• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Bette
    kramiiis skrev 2009-09-23 12:05:47 följande:
    ja jag undrar oxå i vilket syfte jag fått dem! han har inte sagt ngt, så näe jag skippar de där. Kanske har han skrivit ut till fel person? inte vet jag. Ja om man har e-recept kan man kolla dem på apoteket, då måste man ha e-legitimation oxå. mytrouble: ja jag tyckte oxå det lät himla skumt. Visst jag har extrem mensvärk men så långt vill jag som sagt inte tänka nu. tack! jupps ET nästa vecka näe det ingår nog inte FET nånstans, mer än på våra svenska kliniker vid vanlig IVF då brukar det ingå ett FET rätt ofta har jag för mig.
    Du behöver ingen e-legitimation för att hämta ut e-recept, du har nog blandat ihop det. Men som sagt Naproxen skall du absolut inte ta om du vill bli gravid, det hämmar utv hos barnet.

Bette
  • kramiiis

bette: oj var kanske lite otydlig. För att kunna se sina e-recept på nätet (på apotekets hemsidag) behöver man e-leg. ganska säker på. Men för att hämta ut behöver man ju bara vanligt leg.

näe ska inte ta naproxen, fattar inte varför jag fått det utrskivet som sagt.
    var ändå tvungen att kolla med er.

tack!
    Kram

ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • isisisis
    Bette skrev 2009-09-23 13:40:02 följande:
    Fel, jag hämtade ut allt mitt på en gång så jag hade hemma, det gick alldeles utmärkt här i Stockholm i alla fall. Bette
    Ja,här går det inte iaf.Helsingborg.
    Man måste ha använt 2/3 delar när man väl har fått sitt frikort.
    Det gällde både fragmin och progesteron.
    Så jag fick vackert vänta vilket innebar att jag inte kunde plocka ut det jag hade innan frikortet återigen var slut.
  • Bette
    isisisis skrev 2009-09-23 14:58:42 följande:
    Ja,här går det inte iaf.Helsingborg. Man måste ha använt 2/3 delar när man väl har fått sitt frikort. Det gällde både fragmin och progesteron. Så jag fick vackert vänta vilket innebar att jag inte kunde plocka ut det jag hade innan frikortet återigen var slut.
    Vad konstigt.

Bette
  • isisisis
    Bette skrev 2009-09-23 16:26:57 följande:
    Vad konstigt. Bette
    Jag tror du haft lite tur bara
    Det heter 2/3 dels regeln och gäller i hela sverige på alla apotek fick jag nyss veta Tyvärr.
  • Rödhåriga tjejen
    isisisis skrev 2009-09-23 14:58:42 följande:
    Ja,här går det inte iaf.Helsingborg.Man måste ha använt 2/3 delar när man väl har fått sitt frikort.Det gällde både fragmin och progesteron.Så jag fick vackert vänta vilket innebar att jag inte kunde plocka ut det jag hade innan frikortet återigen var slut.
    På mitt apotek sa de att man bara får hämta ut medicin i "den takt" de förväntas gå åt (antar att det är 2/3 delar de menade). Om man tar ut tidigare får man inte rabatten ifrån högkostnadskortet, utan får betala fullt pris. Antar att någon tänkt till så att man inte skall "bunkra" medicin när man har högkostnadskortet och får den gratis...
  • isisisis
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-09-23 17:55:01 följande:
    På mitt apotek sa de att man bara får hämta ut medicin i "den takt" de förväntas gå åt (antar att det är 2/3 delar de menade). Om man tar ut tidigare får man inte rabatten ifrån högkostnadskortet, utan får betala fullt pris. Antar att någon tänkt till så att man inte skall "bunkra" medicin när man har högkostnadskortet och får den gratis...
    Precis,det är nog så
  • Rödhåriga tjejen
    villsågärna38 skrev 2009-09-22 20:16:20 följande:
    Hej alla kämpar här inne!Måste bara få gnälla lite - hur orkar man vänta på det här med ÄD? Vi har ju fått tag på en donator nu men pga av infektionsproverna så kan det ju inte bli aktuellt förrän i mars. Såååå himla segt att vänta på. Har ju redan gjort 6 ivf:er så vi har ju hållit på ett tag... Funderar på om vi ska testa utomlands innan dess iaf, fast man sparar ju nästan 100 000 kr på att vänta till mars. Pengar vi skulle lagt på vårt kök i så fall. Ja, beslutsångesten är stor just nu Hur hade ni gjort?Kraaaaaaaaaaaaaaaaam
    Ja, du det är en evig väntan... Har du en donator som skall donera till dig? Eller är hon en korsdonator? Om hon är en korsdonator är det först när hon donerat som man hamnar först i kön (landstingskön) som mottagare. Jag har ingen egen donator i Sverige, och har därför valt att göra ÄD utomlands. Men om du vet att du skall få ta emot en donation i mars kan det ju vara bra att fråga om du hinner göra en utomlands innan. Det tar ju lite tid att synka med hormoner mot donatorn mm. Och om den misslyckas antar jag att det skall gå en viss tid innan man kan dra igång igen?
    Ang pengarna så har jag fått info ifrån en av mina IVF-läkare att F-kassan betalar behandlingen utomlands i de fall där man har rätt till samma behandling i Sverige, men pga långa kötider vänder sig utomlands. Jag vet inte hur mycket de ersätter. Kanske får man stå för resor, hotell etc själv och att de betalar sjäva avgiften till kliniken? Jag har inte satt mig in i hur detta fungerar. Jag tänker ta reda på det om min ÄD utomlans lyckas.
  • Rödhåriga tjejen

Jo, en sak till ang ersättning ifrån F-kassan. Säg att man har rätt till en ÄD i Sverige och gör en ÄD utomlands som misslyckas. Om man då ber F-kassan om ersättning för denna, då tror jag det är så att man förverkar sin svenska ÄD-behandling. Det är därför jag tänker vänta tills jag säkert vet resultatet.
    Dessutom tror jag det är så att om jag skulle få barn innan mitt svenska ÄD-försök så tror jag det svenska förverkas. Dvs jag får bara ett gratis försök i sverige om jag inte har barn. Så då är det lugnt att be F-kassan om ersättning.
    Hoppas ni hängde med i denna något röriga förklaring.

• Bettina

Hej tjejer
    Ni som har fått tagit AMH-test/ANA/RF/Natural Killer Cells/Anticardiolopin Antibodies/Lupus Anticoagulant,
    var fick ni tagit det provet?

Har varit hos min gyn men hon säger att det inte ingår i fertilitetsutredningstesterna så hon får inte göra det, inte ens om jag betalar det själv.

Kontaktade RMC och även Labmedicin men ingen "kunde " hjälpa mig.
    Vart tusan skall man då vända sig?
    Någon som har tips?
    Kanske min husläkare???

Kramar
    Bettina

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa