - så få ägg och embryon! Har kliniken kommenterat det alls? Finns det nån möjlighet att få rabatt på nästa behandling om ni väljer att gå vidare?

Jag känner fortfarande väldigt lite av mitt tillstånd - lite yrsel och så är jag kanske lite mera hungrig och illamående men det kan lika gärna vara östrogentabletterna som jag mått däligt av hela tiden. Skumt - jag trodde jag skulle känna mer, fast sen prata jag med en kompis som sa att hennes illamående började först i v 7 båda gångerna så vi får väl se...

• tjorvar

Idag har vi varit på Vul och sett ett litet litet hjärta som pickade på så jag antar att jag får fatta att det är på allvar nu.
    Chockad är jag!
    Hur har ni gjort med resor och så - vi är sugna på att åka bort i februari - då är jag i andra trimestern - läkaren lät lite skeptisk. Kan tillägga att jag har ett litet myom och att det är en längflygning vi talar om men till "civiliserade" trakter.

• tjorvar
    Makima46 skrev 2009-10-19 21:45:36 följande:
    Fantastiskt roligt tjorvar!Vilken vecka är du i?Satt just och funderade i vilken vecka man tidigast kan se ett hjärta?
    Jag går in i vecka 8 idag.
    Själv tycker jag att ul-bilder ser ut som svartvit foto av havregrynsgröt med extra belysning och utan sakkunnig läkare hade jag inte sett ett barr men jag tror att nån stans v 7 bör man se.
  • tjorvar

Idag har jag varit på UL och sett en liten bananformad sak som rumlade omkring så jag antar att det är sant i alla fall att jag är gravid...

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa