• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • Nallatalla

jost78, när olyckan är framme krävs det att man är uppfinningsrik
    Jag har råkat ut för ett praktläckage och då fixade jag det med plastpåsar och tejp.
    Det funkade till jag kom hem och det är det som är meningen.
    Det är en jobbig känsla när det väl händer en olycka,det är lätt att drabbas av panik.
    Jag är livrädd för läckage nu när jag är i skolan men vi sitter ju mest still vid datorerna.

Kram på er alla / nalla

• jost78

Plastpåsar och tejp, haha... fast inte roligt just då, förstås!

Ett läckage TILL idag. Jag tycker det blir sämre med tätningsringarna! Blir det inte bättre väldigt snart får jag ringa sköterskan igen.

Idag är det helt underbart väder här, så jag har precis varit ute en lång runda. Skönt!

• Starkast
    jost78 skrev 2009-09-01 19:14:40 följande:
    Plastpåsar och tejp, haha... fast inte roligt just då, förstås! Ett läckage TILL idag. Jag tycker det blir sämre med tätningsringarna! Blir det inte bättre väldigt snart får jag ringa sköterskan igen.Idag är det helt underbart väder här, så jag har precis varit ute en lång runda. Skönt!
    Sköterskan förklarade för mig att tätningsringarna måste vara exakt precis tätt med huden, vilket kan vara svårt att få till. Annars kommer det under och den luckras upp istället.

Jag har haft läckage 3 nätter i rad nu. Ser en koppling denna gången. När jag försöker äta mer, då läcker det. När det är mer "fast" som kommer. När jag håller mig till flytande är det lugnare. Denna "bullen" kommer nog med fast mat är min slutsats (just nu)
  • Nallatalla

jost78,nöden har ingen lag.....
    Jag blev inte riktigt klok på tätningsringarna så jag övergav dem ganska snart.
    Jag är så himla nöjd och trygg med mina konvexa plattor. För första ggr sedan den senaste op känner jag att jag kan leva mitt liv som vanligt utan att vara rädd för ständiga läckage.
    Hoppas att du och stomisköterskan hittar en passande lösning för din stomi.

JennyF,vad trist med läckage. Visst var det väl du som har provat flera bandage? Jag kanske minns fel....

Nu ska jag varva ner och försöka koppla av efter en lång dag i skolan.

Kram på er alla / nalla

• Starkast
    Nallatalla skrev 2009-09-02 20:59:27 följande:
    jost78,nöden har ingen lag..... Jag blev inte riktigt klok på tätningsringarna så jag övergav dem ganska snart.Jag är så himla nöjd och trygg med mina konvexa plattor. För första ggr sedan den senaste op känner jag att jag kan leva mitt liv som vanligt utan att vara rädd för ständiga läckage.Hoppas att du och stomisköterskan hittar en passande lösning för din stomi.JennyF,vad trist med läckage. Visst var det väl du som har provat flera bandage? Jag kanske minns fel....Nu ska jag varva ner och försöka koppla av efter en lång dag i skolan.Kram på er alla / nalla
    Jodå, har gått igenom hela lagret Men inget bandage i världen verkar klara av "stoppbullar" med en stomi i hudplan.
    Nästa steg är att opa om , men än så länge föredrar jag läckagen framför ytterligare en kniv i magen. Den dagen jag måste vistas mer ute bland folk än vad jag behöver idag tänker jag kanske annorlunda, men i den värld jag lever i idag är jag ju mest hemma och småturer borta som till dagis, till affären etc. När man är på sjukhus reder sig ju det mesta ändå
  • Starkast
    Starkast skrev 2009-09-03 09:34:26 följande:
    Jodå, har gått igenom hela lagret Men inget bandage i världen verkar klara av "stoppbullar" med en stomi i hudplan.Nästa steg är att opa om , men än så länge föredrar jag läckagen framför ytterligare en kniv i magen. Den dagen jag måste vistas mer ute bland folk än vad jag behöver idag tänker jag kanske annorlunda, men i den värld jag lever i idag är jag ju mest hemma och småturer borta som till dagis, till affären etc. När man är på sjukhus reder sig ju det mesta ändå
    Har även två olika bälten samtidigt. Det som hör till plattorna samt en annan variant jag fick av Snorksork.
  • fabi

hej

Min son som är 3 år, har nästan fått diagnosen chron,, vi inväntar provresultaten från endoskopin,,, utdrar om det är nån av er som har barn med tarmsjukdomar och om ni kanske har en egen tråd,,eller sammlas ni här..

Många tankar som flyger runt i huveden på en...

• Starkast
    fabi skrev 2009-09-03 11:41:42 följande:
    hej Min son som är 3 år, har nästan fått diagnosen chron,, vi inväntar provresultaten från endoskopin,,, utdrar om det är nån av er som har barn med tarmsjukdomar och om ni kanske har en egen tråd,,eller sammlas ni här..Många tankar som flyger runt i huveden på en...
    Välkommen hit!
    Det finns flera föräldrar med tarmsjuka barn här inne.
    Hoppas ni snart får rätt diagnos så er son kommer under rätt behandling och får må bättre.
  • fabi
    Starkast skrev 2009-09-03 11:43:29 följande:
    Välkommen hit!Det finns flera föräldrar med tarmsjuka barn här inne.Hoppas ni snart får rätt diagnos så er son kommer under rätt behandling och får må bättre.
    Det hoppas vi också det varit en lång tid,, man har mötts med mycket tveksamhet i vården,,, eftersom vårt pojke mår bra, växer bra m.m

men vi som känner honom tycker att han har växt mycket sista tiden och att han är väldigt trött,,

vi tjatade till oss, en gastroskopi och endoskopi, där det upptäcktes att hans tarm var lätt inflamerad...

man känner sig lite vilsen eftersom man inte har en aning om nåt,,
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-03 11:51:25 följande:
    Det hoppas vi också det varit en lång tid,, man har mötts med mycket tveksamhet i vården,,, eftersom vårt pojke mår bra, växer bra m.m men vi som känner honom tycker att han har växt mycket sista tiden och att han är väldigt trött,, vi tjatade till oss, en gastroskopi och endoskopi, där det upptäcktes att hans tarm var lätt inflamerad...man känner sig lite vilsen eftersom man inte har en aning om nåt,,
    Det är ju så jätteovanligt att så små barn drabbas (lyckligtvis). Andra magåkommor med i princip samma symptom är ju så mycket vanligare bland barn.
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16