• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • Starkast

BC:
    Lika snyggt som vanligt
    Det är roligt när man träffar nya vänner. Jag har en tjej jag lärt känna från ett annat forum som vi träffar ibland. Minns första gången som igår. Fast man aldrig träffats kände man varandra så väl att det nästan var läskigt

Nej. Det fungerar inte att måla fan på väggen. Den enda som mår dåligt är man själv.
    Jag har kommit i ett "tvärtom läge". Ignorerar det som är och framhäver det bra. Vilket kanske inte heller är superbra. Men så länge det bara är jobbigt för mig och inte på något sätt farligt kommer väl de sakerna fram den dag man är redo ändå

Hur mår du och familjen annars?
    *tänker på dig/er*
    KRAM!

• Starkast

Nindë Amandil skrev 2009-09-13 16:01:19 följande:

hellu tarmisar. känner mig jättedålig som inte är inne här oftare å bara droppar in ibland när jag har frågor men..jag har en fråga som egentligen inte har med detta å göra antagligen, men jag har ju stomi & vill börja simma. saknar det något otroligt. men jag trivs verkligen inte i baddräkt. finns det något annat alt till baddräkt? bikini visar ju så mycket, vill inte äckla folk liksom. eller kan jag ha bikini & bada med typ... gördel eller så? då döljer den ju påsen i alla fall?
    Jag har haft bikini på stranden varje gång i sommras. När jag blir av med CVKn kommer jag även ha det i badhuset.
    Faktum är att det inte syns så väl som man tror. Jag trodde blickarna skulle bli många. På hela sommaren är det endast 2st jag sett som snabbt har tittat till. Ett barn och en vuxen.
    Jag tror att de flesta föreställer sig stomi som så äckligt. Påsarna ser inte ett dugg äckliga ut så väldigt många fattar nog inte ens vad det är.

Sen ska du försöka att inte se den som äcklig. Den är ju faktigt inte ett dugg äckligare än hålet mellan skinkorna En sak vore om det var genomskinliga påsar - vilket det inte är.

Sen vet jag att det finns andra sorts påsar. När man lärt känna sin stomi och vet hur långt efter matintaget det kommer ut, kan man strunta i att äta efter den tiden och sätta på en liten, liten påse som inte är större än att den döljer stomin - ingen påse som hänger ner med andra ord.
  • Starkast

Nindë Amandil skrev 2009-09-13 16:01:19 följande:

hellu tarmisar. känner mig jättedålig som inte är inne här oftare å bara droppar in ibland när jag har frågor men..jag har en fråga som egentligen inte har med detta å göra antagligen, men jag har ju stomi & vill börja simma. saknar det något otroligt. men jag trivs verkligen inte i baddräkt. finns det något annat alt till baddräkt? bikini visar ju så mycket, vill inte äckla folk liksom. eller kan jag ha bikini & bada med typ... gördel eller så? då döljer den ju påsen i alla fall?
    OCH:
    Skulle någon tycka det var äckligt etc. = deras problem! Bara att ge blanka f-n i!

Sen kan du kolla på badhuset om det finns någon separat dusch, typ handikappdusch eller nåt du kan få använda.
  • skrutteluttan74
    fabi skrev 2009-09-13 07:33:15 följande:
    Jätte snygg,,, duktig din man är ,,, draken han görde på sig själv,,var sjuk snygg...:)
    Jo den har han fått mycke god creddit för
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-09-13 18:18:47 följande:
    BC: Lika snyggt som vanligt Det är roligt när man träffar nya vänner. Jag har en tjej jag lärt känna från ett annat forum som vi träffar ibland. Minns första gången som igår. Fast man aldrig träffats kände man varandra så väl att det nästan var läskigt Nej. Det fungerar inte att måla fan på väggen. Den enda som mår dåligt är man själv. Jag har kommit i ett "tvärtom läge". Ignorerar det som är och framhäver det bra. Vilket kanske inte heller är superbra. Men så länge det bara är jobbigt för mig och inte på något sätt farligt kommer väl de sakerna fram den dag man är redo ändå Hur mår du och familjen annars? *tänker på dig/er* KRAM!
    Jo det är ju skoj ,minns då Angelika kom till mej på Lassa första gången oxå & hon var såååå nervös & jag ignet,för jag är ju lixom inte speciellt blyg,så kom pappa strax före henne ,så hon fick lixom hela "alltet" på köpet,ja i alla fall jag & pappa...haha...
    Jag förstår vad du menar,nu då det dyker upp andra saker så rycker man som axlarna & tänker :
    -"Äsch,det går nog över snart"
    Ja nå sånt...fast man kanske borde bry sej,men då de blivit så mycket orkar man inte så mycke mer just då,då är det bättre att skjuta det ifrån sej ett tag..
    JA som med medicin upp tappning och annat...haha...
    I övrigt är det snuvit som sjutton,började få jobbig hosta i natt,vilket nog var de sista jag ville ha med denna rygg ...
    Men som tur är så har den vart lugnare under dagen så det var kanske bara "ngt tillfälligt" hoppas jag
    Hur mår ni iövrigt ??
    Hur går det för din son med sockret ??
    Har det kommit i ordning eller pendlar det upp & ner än ??
    Kram till dej
  • Fru U

Hej allihop, läser ganska ofta men kommenterar sällan. Tänker på er.

