• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • dalkulla26

hallå!'jag har hittat hit..som vanligt kan inte slita mig ...... skriver inte mycket men läser varje dag
    kram på er alla

• Grannen

Fru U skrev 2009-08-25 19:58:17 följande:

Hittat hit jag med. Är lite frånvarande då jag behöver hitta mig själv igenSen e jag ganska deppig just för stunden över att vi fortfarande är barnlösa efter nio år (och min väninna blev gravid på två försök o är i andra, tredje?, månaden)
    Kram på dig Fru U, måste kännas jobbigt att inte få sin önskan, att kroppen sviker en. Orättvist. Hoppas att det ljusnar för dig.

Grådis: Det gick fint, tarmen var ful och lindriga cellförändringar hade de hittat men inga elakartade. Var iaf i rätt tid de tog den.
    Ska kolla upp lilla stumpen (ca 2 cm) en gång per år med cellprov.
    Har en "finne" längst ned i ärret som ploppar upp, spricker, läker och så börjar det om. Det trodde läkaren var stygnändarna som irriterade så jag får ha tålamod tills de försvinner.

Bra att du ger henne en chans! Jag tror att det kommer gå bra, håll hårt i frågelistan och gå inte ut innan du fått svar på allt!

Kram på er alla!
  • Nallatalla

Grådis,denna utbildning är 2 årig så det blir tufft framöver. Vår skola har satsat på oss ordentligt första veckan då vi får gå på ett notivationscenter där vi ska lära oss stresshantering,avslappning och man ppnåt mål i livet genom motivationen.
    Varje dag avslutas med någon form av aktivitet såsom linedance,yoga,taichi och afrikansk dans. Idag har vi även lärt oss avslappningsmasage. Jag ska genast lära maken några bra grepp
    Ja,det där med krympande kläder är ett fenomen som drabbat mig med..... hm,mystiskt

Vad härligt med bröllop och fest i helge, se till att ha riktigt kul!

vickan,jag fick en ganska komisk bild av en person som kanr över golvet

Dalkulla,kul att se dig! Hur går det med allt?

Fru U,livet känns verkligen orättvist stundtals. Jag ska hålla alla mina två tummar för att det snart även är er tur. Du får dela mina tummar med Grådis.
    Kram på dig och ge inte upp,även om det känns tungt!

Maddis80,hur är det med dig? Du hade det jobbigt nu,visst?

BCsvensk,hej! Hur mår du?

Jost78,hur har det gått med bandagen? Visst hade du problem med dem eller minns jag fel?

Snorksork,gick det bra med undersökningen? Det är ju inte så kul att behöva göra dem men vi tarmisar tvingas på något vis att klara av det,även om det är omöjligt att vänja sig.

Kram på er tjejer och god natt!

• Fru U

Det som är jobbigt just nu är att vi inte ens vågar sia om att göra ett frysförsök i januari (som tänkt) eftersom magen ballade ur i somras o jag väntar på flera undersökningar

Ligger fyra remisser ute: en där de ska kolla om det är en bakteriell obalans i tarmen, en för en endoskopi och en hos bäckenbottencentrum eftersom jag blöder från ändtarmen innan jag ska mens (och ibland under tiden som jag borde haft mens - den har varit oregelbunden sen jag op:ades för utomkveds för 11 mån sen). En remiss är till ul för att se om man kan se vad det är som går in i magsäcken (o ger mig smärta)

Sen känns det sådär att trappa ner morfinplåsterna. Jag vill för jag mår inte bra av dem längre men det är mindre kul att få ont igen

Sorry för ego-inläggen men jag har bara ork till att dra mig själv framåt just nu

