• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • Nallatalla
    Maddisen80 skrev 2009-09-07 20:02:22 följande:
    jag mår inte bra, illamående, har skitit 3 gånger idag redan och jätteont i magen så ingen smärtstillande hjälps
    Det är aldrig kul att vara sjuk och inte bli tagen på allvar. En annan sprang på toa runt 25 ggr/dag när det var illa...

dalkulla,det är trist när reservoaren krånglar,den är ju inte ens påkopplad ännu...
    Har märkt en aning förbättring med medicinerna men det måste gå fler dagar innan fullt resultat visar sig.
    Usch, att du inte får må bra!

Kram/ nalla
  • Starkast
    Nallatalla skrev 2009-09-08 19:02:00 följande:
    Det är aldrig kul att vara sjuk och inte bli tagen på allvar. En annan sprang på toa runt 25 ggr/dag när det var illa...dalkulla,det är trist när reservoaren krånglar,den är ju inte ens påkopplad ännu...Har märkt en aning förbättring med medicinerna men det måste gå fler dagar innan fullt resultat visar sig.Usch, att du inte får må bra! Kram/ nalla
    Du måste fundera ordentligt på vad som är värt vad och mest/minst för dig och det liv du vill leva.
  • Maddisen80

fabi precis de är inte roligt ,jag blödde själv 2 ggr på 1 månad i avföringen var både ljus och svart andra gången ,men sökte inte vård ,gissa på att de är hemorojder -

• grådis

Kikar bara in och skickar en kollektiv storkram till alla som mår skit

Puss på er

• Grannen

Hej
    NU är jag HEMMA! Kom hem för en liten stund sedan, har ätit lite och framförallt hämtat och kramat på dottern!
    Är hemma idag och i morgon och på fredagen ska jag in igen till Sahlgrenska, om levervärdena är bättre då får jag åka hem annars läggs jag in igen.
    Nu ska jag bara andas, leva och njuta av min familj tills på fredag. Sedan får vi se vad som händer.
    Tack för alla hälsningar och tankar.

Kramar från Malin

• Molle72

Håller tummarna för dig snorksork. Hoppas du slipper åka in igen. Kram på dig.

• Karen Fräck

Hej go vänner!
    Får erkänna att jag är låg idag. Tycker synd om mig själv, och nu tycker jag synd om er (längesen jag läste så det blir mycket på en gång) och framförallt tycker jag synd om de barn som drabbas! Fy fasen alltså, vad vidrigt att behöva stå bredvid och inte kunna axla deras bekymmer. Synd om föräldrarna också alltså ...

Och jag som inte vill tycka synd om - varken mig själv eller andra - jag är ju mer för att försöka lyfta fram det positiva som finns i resten av livet och som även kan följa i sjukdomens spår. Jaja, det är lätt att vara positiv när man fortfarande är helt säker på att eländet skall försvinna. Jag har tom försökt jaga bort det med att bestämma att jag är frisk. Det sket sig ordagrant ...

Börjar alltså misströsta här, bestämmer att det är en tillfällig svacka det måste man väl tillåta sig? Men det är då fan att det aldrig skall ge sig!
    Värdena börjar bli bra (järnvärdet har tyvärr vänt ner igen - 117 förra veckan) calprotektinen 260 ca. Har haft nåt förhöjt värde som tyder på att bukspottkörteln börjar må dåligt men det har sjunkit igen = bra. Men blöder det gör jag då hela tiden. Och nu blöder jag mer. Och i mitt fall snackar vi klart blod och levrat blod. Det bubblar och knorrar och jag går på toaletten och släpper ut blod. Fisa går absolut inte och känner jag att det börjar köra så gäller det att springa, annars bubblar det bara ut ... Blod ... Jag är grymt trött på BLOD! Tur att jag har små mensblödningar, annars hade jag väl förblött . :-/
    Det är säkert inte så illa - gjorde coloscopi för en månad sen och det såg ju mycket bättre ut än i april. Men helt klart är att det börjar bli sämre igen. Kan inte gå upp på natten utan att behöva gå till toa. Eller så måste jag gå upp för att magen kör. Förhoppningsvis hjälper remicaden - dags för det nästa vecka. Har inte haft sån mirakulös hjälp av det som andra, men lite grann vill jag gärna tro.

Jaja, nu har jag gnällt, nu får det vara färdigt med det. Läser och känner med er andra, duktiga som kämpar på. Gillade ert upprop till positiva inlägg. Här kommer ett till som avslutning:
    Båda mina barn fyller denna månaden. Tösen förra veckan och sonen om två veckor. Och jag är så lycklig över att vara deras mor och jag är så stolt över dem, och så orolig. Och så utvald som får chansen att vara mamma! Det kan man vara ganska bra även om man får spendera en stor del tid på toaletten eller hemmavid. Annat får stryka på foten - men de behöver faktiskt inte göra det. En sjuk mamma kan därför vara en bättre mamma i vissa fall ...

• Karen Fräck

Förresten! Det är ju någon här som är så bra på kost? Jag börjar inse att jag får testa nåt mer än mediciner. Kan jag få några bra råd om vad jag skall avstå, eller äta istället?

Håller tummarna för dig snorksork!
    Kram!

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16