• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • malvas mam
    fabi skrev 2009-09-03 11:41:42 följande:
    hej Min son som är 3 år, har nästan fått diagnosen chron,, vi inväntar provresultaten från endoskopin,,, utdrar om det är nån av er som har barn med tarmsjukdomar och om ni kanske har en egen tråd,,eller sammlas ni här..Många tankar som flyger runt i huveden på en...
    Hejsan!

Här har du då en mamma som har en dotter med Ulcerös Colit. Hon fick sin diagnos när hon var 9 år, 2007. Hon insjuknade då i ett skov i maj och fick medicin mot det (Cortison). Hon äter nu ett antal underhållsmediciner både morgon och kväll. I 1,5 år klarade hon sig innan hon fick skov nr 2, som var vid årsskiftet. Detta andra skov var värre och hon mådde sämre, blev inte bra förrän i mars, men sedan dess mår hon prima...

Det är jobbigt att vara mamma och stå brevid och se sina älskade små må dåligt, så jag förstår precid hur du mår. Har du funderingar så hör av dig.

(Såg att du passerat min gästbok!)

//Anna med Linnea
  • fabi

detta är vår sons skjudomhistoria

Vår son bajsade blod första gången vid halvåret, vi trode då att han kissat blod efter det var svårt att se på blöjan och det var ju bådde kiss och bajs i den, vi rigde då sjukvårdupplysningen som sa att skulle han kissablod i gen skulel vi höra av oss, det komm ingen mer blod på 6 månader, då trode vi att han är säker fått nån spircka,det har då alltid handlat om några droppar blod..  han började förskolan runt året och då började vaben.. han klarade sig inte mer än några dagr på förskolan och blev sjuk igen,det var förkylningar, feber, magsjuka m,m.. det blev många besök på vc och han hade en hemst hosta som aldrig blev bra, den hade han sen spädbarn, då sa de att han hade föskylningsasma, han fick medeciner för det, men det blev aldrig bra,, hans bajsade mycke slemm, då trode vi att det hade ju med hans föskylning att göra eftersom han alltid var föskyld, när han var 2 år så fick han en infektion med en sänka på 124, han värkade må bra och jag hade då besökt vc för att jag trode att han hade halsfluss, sänkan gick ner med antibotiken,

den dagen bad jag om att få remmis till asma och alergi motagningen, där fick vi en tid och en ny medecin som botade hans asmabäsvär, vi har sen dess inte puffat honom nåt..frågade om hans bajs då, om det var normal att bajsa mörkbrunt gega. trode då att hans bajs säker var konstig efter han fick så mycke olika medeciner för asman, fick då til svar att vissa barn bajsar så.

blodet i aföringen kommer med kortare inter varvel,, förfarnade nån droppe då och då. i Januari 1 vecka inna vi åker till vårt hemland bajsar han en stor snorklup, vi reagerar stark och när vi kommer till argetnina tar vi honom till en läkaren,,läkaren där säger att han säker har en inflamation i tarmen och att detta berode säker på att han var laktos intolerant, vi tar nya prover och man hittar inget, vi provar laktosfri kost och han blir lite bättre, men blodet kommer då med tre veckor mellanrum.  När vi kommer hem i april så går vi till en barnläkare, han tar alla prover som går att ta och hittar inget, bara att calcprotein provet vissar för höga vårlden, vi får en ny remmis till Al och colera, samonella plus parasit prover tas igen,,

proverna vissar igen inget utan en aning förhöjda världen på calcproteinen,,läkaren tycker han ser okej utt och vi ska vänta tills oktober igen,, vi ska då prova mjölkfritt mat, vi börjar med det och då bleb hans mage värre, bajset hade mer slem och blod i aföringen två gånger i veckan..forfarande några droppar, nån gång under sommare äter han klingsbitar på mcdonals, och samma eftermiddan bajsar han flera gånger mycke blod, vi blir då ritigt rädda och åker till akuten med honom,, vi blir då lovad än närmare undersökning, och vi åker hem,

två veckor senare blir det en undersökning med kontrastväska, som vissar på ingenting och då bästemst det att det är dags för en endoskopi och gastroskopi, som vi görde i tisdags, där hittade man att hela tarmen var lätt inflamerad och att de nu tror efter 10 olika teorier att han har chrons, jag har två kompisar med enna sjukdom och de tycker sig känna igen bäsveret, mycke på att de har smygit sig fram..

nu väntar vi bara på den slutliga svaret ,,,

blev lite långt...

• Starkast
    fabi skrev 2009-09-03 13:31:36 följande:
    detta är vår sons skjudomhistoriaVår son bajsade blod första gången vid halvåret, vi trode då att han kissat blod efter det var svårt att se på blöjan och det var ju bådde kiss och bajs i den, vi rigde då sjukvårdupplysningen som sa att skulle han kissablod i gen skulel vi höra av oss, det komm ingen mer blod på 6 månader, då trode vi att han är säker fått nån spircka,det har då alltid handlat om några droppar blod..  han började förskolan runt året och då började vaben.. han klarade sig inte mer än några dagr på förskolan och blev sjuk igen,det var förkylningar, feber, magsjuka m,m.. det blev många besök på vc och han hade en hemst hosta som aldrig blev bra, den hade han sen spädbarn, då sa de att han hade föskylningsasma, han fick medeciner för det, men det blev aldrig bra,, hans bajsade mycke slemm, då trode vi att det hade ju med hans föskylning att göra eftersom han alltid var föskyld, när han var 2 år så fick han en infektion med en sänka på 124, han värkade må bra och jag hade då besökt vc för att jag trode att han hade halsfluss, sänkan gick ner med antibotiken, den dagen bad jag om att få remmis till asma och alergi motagningen, där fick vi en tid och en ny medecin som botade hans asmabäsvär, vi har sen dess inte puffat honom nåt..frågade om hans bajs då, om det var normal att bajsa mörkbrunt gega. trode då att hans bajs säker var konstig efter han fick så mycke olika medeciner för asman, fick då til svar att vissa barn bajsar så.blodet i aföringen kommer med kortare inter varvel,, förfarnade nån droppe då och då. i Januari 1 vecka inna vi åker till vårt hemland bajsar han en stor snorklup, vi reagerar stark och när vi kommer till argetnina tar vi honom till en läkaren,,läkaren där säger att han säker har en inflamation i tarmen och att detta berode säker på att han var laktos intolerant, vi tar nya prover och man hittar inget, vi provar laktosfri kost och han blir lite bättre, men blodet kommer då med tre veckor mellanrum.  När vi kommer hem i april så går vi till en barnläkare, han tar alla prover som går att ta och hittar inget, bara att calcprotein provet vissar för höga vårlden, vi får en ny remmis till Al och colera, samonella plus parasit prover tas igen,, proverna vissar igen inget utan en aning förhöjda världen på calcproteinen,,läkaren tycker han ser okej utt och vi ska vänta tills oktober igen,, vi ska då prova mjölkfritt mat, vi börjar med det och då bleb hans mage värre, bajset hade mer slem och blod i aföringen två gånger i veckan..forfarande några droppar, nån gång under sommare äter han klingsbitar på mcdonals, och samma eftermiddan bajsar han flera gånger mycke blod, vi blir då ritigt rädda och åker till akuten med honom,, vi blir då lovad än närmare undersökning, och vi åker hem, två veckor senare blir det en undersökning med kontrastväska, som vissar på ingenting och då bästemst det att det är dags för en endoskopi och gastroskopi, som vi görde i tisdags, där hittade man att hela tarmen var lätt inflamerad och att de nu tror efter 10 olika teorier att han har chrons, jag har två kompisar med enna sjukdom och de tycker sig känna igen bäsveret, mycke på att de har smygit sig fram..nu väntar vi bara på den slutliga svaret ,,, blev lite långt...
    Vad jobbigt ni har haft det
    Hoppas nu att rätt medicinering snart kommer igång.
  • Maddisen80

jag behövde inte bli inlagd ska prova med medicin mot nervsmärta lyrica sen ska jag ringa psykiatrikern om jag får tankar att jag vill skada mig så skicka han akutremiss, men de hoppas han att han inte behöver göra + att han har tagit massor med blodprover på mig och se om jag har överdos av alla mediciner i kroppen

• skrutteluttan74
    Maddisen80 skrev 2009-09-03 19:26:24 följande:
    jag behövde inte bli inlagd ska prova med medicin mot nervsmärta lyrica sen ska jag ringa psykiatrikern om jag får tankar att jag vill skada mig så skicka han akutremiss, men de hoppas han att han inte behöver göra + att han har tagit massor med blodprover på mig och se om jag har överdos av alla mediciner i kroppen
    Jag äter lyrica 600 mg per dag mot nerv smärtorna i benen,från ryggen,men den tar inte bort allt,så jag äter oxycontin 30mg /dag också.
    Hoppas lyrocan funkar för dej,det är även en medicin som en del deprimerade får,så det kan ju funka på mer än ett sätt f¨ör dej.
    Du kanske börjar må lite bättre även psykisgt,så slipper du psykiatrin sen
  • Nicka74

Jag har skrivit några gånger förr i egenskap av mamma till en liten kille med UC. Han har varit sjuk sedan tvåårsåldern, men fick sin diagnos -06 då han var tre. Han har haft svårt att klara sig utan cortison, så sedan februari äter han Imurel (+Salazopyrin) och nu idag mår han bättre än han gjort på flera år.

Vi har funderat mycket på varför just han drabbades av sjukdomen, men har väl mer eller mindre accepterat att aldrig kunna få ett svar på den frågan. Men nu verkar det som att vi delvis kan få en förklaring trots allt; min läkare ringde igår och de vävnadsprover som tagits på mig visar att jag lider av samma sak!

Jag har egentligen aldrig haft problem med min mage (tycker jag själv)... Min sambo menar att jag har klagat väldigt ofta på ont i magen sedan en ganska lång tid tillbaka och det stämmer säkert, men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara detta.
    För ett par veckor sedan, helt utan förvarning, exploderade magen fulkomligt! Diarré, blod, slem... Ja, ni vet ju!
    Jag blev lite chockad först för det kom så oväntat! Samtidigt var det så välbekant på nåt vis... Sonen har ju haft det så här i flera år, och "man kände ju igen sig" eller hur man ska säga... När det hade hållt på i två dagar ringe jag akuten (främst pga av smärtorna!) och jag fick göra koloskopi ett par dagar senare. Och nu har svaren alltså kommit...

Jag är insatt på cortison (sedan akutenbesöket) och Asacol från och med igår... Asacol är nytt för oss. Något särskilt ni kan dela med er av när det gäller den medicinen?

En fråga till: jag har haft smärtor i ryggslut och höfter sedan ett par månader tillbaka... Någon som känner igen det? Tänkte om det kunde vara relaterat till sjukdomen på nåt vis..?

Hej hej!

• Vickan

Fabi: Jag har en tjej som är 8 år och hon fick ulcerös kolit förra sommaren.. Kraftiga diarrer med blod och slem samt nattliga kräkningar är en väldigt kort summering av vårt händelseförlopp

Tänke på en sak Ni har inte testat honom för Gluten?? Känner igen symptomen då min pappa och syster dotter har det..

• Starkast
    Nicka74 skrev 2009-09-03 23:59:17 följande:
    Jag har skrivit några gånger förr i egenskap av mamma till en liten kille med UC. Han har varit sjuk sedan tvåårsåldern, men fick sin diagnos -06 då han var tre. Han har haft svårt att klara sig utan cortison, så sedan februari äter han Imurel (+Salazopyrin) och nu idag mår han bättre än han gjort på flera år.Vi har funderat mycket på varför just han drabbades av sjukdomen, men har väl mer eller mindre accepterat att aldrig kunna få ett svar på den frågan. Men nu verkar det som att vi delvis kan få en förklaring trots allt; min läkare ringde igår och de vävnadsprover som tagits på mig visar att jag lider av samma sak! Jag har egentligen aldrig haft problem med min mage (tycker jag själv)... Min sambo menar att jag har klagat väldigt ofta på ont i magen sedan en ganska lång tid tillbaka och det stämmer säkert, men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara detta.För ett par veckor sedan, helt utan förvarning, exploderade magen fulkomligt! Diarré, blod, slem... Ja, ni vet ju! Jag blev lite chockad först för det kom så oväntat! Samtidigt var det så välbekant på nåt vis... Sonen har ju haft det så här i flera år, och "man kände ju igen sig" eller hur man ska säga... När det hade hållt på i två dagar ringe jag akuten (främst pga av smärtorna!) och jag fick göra koloskopi ett par dagar senare. Och nu har svaren alltså kommit...Jag är insatt på cortison (sedan akutenbesöket) och Asacol från och med igår... Asacol är nytt för oss. Något särskilt ni kan dela med er av när det gäller den medicinen?En fråga till: jag har haft smärtor i ryggslut och höfter sedan ett par månader tillbaka... Någon som känner igen det? Tänkte om det kunde vara relaterat till sjukdomen på nåt vis..?Hej hej!
    Vill bara uppmärksamma din berättelse extra, då det är ett så bra exempel på hur bra vården kan fungera. Tänk att få så snabb hjälp och så snabbt en diagnos som du fått. Stor heder åt sjukvården!

Men givetvis är det trist att du också behövde drabbas . Nu vet du exakt vad din son går igenom och ni har varandra under många långa år framöver.
    Stor kram till er båda!
  • fabi
    Vickan skrev 2009-09-04 07:40:15 följande:
    Fabi: Jag har en tjej som är 8 år och hon fick ulcerös kolit förra sommaren.. Kraftiga diarrer med blod och slem samt nattliga kräkningar är en väldigt kort summering av vårt händelseförloppTänke på en sak Ni har inte testat honom för Gluten?? Känner igen symptomen då min pappa och syster dotter har det..
    jo tester har gort men inte vissat på nåt,, vi trodde han hade nån slag intolerans,, eftersom han faktiskt aldrig klagat på ont i magen,,

Idag tänkte jag på det, att när han var som sjukas fick fick han cortison för sin hosta och han blev mycket bättre när han fick singular, som är en pulver som man äter, kan det var så att han kanske hade en skov och det blev miltare eftersom han fick kortison men i en anna syfte??

svårt ,,många frågor aom tycker upp, det är som man igår igenom allt och för en gång skull orkar man bearbeta de,,, alla sura miner för vab, läkare som tycker man varit helt blåst eller en hönsmamma ,m,m

Han kräktes ju ofta och hade diarre men vi tyckte det var magsjuka,,han kunde ju bajsa på sig mitt i natten, men han hade blöja och vi bytte på honom medans han forfarande sov..
  • Starkast
    fabi skrev 2009-09-04 10:05:54 följande:
    jo tester har gort men inte vissat på nåt,, vi trodde han hade nån slag intolerans,, eftersom han faktiskt aldrig klagat på ont i magen,, Idag tänkte jag på det, att när han var som sjukas fick fick han cortison för sin hosta och han blev mycket bättre när han fick singular, som är en pulver som man äter, kan det var så att han kanske hade en skov och det blev miltare eftersom han fick kortison men i en anna syfte??svårt ,,många frågor aom tycker upp, det är som man igår igenom allt och för en gång skull orkar man bearbeta de,,, alla sura miner för vab, läkare som tycker man varit helt blåst eller en hönsmamma ,m,mHan kräktes ju ofta och hade diarre men vi tyckte det var magsjuka,,han kunde ju bajsa på sig mitt i natten, men han hade blöja och vi bytte på honom medans han forfarande sov..
    Jag tror att när barnen har ont i magen "från början" så klagar de inte. De tror ju att det är så det ska vara och så det ska kännas.
    Jag har en son som är 5år och mjölkproteinallergiker. Det är först nu senaste tiden han börjat säga att han har ont i magen. När han var mindre såg man det på att han gärna lekte lugnt på golvet, ville se på TV etc. När han vart runt 3 vart han extremt arg när han fick ont imagen. Först nu vid 5 säger han till och vill gärna bli lite ompysslad.
    Likadant beteede han sig vid ex. öroninflammation och andra smärtor som att ramla etc. En period funderade vi över om han verkligen kände smärta som andra, men det vart tydligt att han var så van att ha ont att det på något sätt inte spelade någon roll vart han hade ont - det var ändå vardag.
    Vid ett tillfälle vart han inlagd när de inte fattade vad det var för fel. Han slutade äta/dricka och allmäntillståndet vart allt sämre. Inte ett pip, inte en klagan, ingenting. Först ett dygn senare kom de på att han hade krafftig dubbelsidig öroninflammation - och jätteont.
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16