• skrutteluttan74
    Nallatalla skrev 2009-08-25 21:34:26 följande:
    Grådis,denna utbildning är 2 årig så det blir tufft framöver. Vår skola har satsat på oss ordentligt första veckan då vi får gå på ett notivationscenter där vi ska lära oss stresshantering,avslappning och man ppnåt mål i livet genom motivationen. Varje dag avslutas med någon form av aktivitet såsom linedance,yoga,taichi och afrikansk dans. Idag har vi även lärt oss avslappningsmasage. Jag ska genast lära maken några bra grepp Ja,det där med krympande kläder är ett fenomen som drabbat mig med..... hm,mystiskt Vad härligt med bröllop och fest i helge, se till att ha riktigt kul! vickan,jag fick en ganska komisk bild av en person som kanr över golvet Dalkulla,kul att se dig! Hur går det med allt? Fru U,livet känns verkligen orättvist stundtals. Jag ska hålla alla mina två tummar för att det snart även är er tur. Du får dela mina tummar med Grådis. Kram på dig och ge inte upp,även om det känns tungt! Maddis80,hur är det med dig? Du hade det jobbigt nu,visst? BCsvensk,hej! Hur mår du? Jost78,hur har det gått med bandagen? Visst hade du problem med dem eller minns jag fel? Snorksork,gick det bra med undersökningen? Det är ju inte så kul att behöva göra dem men vi tarmisar tvingas på något vis att klara av det,även om det är omöjligt att vänja sig. Kram på er tjejer och god natt!
    Jodå,det är hyfsat med magen,på alla sätt,nästan så man blir "orolig" av det,men sen vi flyttade så har det vart oroväckande bra faktisgt
    Så jag njuter så länge det varar...känns skönt om ärligheten ska in oxå
    Men rygg skruttet& benen är de då värre med dårå...som vanligt..känns de som...
    I morrn ska jag in å sövas & få sputorna i ryggen,gruvade mej & gruvar mej,sa åt maken att jag skulle avboka,men de tyckte han inte.
    Men jag grämer mej eftersom jag blir så dålig efter,detta är sista gången vi testar,tyckte både jag & narkosen.
    Funkar de inte nu så kommer de bara bli nersövning framöver,så skallen får en "vilo paus"...
    HUr känns de nu å skolan dragit i gång igen ??
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2009-08-25 21:45:24 följande:
    Det som är jobbigt just nu är att vi inte ens vågar sia om att göra ett frysförsök i januari (som tänkt) eftersom magen ballade ur i somras o jag väntar på flera undersökningar Ligger fyra remisser ute: en där de ska kolla om det är en bakteriell obalans i tarmen, en för en endoskopi och en hos bäckenbottencentrum eftersom jag blöder från ändtarmen innan jag ska mens (och ibland under tiden som jag borde haft mens - den har varit oregelbunden sen jag op:ades för utomkveds för 11 mån sen). En remiss är till ul för att se om man kan se vad det är som går in i magsäcken (o ger mig smärta) Sen känns det sådär att trappa ner morfinplåsterna. Jag vill för jag mår inte bra av dem längre men det är mindre kul att få ont igen Sorry för ego-inläggen men jag har bara ork till att dra mig själv framåt just nu
    men hörru...be inte om ursäkt för ego inläggen,klart dom ska vara med här...kan ju som vi alla sagt tidigare,inte bara vara positivt...
  • Grannen

Nalla: Grymt kul det låter! Jag vill med testa en massa nya, roliga grejer! Var ingen undersökning om du syftade på tarmbeskeden utan det var den bortplockade tjocktarmen som de hade skickat på analys. Så idag var det "värst" att han pillade lite på ärret där det är varigt och det gjorde inte ens ont!

Fick också bilden av en englidande Vickan, lite som en fotbollsspelare som glider på vått gräs

Fru U, usch-det är ju bara för mkt som snurrar nu. Egoinlägg är mer än ok, det vet du! Kram igen.

• Grannen
    skrutteluttan74 skrev 2009-08-25 21:46:55 följande:
    Jodå,det är hyfsat med magen,på alla sätt,nästan så man blir "orolig" av det,men sen vi flyttade så har det vart oroväckande bra faktisgt
    Så jag njuter så länge det varar...känns skönt om ärligheten ska in oxå
    Men rygg skruttet& benen är de då värre med dårå...som vanligt..känns de som...

I morrn ska jag in å sövas & få sputorna i ryggen,gruvade mej & gruvar mej,sa åt maken att jag skulle avboka,men de tyckte han inte.
    Men jag grämer mej eftersom jag blir så dålig efter,detta är sista gången vi testar,tyckte både jag & narkosen.
    Funkar de inte nu så kommer de bara bli nersövning framöver,så skallen får en "vilo paus"...

HUr känns de nu å skolan dragit i gång igen ??
    BC: Ja du vet hur jag känner inför all din skit med kroppen, jag vill bara trolla bort det så du får bli bra!
  • skrutteluttan74
    Grannen skrev 2009-08-25 21:53:54 följande:
    BC: Ja du vet hur jag känner inför all din skit med kroppen, jag vill bara trolla bort det så du får bli bra!
    Kan du inte gå ngn trolleri kurs och testa sen..??
    Du vet en annan är så desperat att jag testar allt & lite till....skämt å sido,men så känns de...
    Men vet Ni vad föresten...Jag har ju fått min bil anpassad klart & det funkar skit bra,känns helt underbart.
    Så nu gasar och bromsar jag med handen...lite obhagligt i början,men nu är de som att jag aldrig gjort annat
    Har bara tagit lite kassa bilder med mobilen,men håll tillgodo :
    Och nu är el -rullen på G...så snart kan jag he mej ut utan bil jag med...Med hat kärleks blandade känslor,men nu då det snygga garaget(ser ut som ett soprum,eller kak burk som dom kallar det ) är på plats & jag fått bild på stolen,så börjar det kännas bättre
    Här är länken till modellen jag ska få,men jag vet ingen färg ännu.
    Dom kommer sätta kryck ställ & även ev.rullator ställ baki,så jag kan välja.
    Nä,brudar nu är de sängen då för mej,skit nervös...hoppas bara inte de blir problem med andningen i morrn som sist,lite skraj ,ärligt...
    natti natt & ha en bra onsdag & Tack igen Snorksork....fast jag bara "känner " er härinne,så är det guld värt att få höra sånna saker {#lang_emotions_flower}
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16