• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • BettanB

solen: Gjort utredning på SU. Inget funnet. Inkompetent läkare som helst inte ville göra några blodprov alls och suckar över hur jobbiga vi är. Stackarn, han är väl inte van vid akademiker som kastar fram vetenskapliga artiklar framför näsan på honom.
    I övrigt går jag hos Leif Matthiesen i Helsingborg och får innohep av honom. Nästa gång skall jag börja med sprutorna direkt vid äl.
    Utöver innohep får jag progesteron och folacin (av läkaren på SU) och så tar jag ASA (albyl motsvarande trombyl) på eget bevåg. Därutöver vitaminer och omega3. Hoppas nu få levaxin eftersom mitt TSH är för högt. Enligt mig, men inte enligt läkaren. Fast han är galen och det är inte jag.

TT: Tack!!
    Ska ta och leta jag med sen. Tittade en del, men hittade inte mycket bra. Behöver pinfärsk forskning också annars är han inte nöjd. *muttrar*

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76

Jag har inte fått nån hjälp än...har visserligen "bara" två MA än.. Här verkar det vara tre som gäller innan utredning.
    Vid mitt första MA så fick jag en underbar läkare! Tackar verkligen för att jag fick henne..skrapningen fick jag dagen efter det upptäcktes och allt gick bra.

Denna gång fick jag en ryska som knappt kunde svenska. Jättejobbigt att sitta där på vul och få veta att det inte finns nåt foster...sen kan man knappt få svar på frågorna man har!! Var så besviken"
    Tyvärr har jag fått ha henne under alla återbesök oxå..
    Vid nästa graviditet kommer jag begära att INTE få henne!

Själv äter jag för närvarande MittVal kvinna, Omega3 och Kalcium..kommer börja med Albyl när plusset kommer. Tycker det är jättesvårt att veta vad man ska äta och inte!

En annan fråga...

Är det nån fler än jag som tycker det blivit lite jobbigt att ha sex? Jag som varit sextokig har börjat känna att jag "stress-sexar". Tänker lite för mkt på ÄL och sånt..Samtidigt tror jag att mkt av min minskade lust beror på att jag blött i mer än två månader sen sista ma´t och att det gjort ont en längre tid..
    Vill ju bara vara mig själv igen..

• TantTingeling

Bettan: Du MÅSTE byta läkare. Ska sussa nu, ska leta vidare imorron, jag vet att jag sett flera studier. Kommer dock inte ihåg om de var pinfärska. I mina ögon är ju en välgjord studie inte förlegad bara för att den är 2-3 år... *muttrar*

• NinniNinna

Jag har också mycket dåliga erfarenheter från vården efter mina ma. Ibland har jag undrat om de verkligen förstår att det är en människa de har att göra med... det hör skulle kuna bli ett hur lpngt inlägg som helst, men jag slutar hör för den här gången ;)

Monchichi: Om sexet... ja, herregud, vem känner inte igen sig i det! Det är jättesvårt att inte fastna i ÄL-stressen efter man har hållit på med det här i ett par år. Ett tag träffade jag en kurator på KK och hon sa att i princip ALLA som har kämpat med att få barn ett tag får problem med sexlivet. Men hon sa också att de allra flesta hittar tillbaka till varandra när situationen har "löst sig" (och det måste vi ju fortsätta tro att det ska göra för oss). Jag tror det handlar lite om att inte vara för hård mot sig själv, utan inse att situationen är oerhört pressad och att alla hade blivit påverkade av detta.

Monchichi: jag hoppas innerligt att det ska gå över snart och att du ska få bli dig själv igen! MA är jobbigt nog som det är...

• icka76

God morgon!

Soffiekompis: Absolut fel tråd för dig, här har vi alla kämpat länge och vi har alla flera mf/ma bakom oss. Du passar bättre in i någon av de andra 30+-trådarna och det är många. Lycka till med bebistillverkningen.

