• Bettina

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej, nu har jag också hittat hit, tack Caribe.

Vilken sjuk läkare du råkade ut för SaknarKnytte.
    Hinos + Solis65 - krya på er

Har precis mailat in mina sista prover till kliniken.
    Så vi får se när det är dags för oss.

Jag kan ärligt säga att utan denna tråden hade vi aldrig tagit steget ut i vida världen och bestämt oss för ÄD.
    Vi har fått så mycket bra tips/pepping här i denna tråden. Det känns jättebra och vi är jättetacksamma för er hjälp.
    Kramar till er alla

• Bettina

Hej tjejer
    Ni som har fått tagit AMH-test/ANA/RF/Natural Killer Cells/Anticardiolopin Antibodies/Lupus Anticoagulant,
    var fick ni tagit det provet?

Har varit hos min gyn men hon säger att det inte ingår i fertilitetsutredningstesterna så hon får inte göra det, inte ens om jag betalar det själv.

Kontaktade RMC och även Labmedicin men ingen "kunde " hjälpa mig.
    Vart tusan skall man då vända sig?
    Någon som har tips?
    Kanske min husläkare???

Kramar
    Bettina

• Bettina

Hej tjejer
    Har legat i bakgrunden ett tag men försökt hålla mig uppdaterad på tråden.
    Grattis till alla ni som ruvar och som är gravida.

Jag har fått en beskrivning från EGV i Riga på hur förloppet mellan nedreglering till ET skall så till samt vilka mediciner som skall användas.

Det jag inte hänger med på är vilka mediciner skall man välja, skall jag välja dem eller skall jag be min gyn här i Sverige välja och skriva ut dem?

Zoladex 3,6mg OR
    Diferilin injection

Utrogestan - 6 tablets per day OR
    Vagitorium 400mg 2 times per day OR
    Crinone 8%

Dexona
    Prednisolone 5mg,
    Aspirin 75mg

Ni som har genomgått ÄD och med er erfarenhet, är det några mediciner som är mer att föredra än andra?

Förresten, vi fick veta lite om donatorn:
    Hon är 20 år gammal, 165cm, gröna ögon och brunt hår.

Låter som en kopia av mig....fast 20 år yngre

Kramar
    Bettina

• Bettina
    plupp06 skrev 2009-10-07 19:54:02 följande:
    Nyfiken, vet inte om du kan svara men ska du ta både dexamethason och prednisolon?
    Estra, jag vet faktiskt inte. Kliniken skrev ju:
    Dexona - 1 tablet per day, usually in evening, 2-3 days+ 2 weeks, if pregnant - 7-8 weeks and may be more;
    Prednisolone 5mg one time per day

Har ingen aning vad dessa mediciner är till för.
    Någon som vet?
  • Bettina

Hej, grattis till alla ni som plussat

Skickar energikramar till er andra som "kämpar på"

EGV vill att vi startar nu i oktober men jag har precis fått en polyp borttagen och väntar på analysen/svaret om det är normalt eller inte.
    EGV nämnde också tidigare att det skulle gå 2 menstruationer innan man påbörjade en behandling.
    De har utsett en donator till oss.

Kan det vara som så att de låter vår donator "gå" till ett annat par under tiden som vi väntar på prov-resultatet?
    Någon som vet?

Kramar
    Bettina

• Bettina

Hej tjejer
    Grattis till alla ni som plussat.

Läste på internet om fytoöstrogen och aloe vera juice.
    Flera hade tydligen lyckats att plussa med dessa tillskotten.

Någon som har nån erfarenhet eller så kring detta ämnet?
    Vad jag förstår så skall fytoö. hjälpa till att "tjocka till " slemhinnan för att ägget sedan skall fästa. Men vad aloe vera juicen är bra för, vet jag inte.
    Kramar
    Bettina

• Bettina

Hej och grattis till alla ni som plussat.

Jag måste få ställa en fråga. Det gäller slemhinnan i livmodern.
    Det är som så att jag har under ett antal månader, kanske till om med år märkt att min mens inte är så "röd och tjock" längre.

Inget som jag egentligen tänkte på utan det slog mig bara helt plötsligt, att detta är nog inte som det skall vara.

Det ser mer ut som rödfärgat vatten och jag ser inte heller att "delar" av slemhinnan kommer ut. Jag blöder i 3 dagar (inte speciellt mycket) och sedan är det mest brunfärgat i de följande 4 dagarna.

Har ju läst att vid varje menstruation så byts hela slemhinnan ut och blir ny och fräsch för att vara så optimal för att ägget skall kunna fästa.

Tänkte också att detta kanske kan har varit orsaken till att våra ivf försök inte har lyckats. Slemhinnan har inte varit optimal.

IVF kliniken har aldrig frågat min ut min mens ser ut/beter sig, i samband med våra behandlingar.

Någon som hört något liknande?
    Är superorolig eftersom att vi skall göra ÄD i januari.

Kramar
    Bettina

• Bettina

Tack tjejer för era svar.

Krista74 - välkommen hit och grattis till graviditeten.

Hur märkte du att du hade endo.?
    Gick du hos Dr Nie hela tiden under det året?
    Fick du annan behandling också, inte bara aktupunkur?
    Örter/massage/kostråd?

Kram
    Bettina

• Bettina

Hej
    Har varit hos gyn och fått utskrivet mina mediciner.
    Det börjar dra ihopa sig för oss också

Jag måste fråga en sak, på dag 5-6 efter Progynon skall slemhinnan mätas.
    Det beräknas vara den 28-29 dec. Problemet är att min gyn har semesterstängt 13 dec - 18 jan.
    Vart skall jag då vända mig? KK akuten lär inte ta emot mig?
    Kan man ringa till sin gamla ivf klinik kanske och be dem hjälpa?
    Problemet är väl att det är många som har stängt mellan jul och nyår.
    Vad gör man då, skjuter upp behandlingen??

Tacksam för svar
    Kramar från Bettina

• Bettina

Hej
    Nu måste jag nog ha räknat fel.
    Visst är det väl som så att man börjar med Zoladexen 20 dagar efter mens, inväntar blödningen, Progynon och därefter på dag 5-6 skall man mäta slemhinnan. i så fall bli det i mitt fall omkring 4-7 januari som testen skall göras, självklart beroende på NÄR blödningen kommer.

Har testat med min ivf klinik om de kan göra UL men de stänger den 23/12 och öppnar åter den 8/1.
    Vilka kliniker är det som INTE har julstängt då, kan man fråga?

Hur lång tid brukar det ta innan blödningen kommer, är det olika från person till person eller kan man säga generellt x antal dagar?

Kram
    Bettina

• Bettina

Hej
    Jag är nyfiken och måste få fråga en sak... måste man ta Zoladex sprutan inför ett ET, jag menar kan man inte genomföra behandlingen UTAN att bli nedreglerad?
    Någon som vet?

/Bettina

• Bettina

Grattis Bette till din son. www.familjeliv.se/Forum-7-147/m47141008-263.html#
    Kram Bettina

• Bettina

Skall snart börja med min Zoladex spruta, när/hur på dagen skall man ta den?

Kramar Bettina

• Bettina

Carmencita, jag har tagit lupus antikoagolans.
    Lupus antikoagulans ingår i vanlig basutredning om koagulationsrubbningar, såkallad trombofili utredning.
    Jag fick en remiss av min husläkare till Kemiskt lab. Det var inte lätt men efter många "påminnelser" så fixade hon det. Annars är det ett som vanligt blodprov i armen.

Kram Bettina

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa