• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • isisisis
    saknarknytte skrev 2009-09-23 11:33:47 följande:
    Attans! Jag förklarade för gynen och han sa att han skulle skriva ingen spärr på receptet. Hoppas att det fungerar men gör det inte det så ska jag inte klaga för det verkar som om många av er har fått betala sina helt utan högkostnadsskyddet. Men det är klart kan man spara in så vore det toppen för många pengar går åt att betala behandlingen. Kram
    Det kanske går bra iaf
  • mytrouble

Men jag tror inte att man får FET kostnadsfritt någonstans? Har aldrig hört talas om någon klinik där det skulle ingå i färskförsöket.... Men trist Caribe att dom inte hade förklarat det innan {#lang_emotions_undecided} Självklart måste du ju få två på FET om du fick det vid färskförsöket?! Stå på dig som sagt. Tror inte det blir några problem {#lang_emotions_sunny}

kramiiis: Naproxen - låter himla skumt. Det är ju smärtstillande/antiinflammatoriskt som man kan ta tex mot mensvärk eller reumatism. Kan aldrig tänka mig att du ska ta det nu i samband med behandlingen. Det är ju ganska hög dos också... Du har ET nästa vecka, eller hur? Kanske är att ha till sen - om det inte skulle lyckas - om du förstår hur jag menar. Men det låter ju lite hårt isf. Vill man ju inte tänka på nu? Du får väl höra med doktorn sen. Lycka till! {#lang_emotions_smile}

V 23+2
  • plupp06
    kramiiis skrev 2009-09-23 11:27:36 följande:
    gick in och kollade på mina sidor på apoteket och hade fått "naproxen mylan" utskrivet av min svenska läkare. Men har ingen aning om jag ska ta dem. Har någon annan fått det? Han har inte sagt ngt om det. Kanske borde ringa och fråga.
    Vadå mina sidor på apoteket? Kan man kolla sina recept?

Vet inte alls vad naproxen mylan är för något, tyvärr. I vilket syfte har du fått dem?
  • kramiiis
    plupp06 skrev 2009-09-23 11:57:50 följande:
    Vadå mina sidor på apoteket? Kan man kolla sina recept?Vet inte alls vad naproxen mylan är för något, tyvärr. I vilket syfte har du fått dem?
    ja jag undrar oxå i vilket syfte jag fått dem! han har inte sagt ngt, så näe jag skippar de där. Kanske har han skrivit ut till fel person? inte vet jag. Ja om man har e-recept kan man kolla dem på apoteket, då måste man ha e-legitimation oxå.

mytrouble: ja jag tyckte oxå det lät himla skumt. Visst jag har extrem mensvärk men så långt vill jag som sagt inte tänka nu.
    tack! jupps ET nästa vecka

näe det ingår nog inte FET nånstans, mer än på våra svenska kliniker vid vanlig IVF då brukar det ingå ett FET rätt ofta har jag för mig.
    ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • Caribe

Nej jag kan förstå att FET inte ingår men det känns lite mkt att betala separat både för färskförsök, nedfrysning och upptining när redan färskförsöket är så dyrt.... jag längtar så mkt så mkt så mkt till att få göra FET så det är inte sant.. önskar man kunde frysa ned mig oxå och tina mig lagom till FET

Saknarknytte grattis till slemhinnan

• kramiiis

caribe: haha, ja det vore nått

ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • Bette
    isisisis skrev 2009-09-23 11:19:32 följande:
    Du vet att man inte kan hämta ut den medicinen man har förrän man har förbrukat 2/3 delar av den man redan fått ut? Har försökt det själv,men vart gruvligt besviken,då mitt Fragmin är rätt dyrt
    Fel, jag hämtade ut allt mitt på en gång så jag hade hemma, det gick alldeles utmärkt här i Stockholm i alla fall.

Bette
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-09-23 11:16:55 följande:
    Har precis varit hos nygamla gynekologen och gjort UL. Min slemhinna är 9 mm. : )Har nu 13 dagar för den att öka ytterligare så det känns bra. Tog Bettes råd och bokade in en extra UL den 30/9, 5 dagar innan ET. Pratade med gynokologen ang mitt dilemma med ryggen. Han avrådde mig starkt från att sätta in 2 i och med att min rygg är i så dåligt skick. Ska dock även ringa till Spine center för att dubbelkolla. Kikki70, Jag berättade aldrig för dem på AVA om mitt ryggproblem. Var så rädd att de skulle neka mig om de visste. Bette, Mitt högkostnadskort går ut om ca 10 dagar så jag tänkte försöka hämta ut all medicin innan dess. Undrar därför hur många vaggisar jag kommer att behöva? Caribe, härligt att du snart får börja igen och bra att du stod på dig. Jag förstår att du fick en chock över priset. Vi trodde, tills vi fick det förklarat för oss på kliniken, att två försök ingick i grundpriset. Det är sorligt vad folk kan profitera på andras olyckor. : ( Kram
    Snälla du vännen, sätt tillbaka två embryon, det är ju inte ens säkert att någon av de tar sig. Det ökar chanserna att bli gravid 60-70% på AVA i Riga. På de flesta så tar sig bara ett embryo, the survival of the fittest som det så fint heter. Sedan så tar det en tid emellan innan man kan göra ett nytt försök.

Det är skillnad också om man är i 25-års åldern då kanske man bara sätter in ett. Jag fick bara tillbaka ett vid vår första beh och den tog sig ju inte. Vi startade då upp med ny donator och nu kommer killen i början på dec.

Jag kunde hämta ut all min medicin på en gång, hämtade ut alla progesteron vaggisarna och progynonet kommer jag ihåg.

Bette
  • Makima46
    Caribe skrev 2009-09-23 10:42:56 följande:
    Chris välkommen tillbaka     Nu har jag haft tel konf med Åbo och allt gick bra, vi får sätta igång på näst-nästa mens som om kroppen sköter sig borde inträffa skiftet oktober/november. Börjar på första mensdagen med progynontabletter (östrogen) och sen 4 dgr innan återsättning börjar jag även med crinonegel (progesteron). Kontroll slemhinna på dag 12, återsättning ngn gång mellan 16-22 dagen!Den enda chocken var att läkaren sa att för frysbehandlingen tar dom 1185 Euro (1200 kr) man betalar ju 7400 Euro för att göra ÄD och sen 350 Euro för att frysa ner och nu skall man betala för frysförsöket oxå??? Det hade jag inte förstått??Läkaren sa oxå att dom har fryst mina embryon 2 och 2 och dom därför kommer tina 2 i taget om se om dom klarar sig, vilket är bra, men han började svamla om att dom försöker hålla sig till återföra bara 1 ägg för att minska tvillingrisken.. men då sa jag stopp, om jag fick 2 på färsk försöket, så skall jag ha 2 på frysförsöket, tror jag det att dom vill att jag kommer och betalar 12.000 kronor till för varenda liten frysis.... nix pix när det närmar sig kommer jag skriva mail till doktorn och be honom bekräfta skriftligen att jag får 2 tillbaka om det finns 2 av dom 4 som klarat sig.Är så trött på att den här IVF/ÄD branchen gör allt för att suga ut pengarna ur oss... det gör mig ledsen....
    Skönt att du är på banan igen med nästa ÄD{#lang_emotions_cool} men det måste vara jobbigt att de inte talat om  eller att du ej förstått att FET tar de också betalt för.{#lang_emotions_surprised}

Kan hålla med om att det är jobbigt när det bara kostar en massa pengar hela tiden{#lang_emotions_money_mouth}{#lang_emotions_yell}man blir ganska trött på det..... 
    Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Bette
    kramiiis skrev 2009-09-23 11:27:36 följande:
    gick in och kollade på mina sidor på apoteket och hade fått "naproxen mylan" utskrivet av min svenska läkare. Men har ingen aning om jag ska ta dem. Har någon annan fått det? Han har inte sagt ngt om det. Kanske borde ringa och fråga.
    Naproxen skall du absolut inte ta när du gör behandlingen, den hämmar embryonal utveckling. Läs i Fass.

Kram

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa