• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Rödhåriga tjejen

Ville bara säga att jag läser tråden och tänker på er allihop. Men jag orkar inte skriva så mycket för jag är så himla trött. Det är visst ett klimakteriesymtom har jag läst...

• Gottisen

Tack alla för ni finns här, ni är en trygghet i denna ovissa värld vi alla svävar i.

Caribe: Vilken tråkig påminnelse att se : (

Fick svar på gårdagens blodprover, v 6+0 , Hcg 24000 & progesteron 26.
    Har inte blött idag, men mår inte bra. Kanske är det bara graviditeten och medicinerna som får en att må så här konstigt, ja, jag vet inte.
    Hittade på nätet att man kan känna sig "flåsig" av progesteron.

Kram på er!

• Hinos

Vi satte in två och de lever båda två! Det var doktorn som föreslog det för vi hade två topp 3 ägg...
    Jag mår fortfarande dåligt och jag tror att det är medicinerna, eller hoppas det iaf. Nu håller jag på att trappa ner progesteronet... orkar snart inte ha det så här längre men vi ska till kuratorn nästa vecka och det ska bli skönt att lasta av sig hur skit man mår...

Min älskade man har iaf fixat med antennen idag så vi fått in TV (vi bygger hus själva... inte jag längre....)

• merlot

Varm kram, Gottisen.

Kramiis - grattis till fin slemhinna! Nu är det nära...

Håller med att det är lite stressigt med biljetter. Jag är inget bra på kort framförhållning - det värsta var ju också att "ta en långhelg eller så" ledigt från jobbet när man inte vet när man måste åka. Flummigt. Sa att jag hade hittat en sista minuten resa... min chef verkade köpa det. Till Riga finns det i alla fall billiga biljetter med Ryanair från Skavsta.

Jobbig påminnelse, Caribe. Skickar dig verkligen alla positiva tankar och önskningar att det snart blir er tur igen och att ni ska lyckas den här gången. Ni ska lyckas!

Lycka till med UL imorgon, saknarknytte.

Min underbara man är i Riga just nu - väntar på flyget hem. Han lämnade det han skulle där och på torsdag är det min tur dit för ET. Om TVÅ DAGAR!! Så idag började jag även med predisnolon och vagissar utöver min dagliga dos av progynon & folsyra. Många piller blir det.

Nioli - jag ser inte heller fram emot ruvningen... man vill ju så gärna att allt går bra och vill veta det NU. Men det är väl bara att klappa på magen, prata med de små embryosarna så att de vill stanna kvar och vänta.

Träffade våra vänner igår kväll ( de var också barnlösa innan de adopterade) och pratade om donationen. Han lekte med tanken om man fritt kunde välja donator, och isåfall skulle han välja Oprah, hans fru skulle välja Halle Berre, eller helst Tiger Woods, min man skulle välja Catherine Zeta-Jones och jag skulle välja Javier Bardem eller Uma Thurman. Vem skulle ni välja?

• villsågärna38

Hej alla kämpar här inne!
    Måste bara få gnälla lite - hur orkar man vänta på det här med ÄD? Vi har ju fått tag på en donator nu men pga av infektionsproverna så kan det ju inte bli aktuellt förrän i mars. Såååå himla segt att vänta på. Har ju redan gjort 6 ivf:er så vi har ju hållit på ett tag... Funderar på om vi ska testa utomlands innan dess iaf, fast man sparar ju nästan 100 000 kr på att vänta till mars. Pengar vi skulle lagt på vårt kök i så fall. Ja, beslutsångesten är stor just nu Hur hade ni gjort?
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam

• Kikki70
    saknarknytte skrev 2009-09-22 17:13:27 följande:
    Känner mig så i valet ikvalet med 1 el .2. Om jag bara visste att ryggen skulle hålla. Ni som är gravida, satt ni alla in 2?Kram
    Förra ÄD (2003) satte vi in två och till vår stora förvåning visade det sig vara 3!! små tickande hjärtan på VUL. Ingen hade informerat oss om risken/chansen att embryona kan dela på sig efter införandet. Att vänta triplex räknas som en högrisk graviditet och det var måååånga läkarbesök. Vår ena trilling dog i magen i v. 24 och alla gossarna är födda extremt prematurt i v. 26.

