• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • malvas mam

Magnetkamerundersökning, har någon gjort det??

Linnea ska göra det den 23/9 och är inte alls glad för det... Just nu mår hon ju desstuom bra och förstår inte varför hon måste genomlida det här också..

Hennes läkare vill ha en utgångsbild/status/neutralt läge att jmf med om/när hon får nya skov, därför vill han ha bilder på hennes tarmar nu.

Hon ska fasta från kl. 18 dagen innan (vi ska vara där kl. 9.30 på fm), och när hon väl kommer till Radologen ska hon dricka kontrastvätska, hon är livrädd att det ska smaka som Laxabon.... Själva undersökningen skulle ta 45 minuter, men jag antar att vi inte ska räkna med någon skola den dagden, eller??

Någon som kan säga några tröstande ord??

//Anna, Linneas mamma

• Vickan

malvas mam: Det kommer att gå bra.. men som sagt räkna inte med någon skola den dagen hon går igenom tillräckligt.

Vi ska in för magnetröntgen ikväll men av en helt annan anledning. Det är lillasyster som ska göra den av Hjärnan dom ska se om hon har någon avvikelse. Men hon måste sova under sin då hon är så liten (4år) hur får man en sån liten att ligga helt stilla???

Kramar till Er

• malvas mam
    Vickan skrev 2009-08-27 10:47:47 följande:
    malvas mam: Det kommer att gå bra.. men som sagt räkna inte med någon skola den dagen hon går igenom tillräckligt.Vi ska in för magnetröntgen ikväll men av en helt annan anledning. Det är lillasyster som ska göra den av Hjärnan dom ska se om hon har någon avvikelse. Men hon måste sova under sin då hon är så liten (4år) hur får man en sån liten att ligga helt stilla???Kramar till Er
    Får hon inget lugnande då?? Jag skulle nog inte ens få min 5 1/2 åring att ligga still... Men personalen måste väl ha erfarenhet av andra små barn, de vet säkert hur de ska göra. Vår mellantjej på 7 år har Downs syndrom, och där blir alla sjukhuskontakter krångligre, hon beter sig ju inte så vuxet som en "normal" 7-åring gör, men jag tycker vården fixar det bra, de trixar och grejar tills vi kan ta de prover som behövs, eller vad det nu är...

Lycka till i kväll och hoppas att det fixar sig!
    //Anna, Linneas mamma
  • Vickan

Vi ska skrivas in ikväll mellan 21-21:30 kul tid för en 4-åring.. Sedan vet jag inte mer.. tror att hon får något att sova på så att säga.. Dom pratade om sövning sist men eftersom att hon blev så dåligt sist dom sövde henne så försöker dom nog undvika det . (hon tappade syresättningen och fick ligga med full syrgas en hel natt) ingen vet varför.. Jo så nu ska dom ju utreda henne då för komosomfel med mera läkaren pratade något om downs men jag vet inte. hon är ju som en vanlig unge annars bara lite sen i språk och utveckling. Och så tycker läkaren att hon är intryckt i mellanpartiet av ansiktet det villsäga Näsan är lite efter resten av ansiktsutvecklingen..

Så nu kommer en fråga till dig..hoppas det är okej.. kan man ha downs i olika ja vad ska man säga svårighetsgrad?

Oj vad ot det blev för Er andra men men

Har du msn finns jag där som vikgust@hotmail.com

• Callina

Hej allihopa. Jag läser lite här ibland och någon gång skriver jag en kommentar. Det är väldigt bra att den här tråden finns, jag önskar bara att även läkarna och forskarna var här inne och läste, det skulle säkert hjälpa en hel del.

En fråga som ni säkert har pratat om redan, ang riskgrupper och den nya influensan, har ni pratat med Era läkare om det? Vad säger dom?

Tanken dök upp eftersom jag idag vaknat med feber, ont i halsen, lite tungandad och ont i kroppen. Man har ju trots allt en kronisk tarmsjukdom (i mitt fall UC)

Jag har sökt min läkare idag och ska bli uppringd i dag eller i morgon. Hoppas jag, det har hänt flera ggr att han inte ringt när det är meningen. Han forskar på tarmsjukdomar vilket är bra men han känns otroligt upptagen hela tiden och svår att få tag på.

Hur tänker ni ang detta?

• malvas mam

Jag trodde inte att de med mag-/tarmsjukdomar tillhörde riskgruppen i samband med svininfluensan, men hittade nu detta på vårdguiden och inser att Linnea visst tillhör riskgruppen eftersom hon äter Imurel, som ger nedsatt immunförsvar... Faaan, detta också...

Riskgrupperna är personer med:

kronisk hjärt-kärlsjukdom
    kronisk lungsjukdom (till exempel astma, KOL)
    svårinställd diabetes
    nedsatt immunförsvar (till exempel ärftliga immundefekter, pågående behandling som sätter ned immunförsvaret, leukemier)
    hiv
    neuromuskulära sjukdomar
    kraftig övervikt
    och även:

gravida
    barn med nedsatt immunförsvar, kronisk njursjukdom, hiv/aids, diabetes, astma eller andra lungsjukdomar.

• Callina

Bra ändå att du kollade upp det. Ska hålla tummarna att Ni inte blir sjuka :-/ Ger inte de flesta inflammatoriska tarmsjukdomar nedsatt immunförsvar även utan medicinering? Jag själv har mycket sämre immunförsvar sedan strax innan jag fick min diagnos och hela tiden efter det. Har oerhört lätt att bli förkyld, få feber och liknande. Jag tänkte att det är bäst att i alla fall vara förberedd och prata med sin läkare. Men som sagt, man ska ju inte överreagera, jag vill inte skrämma upp någon men jag har själv funderat mycket på det idag..

• malvas mam

Pratade just med Linneas kontaktsjuksköterska, hon ska vaccineras, och kommer att vara en av dem som får vaccin först...

//Anna, Linneas mamma

• Maddisen80

malvas mam jag har gjort mr det smakar inte som laxabon ,laxabon är mycket värre smak ,det smakar mest vatten med lite salt i .

• Maddisen80

malvas mam min kompis son är 10 år och han gjorde mr förra veckan och han fick narkos för att han inte kunde ligga still, men man kan få lugnande med

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16