• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • Karen Fräck

Appropå läkare: jag kan verkligen inte säga nåt annat än att min doktor och sköterska (det är ju henne man har mest kontakt med) är helt suveräna. Får hjälp gör fort, svarar på telefon även utanför telefontid, doktorn ringer tillbaka osv. Jätteskönt!
    Ingen annan som går i Varberg?

• Maddisen80

karen fräck jag har ibs, jag har fått bra råd av dietisten vad jag ska prova och se vad som måste utesluta

• skrutteluttan74

I övrigt rullar det på som vanligt hära.

Har fått mej en till tatuering,stackars maken,som "inte har nå val"...haha...
    NÅja,vaknade i går,dunder förkyld ,snorig ,skit ont i halsen,högre feber än vanligt,men vadå ??Tycker hela orten här verkar va tok snuviga,så jag är ju inte precis ensam...
    Nåja,ska snart i säng,är skit trött...krya på er alla som behöver...
  • Nicka74

Detta om att bli pigg och energisk av cortison måste vara en myt! Jag är så trött så jag nästan somnar stående! Nästan...
    Eller kan det vara Asacol som har den effekten på mig kanske? Vad säger ni andra som ätit Prednisolon och/eller Asacol?

Hur som helst hoppas jag att både tröttheten och min extrema svullnad snart försvinner! Tre veckor kvar av cortisonkuren...

• Nallatalla

karen fräck, det där med kostens inverkan är väldigt inviduellt så vitt jag förstår. självklart ska du prova dig fram och se hur och om det påverkar dig på olika vis.

snorksork, hoppas verkligen att värdena bara blir bättre och bättre!

Molle72,kul att se dig! hoppas att allt är bra med familjen!

som ni ser hinner jag vara här väldigt sällan nu eftersom skolan tar mkt tid. Jag kikar in för att hålla mig uppdaterad så ofta det bara går.

Kram på er alla / Nalla

• Maddisen80

bcsvensk krya på dig från förkylningen ,jag har klara mig hittils, men har så många andra sjukdomar istället.

• skrutteluttan74

Idag kom remissen från mamografi enheten,ska vara där den 24/ 9 kl.10

Jag & älsklingen tar väl hotellet igen,eftersom det tar två timmar å köra,vet itne om jag orkar det...
    I fall jag inte berättat så har det "fyndats" en knöl i mitt vänstra bröst.
    Eftersom en är bort tagen från det högre för ca 9 år sedan så ville läkarn att det OMG skulle kollas upp.
    Läkarn ringde i söndags,i måndags skickades remissen...tja,måste ju säga att det gick snabbt.
    Visst förra gången var det bara så kallade "godartade" cellförändringar.
    Precis samma var det då livmoder tappen plockades ( konicering) oxå godartade cellförändringar.
    men förmodligen därför dom vill kolla.
    Ja & jo,visst jag bär ju på genen för bröst cancer ,men har som jag sa till Angelica (mammas knoddar) jag tror på något vis att ja känner om det är något som borde oroa mej,typ om det är allvarligt...kan jagf tycka...
    Dom andra gångerna kände jag av det.så på någe vis hoppas jag väl nu med...
    Sen är jag inte så ängslig & jag går inte å oroar mej så mycket i förväg eftersom man oftast mår så mycket mer dåligt då...
    Finns ju nå gammalt ordspråk som lyder ungefär så här : 
    "Det är en sjukdom att oroa sej för sådant som inte skett" ...

Det ordspråket har jag tagit till mej eftersom jag har så mycket problem ändå  
  • Maddisen80

bc svensk hoppas att det går bra på mammografin ,men det gör det nog ,vad lång tid det ta att köra.

• Lottalök

Hej
    Jag har en fråga som jag tror att ni i denna tråd kan hjälpa mig med. Jag har nu under en tid gått på utredning för min mage. De har inte hittat nåt än men iaf. de tycker iaf att jag ska börja äta skonkost.
    Nu till mina frågor. Finns det nån sida på nätet där man kan få hjälp med vad jag kan äta eller inte äta??

Det de sa till mig är att jag ska äta kokt mat, inget kaffe, försiktigt med starka kryddor och fibrer och helt mjölkfritt.

Kanske jag kan få nå hjälp eller tips från er. Just nu vet jag inte så mkt och vet inte riktigt vad jag "törs" äta.

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16