Vid denna donation valde vi efter inrådan av min Obstetriker här i Sverige och Dr Rantala i Åbo att endast återföra ETT embryo och för oss så lyckades det.

Jag kan mkt väl förstå att man vill sätta in två embryon för att maximera chanserna, men det är bra att vara medveten om riskerna. Jag har ju förstått att du har haft otur med din(a) läkare, annars hade det ju varit bra att höra en ryggläkares sida av saken. Vad rekommenderar de dig på kliniken där du ska göra ÄD?

Håller tummarna för dig.
  • mytrouble

saknarknytte: De flesta sätter nog in två (som gör utomlands). Men i Sverige sätter man oftast in bara ett nu för tiden. Jag satte en ett vid min första ÄD - var också jättemycket i valet och kvalet då. Tänkte mycket på alla risker med tvillinggraviditeter. Och tyckte det var jättejobbigt att 'alla andra' tyckte jag skulle sätta in två. Blev faktiskt gravid då - men mkt tidigt MA. Vid mitt tredje satte jag in två - och är nu gravid med tvillingar. Har ångrat lite att jag satte in två. Det är lätt att vara efterklok, fast jag kände mig stressad av att snart nå åldersgränsen. Men om jag var i din ålder skulle jag ABSOLUT sätta in bara ett. Det är ju inte nån jättepanik - med tanke på din ålder menar jag... Och när du dessutom vet att du har din dåliga rygg. Så mitt råd är att du sätter in bara ett vid ett färskförsök. Ev två om du senare ska göra FET. Lycka till!! {#lang_emotions_flower}

V 23+1
  • chris06

Lägger till mig på listan efter ha legat lågt ett tag.
    Är ej plusmedlem så de söta figuren följer inte med.

VÄNTAR:
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Chris06: troligen ÄD i oktober.

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept.
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Saknarknytte: 1:a ÄD AVA Riga. Plan ET 5 oktober
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40.
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien

RUVARE :
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat ET -06, FET 27/8-09

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm

• kramiiis

gottisen: jobbigt att du mår dåligt skönt däremot att du blöder mindre! jag tror att alla mediciner kan påverka rätt mycket hur man mår.
    KRAM!

hinos: usch mår du fortfarande så illa? kramar om skönt med tv igen!

merlot: tack! åhh vad jag håller tummarna för många fina embryon till er nu! ja det är lite svårt vad man ska säga på jobbet. Jag har varit helt ärlig då jag varit deltidssjukskriven för depression ett tag så är aldrig några problem när jag ska iväg på kort varsel. skönt...

villsågärna: svårt. jobbigt att vänta, men kanske vettigt. kram!

ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • Caribe

Chris välkommen tillbaka

Nu har jag haft tel konf med Åbo och allt gick bra, vi får sätta igång på näst-nästa mens som om kroppen sköter sig borde inträffa skiftet oktober/november. Börjar på första mensdagen med progynontabletter (östrogen) och sen 4 dgr innan återsättning börjar jag även med crinonegel (progesteron). Kontroll slemhinna på dag 12, återsättning ngn gång mellan 16-22 dagen!

Den enda chocken var att läkaren sa att för frysbehandlingen tar dom 1185 Euro (1200 kr) man betalar ju 7400 Euro för att göra ÄD och sen 350 Euro för att frysa ner och nu skall man betala för frysförsöket oxå??? Det hade jag inte förstått??Läkaren sa oxå att dom har fryst mina embryon 2 och 2 och dom därför kommer tina 2 i taget om se om dom klarar sig, vilket är bra, men han började svamla om att dom försöker hålla sig till återföra bara 1 ägg för att minska tvillingrisken.. men då sa jag stopp, om jag fick 2 på färsk försöket, så skall jag ha 2 på frysförsöket, tror jag det att dom vill att jag kommer och betalar 12.000 kronor till för varenda liten frysis.... nix pix när det närmar sig kommer jag skriva mail till doktorn och be honom bekräfta skriftligen att jag får 2 tillbaka om det finns 2 av dom 4 som klarat sig.

Är så trött på att den här IVF/ÄD branchen gör allt för att suga ut pengarna ur oss... det gör mig ledsen....

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa