• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • Grannen

Nu sitter jag här och väntar på provsvar på levern, tog häromdagen och idag fick jag veta att de inte var bra. Så nya akuta prover, fick åka från jobbet.
    Är livrädd för att det ska vara en avstötning.
    Vet inte vad som händer om de är dåliga igen, om det blir biopsi el nya prover igen.
    Suck.

• Starkast
    Grannen skrev 2009-09-04 13:54:38 följande:
    Nu sitter jag här och väntar på provsvar på levern, tog häromdagen och idag fick jag veta att de inte var bra. Så nya akuta prover, fick åka från jobbet.Är livrädd för att det ska vara en avstötning.Vet inte vad som händer om de är dåliga igen, om det blir biopsi el nya prover igen.Suck.
    NEJ!!!!!!!!!
    Det är INGEN avstötning! Det bestämmer vi här och nu!
    Tänk på att de varit mindre bra förut. Problemet skulle lösas med stomin - men det kanske inte var så enkelt?

Jag tycker du ska be dem kolla upp sambandet diabetes/levern på just dig då du är mer speciell än andra diabetiker. Levern spelar ju en stor roll där faktiskt.

Kram och lycka till!
    Hör av dig så fort du vet något.
  • Nicka74
    Starkast skrev 2009-09-04 09:12:44 följande:
    Vill bara uppmärksamma din berättelse extra, då det är ett så bra exempel på hur bra vården kan fungera. Tänk att få så snabb hjälp och så snabbt en diagnos som du fått. Stor heder åt sjukvården! Men givetvis är det trist att du också behövde drabbas . Nu vet du exakt vad din son går igenom och ni har varandra under många långa år framöver. Stor kram till er båda!
    Tack Jenny F!
    Ja, i mitt fall gick det verkligen supersnabbt och det är jag tacksam för!
    När min lille blev sjuk tog det lång tid innan något hände och när vi till sist hamnade hos rätt personer var han i riktigt dåligt skick.
    Nu valde ju jag att åka till akuten i stället för att först gå via vårdcentral, och på akuten hade jag turen att träffa den läkare som arbetar på mag-och tarmmottagningen och som sedan gjorde koloskopin. Kanske var det därför det gick så snabbt...

Trevlig helg!
  • fabi
    Starkast skrev 2009-09-04 13:21:32 följande:
    Jag tror att när barnen har ont i magen "från början" så klagar de inte. De tror ju att det är så det ska vara och så det ska kännas.Jag har en son som är 5år och mjölkproteinallergiker. Det är först nu senaste tiden han börjat säga att han har ont i magen. När han var mindre såg man det på att han gärna lekte lugnt på golvet, ville se på TV etc. När han vart runt 3 vart han extremt arg när han fick ont imagen. Först nu vid 5 säger han till och vill gärna bli lite ompysslad.Likadant beteede han sig vid ex. öroninflammation och andra smärtor som att ramla etc. En period funderade vi över om han verkligen kände smärta som andra, men det vart tydligt att han var så van att ha ont att det på något sätt inte spelade någon roll vart han hade ont - det var ändå vardag.Vid ett tillfälle vart han inlagd när de inte fattade vad det var för fel. Han slutade äta/dricka och allmäntillståndet vart allt sämre. Inte ett pip, inte en klagan, ingenting. Först ett dygn senare kom de på att han hade krafftig dubbelsidig öroninflammation - och jätteont.
    VI funderar ju på det, jag frågade honom nån gång om han hade ont i magan, då sa han att om han sa det, då skulel jag ta honom till läkaren,,:(

Vår son har varit jätte lugt, det är mest nu sista tiden, sen jag blev sjukskriven och gick ner i tid först och sen varit hemma med lillebror som han börjat vara skit jobbigt :)  innan var han väll för trött för att var busigt,,
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-04 14:35:49 följande:
    VI funderar ju på det, jag frågade honom nån gång om han hade ont i magan, då sa han att om han sa det, då skulel jag ta honom till läkaren,,:(Vår son har varit jätte lugt, det är mest nu sista tiden, sen jag blev sjukskriven och gick ner i tid först och sen varit hemma med lillebror som han börjat vara skit jobbigt :)  innan var han väll för trött för att var busigt,,
    Detta känner jag igen.

Samma son har flera gånger drabbats av svåra yrselattacker. Han undviker att säga till, utan lägger sig ner där ingen ser.(tror han)

Men har kommit på något bra nu Öppna förskolan har sin lokal på VC. Att gå till VC - utan att träffa dr. är en jättebra grej! Flera gånger har han försökrat sig om att jag inte försöker lura honom till dr.
  • Nallatalla

snorksork,jag hoppas verkligen att det inte är en avstötning. Du har verkligen drabbats hårt! Det borde räcka nu.
    Jag håller mina tummar för att det inte ska vara så i ditt fall.

Kram / Nalla

• dalkulla26

hej
    Nu måste vi alla hålla Tummarna för snorksork. hennes leverprover var sämre så hon måste åka till sahlgrenska.

• Nallatalla
    dalkulla26 skrev 2009-09-04 16:12:12 följande:
    hejNu måste vi alla hålla Tummarna för snorksork. hennes leverprover var sämre så hon måste åka till sahlgrenska.
    Stackars snorksork,hon som drabbats så himla mkt ändå...
    Klart att vi alla ska tänka på henne och hålla alla våra tummar!

Kram/ Nalla
  • Maddisen80

dalkulla,de va inte roligt att höra att hon må sämre ,men vi ska tänka på henne , hoppas att hon kommer bli bättre.

• dalkulla26

hej
    usch vad orolig jag är för snorksork...
    Nu har jag en fråga till er här.. är det någon som har eller behandlats nu med Humira sprutor? Efter långa diskussioner har jag gett med mig ch gått med på humira beh. då det förhoppningsvis ska hjälpa mig att bli riktigt frisk. Imurel har inte gett önskad effek trots maxdos.. vid försök att öka så vart det för mycket ändringar i blodbilden. Så nu vill jag ha information om humira...
    kram på er alla

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16