• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • Grannen
    Maddisen80 skrev 2009-09-12 20:04:53 följande:
    snorksork hur mår du då , jag mår skit ,men får va glad att man lever .
    Jag är speedad av kortisonet, orolig för att proverna inte har gått ned så mkt. Ska in igen på måndag till Sahlgrenska så får vi se hur de ligger då.
    Synd att du inte blir bättre.
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-09-12 14:28:16 följande:
    Bc: Det kommer gå jättebra. Det man får tänka på är att de allra flesta knölar är snälla. Men det är viktigt att kolla upp dem, särskillt för dig. Man kan inte alltid lita på magkänslan...... Men annars tror jag som du, är man inte hypokondrisk känner man det på sig. Kram och lycka till!
    JO  precis så är det nog...
    Nä,de där med att måla fan på väggen,de gör jag inte i förväg nu för tiden...
    Ikväll har vi haft besök av Angelika ( Mammas knoddar) & hennes ena son ,albin,vi brukar träffas titt som tätt & gillar varandras umgänge.
    Hon har blivit som en lilla syrra för mej,skit skoj
    Vi träffades faktisgt första gången IRL då hon besökte mej förra våran på sjukhuset,men på nätet lärde vi "känna varandra" 2007.
    Maken & henns gubbe kommer mycket bra överens & kidzen har skit skoj i hop
    Idag har maken tatuerat henne,en ängel på benet,snart har vi lika gaddning,jag ska ha min på högre ben,motsvarig heten till häxan på vänster.
    Ska bara låta den på armen läka först
    Ni kan kolla om ni vill
  • skrutteluttan74
    Nallatalla skrev 2009-09-12 13:31:28 följande:
    BCsvensk, hoppas att allt går bra på mammografin. Du verkar ha en vettig inställning till sjukdomar etc och det är helt rätt! Man måste tänka positivt för annars känns allt svart. Lottalök, det finns säkert massor av bra sidor därute med tips. Jag åt ingen särskild kost under mina värsta kov. (förutom dropp och näringsdrycker samt flyt) Jag vet att det finns andra här som gjort det däremot och de svarar säkert. Kram på er alla / nalla
    Tack ,jo det är ju så .
    Efter alla år som jag vart sjuk & så barnen på det,då kan man inte gå och inbilla sej saker & vara orolig i onödan,då får man inte göra annat.
    Visst,ibland kan jag känna så här :
    "Åh shit,hennes röda blod kroppar är flr få...vad är det för fel ??"
    SÅ skenar fantasin ett tag,men sen är det som jag får en smäll & återkommer till verkligheten...
    Msn mår bara så mycket sämre av att fundera & undra,...har inte tid med det känns det som
  • fabi
    skrutteluttan74 skrev 2009-09-12 23:28:15 följande:
    JO  precis så är det nog... Nä,de där med att måla fan på väggen,de gör jag inte i förväg nu för tiden... Ikväll har vi haft besök av Angelika ( Mammas knoddar) & hennes ena son ,albin,vi brukar träffas titt som tätt & gillar varandras umgänge. Hon har blivit som en lilla syrra för mej,skit skoj Vi träffades faktisgt första gången IRL då hon besökte mej förra våran på sjukhuset,men på nätet lärde vi "känna varandra" 2007. Maken & henns gubbe kommer mycket bra överens & kidzen har skit skoj i hop Idag har maken tatuerat henne,en ängel på benet,snart har vi lika gaddning,jag ska ha min på högre ben,motsvarig heten till häxan på vänster. Ska bara låta den på armen läka först Ni kan kolla om ni vill bcsvensk-tatto.blogspot.com/
    Jätte snygg,,, duktig din man är ,,, draken han görde på sig själv,,var sjuk snygg...:)
  • Maddisen80

snorksork förstår att du är orolig ,men jag håller tummar och tår att du få bli bättre snart .

• Nindë Amandil

hellu tarmisar. känner mig jättedålig som inte är inne här oftare å bara droppar in ibland när jag har frågor men..
    jag har en fråga som egentligen inte har med detta å göra antagligen, men jag har ju stomi & vill börja simma. saknar det något otroligt. men jag trivs verkligen inte i baddräkt. finns det något annat alt till baddräkt? bikini visar ju så mycket, vill inte äckla folk liksom. eller kan jag ha bikini & bada med typ... gördel eller så? då döljer den ju påsen i alla fall?

• Mammasknodd

Hej hopp! Ser att BC redan skvallrat om Ängeln Hihi.

Annars är det rätt bra på min front om man bortser från ryggontet som inte vill ge med sig och att magen är lite underlig... Har ingen matlust direkt, kan vara katarrkänningar. Hadde så även innan jag testade Tradolan, som jag visst inte tål och kräktes i 12 timmar med hejdundrande huvudvärk. Nu tar jag Citodon och det fungerar bättre! Men jag är lite smått orolig för att levern ska påverkas av den. Nåja, jag ska ta prover på måndag och har telefontid med min läkare på torsdag så jag hoppas att allt ser bra ut!

Kram på er Alla!

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Grannen

Nindë Amandil skrev 2009-09-13 16:01:19 följande:

hellu tarmisar. känner mig jättedålig som inte är inne här oftare å bara droppar in ibland när jag har frågor men..jag har en fråga som egentligen inte har med detta å göra antagligen, men jag har ju stomi & vill börja simma. saknar det något otroligt. men jag trivs verkligen inte i baddräkt. finns det något annat alt till baddräkt? bikini visar ju så mycket, vill inte äckla folk liksom. eller kan jag ha bikini & bada med typ... gördel eller så? då döljer den ju påsen i alla fall?
    Jag hade haft bikini el badlinne, bikinitrosa. Nej jag hade haft bikini, trosa och linne! Måste ju fluffa upp det lilla man har!
    Gördel är väl annars perfekt om du inte vill visa påsen.
  • Starkast
    Lottalök skrev 2009-09-12 20:23:37 följande:
    Maddisen80: Tack.Tänkte på en annan sak som jag nu kommit på när jag försökt hitta fakt om skonkost. Enl. läkaren så ska jag stå på skonkost i minst 6 mån. Borde inte jag då få remiss till en dietist? Tycker det här är svårt hur ska jag kunna veta om detta funkar och hjälper om jag inte vet att jag äter rätt?
    Absolut!
    Kan ju även hända du behöver tillskott av näringsdrycker.
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16