Själv fortsätter jag att gå ner i vikt om än inte i samma takt som i somras. Ska ringa läkaren o säga till honom att skynda på undersökningarna (vill inte fortsätta gå ner i vikt, är livrädd för att hamna på 54kg igen även om det är en bit dit)

Nu när jag trappar ut morfinet så ser vi ju ivf:en i fjärran o tarmen ska inte stå ivägen för barn!)

• skrutteluttan74
    Mammasknodd skrev 2009-09-13 16:52:27 följande:
    Hej hopp! Ser att BC redan skvallrat om Ängeln Hihi. Annars är det rätt bra på min front om man bortser från ryggontet som inte vill ge med sig och att magen är lite underlig... Har ingen matlust direkt, kan vara katarrkänningar. Hadde så även innan jag testade Tradolan, som jag visst inte tål och kräktes i 12 timmar med hejdundrande huvudvärk. Nu tar jag Citodon och det fungerar bättre! Men jag är lite smått orolig för att levern ska påverkas av den. Nåja, jag ska ta prover på måndag och har telefontid med min läkare på torsdag så jag hoppas att allt ser bra ut! Kram på er Alla!
  • Nindë Amandil

Tack Jenny & snorksork.
    Tror jag har badlinne & trosa i såna fall :) alt använder mina mindre påsar jag har hemma då jag vill simma.
    Jag tycker inte alls det är äckligt med stomin, tänker bara på andra, för jag vet ju inte hur folk tänker. Tänker bara på omklädningsrummen på gymmet där jag nästan måste dölja för att folk stirrar något otrevligt mycket.
    Jag har verkligen kommit igång med träningen nu, tränar ca 5 ggr i veckan & det gör både under för hälsan & kroppen. Vill dock varva med lite lugnare simning någon av dagarna i veckan. Alt är ju att simma när det är så lite folk som möjligt :)

• Starkast
    skrutteluttan74 skrev 2009-09-13 19:36:39 följande:
    Jo det är ju skoj ,minns då Angelika kom till mej på Lassa första gången oxå & hon var såååå nervös & jag ignet,för jag är ju lixom inte speciellt blyg,så kom pappa strax före henne ,så hon fick lixom hela "alltet" på köpet,ja i alla fall jag & pappa...haha...

Jag förstår vad du menar,nu då det dyker upp andra saker så rycker man som axlarna & tänker :
    -"Äsch,det går nog över snart"
    Ja nå sånt...fast man kanske borde bry sej,men då de blivit så mycket orkar man inte så mycke mer just då,då är det bättre att skjuta det ifrån sej ett tag..
    JA som med medicin upp tappning och annat...haha...

I övrigt är det snuvit som sjutton,började få jobbig hosta i natt,vilket nog var de sista jag ville ha med denna rygg ...
    Men som tur är så har den vart lugnare under dagen så det var kanske bara "ngt tillfälligt" hoppas jag

Hur mår ni iövrigt ??
    Hur går det för din son med sockret ??
    Har det kommit i ordning eller pendlar det upp & ner än ??

Kram till dej
    Jo det är svängigt med sonen. Trodde skolstarten skulle stabilisera, men icke. Han är inne på andra perioden med en sensor, som mätter bs i fettet var 5:e minut dygnet runt för att ge diabetesteamet lite mer på fötterna var ändringarna ska göras. Har även haft tätare sjukhusbesök, vilket känns tryggt.
    Sen har den lille börjat också Han får yrselanfall. Vid två tillfällen som klassas som svåra då han kräkts och ögonen "snurrar". Hjärnan ska kollas upp nu vilket känns väldigt jobbigt. Särskillt detta med ögonen verkar bekymra läkarna. Har fått i uppgift att filma dom nästa gång för hur de rör sig är tydligen viktigt.
    Själv har jag ju fått CVK och armarna slipper plågas mera . Ska få en ny porth a cath. Hade missuppfattat och trodde jag skulle få antingen eller, så avbokade portop. Men ny remiss är påväg. Jag trivs annars bättre med CVK, men det är ju tydligen rätt mycket högre risker med den. Kan ju inte heller bassängträna med den, vilket skulle vara skönt för smärtorna.

KRAM!
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16