TT: Har läst igenom de abstrakten ovan och får för mig att det är vanligast att dels ha svårt att bli gravid och dels att man får spontana mf, altså att kroppen stöter ut fostret vid sköldkörtelproblem, eller har jag tolkat fel?

Monchichi: Vi har inte haft sex på, hm.... snart 2 månader och nu kan vi ju inte p.g.a. skrapningen. Men jag har noll sexlust. Bara tanken på att återgå till pliktsex är som att slå huvudet i väggen, skulle faktiskt hellre dunka huvudet riktigt hårt i väggen. Vi brukade alltid bråka vid ältider innan men inför förra plusset slöt vi en pakt då vi sa inget bråk innan sex och då tog det sig. Jag tror att när vi har bråkat och sedan haft sex har allt låst sig och därför har det inte blivit nått. Vem vill bli till genom bråk? Tycker att hela relationen har fått en ny vändning iom allt som hänt, det finns ingen spontanitet kvar, inga framtidsplaner där barn ingår (vågar inte tänka på det). Jag planerar hela vårt liv efter äl-schema, när kan jag vara borta en helg, när kan han??? Man blir tokig. Nu har jag lovat mig själv att coola ner lite (lycka till) och inte tänka såååå mycket på det. Det är faktiskt skönt att bara vara en cykel nu och vänta ut utredningen. det ger lite lugn i allfall.

• BettanB
    icka76 skrev 2009-08-26 08:49:16 följande:
    God morgon!
    TT: Har läst igenom de abstrakten ovan och får för mig att det är vanligast att dels ha svårt att bli gravid och dels att man får spontana mf, altså att kroppen stöter ut fostret vid sköldkörtelproblem, eller har jag tolkat fel?

icka: Tror inte att man kollat så noga vilken typ av missfall det rörst sig om. Många gånger är ju missfall man som "gått vidare" sas. Samma för ofostriga graviditeter; många gånger kan det ha funits ett forster från början. Så var det för mig med nummer 3; då såg jag foster med pickande hjärta i v6+5, men vid återkoll i v 10 var fostret helt borta. Hade jag inte kolat i v10 så hade blödningen kanske kommit igång av sig själv och då hade det ju kallats vanligt mf istf ma. Om du är med på hur jag tänker?
    Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Icka: Det är nog som Bettan svarat, jag kollade inte så noga på den biten och hinner inte nu (snabblunch).

Sexet ja... Aldrig hade jag väl trott att det skulle kännas såhär med sex. Men nu är vi mitt uppe i att planera hur vi ska lyckas träffas nästa äl, som oturligt nog infaller mitt i veckan då min sambo är på annan ort. Jag har funderat på att åka dit under helgen, åka de typ 12 milen på måndag morron, åka tillbaka på tisdag em och sen ta ledigt på onsdag för att sen köra tillbaka till jobbet tidigt på torsdag till jobbet. Helt sjukt. Och inte kommer det bli särskilt roligt. Men vad gör man inte, jag vill ju inte ta pergo i onödan lixom.

• NinniNinna

Vill bara titta in och säga att det är så skönt att ni finns! Förstå mig rätt, jag önskar såklart att ni skulle slippa gå igenom det här, men det är otroligt skönt att "möta" människor som varit med om samma sak och vet vad man pratar om.

• icka76

BettanB: Du har så rätt, tänkte inte så långt.

TT: Det gäller att vara uppfinningsrik Jag ska ev iväg på SPA som jag skrev ovan under ALLa Helgona och jag har redan räknat ut om jag kommer ha äl då eller inte, men det verkas som jag har BIM runt där om jag får äl som tidigare. Hade äl varit då hade jag inte åkt med.

Ninni: Vi förstår dig. Ingen av oss vill vara i denna situationen men nu är det så och vad är då bättre än underbara "vänner" som förstår och kan stötta på rätt sätt.

• BettanB

Oj, vad illa jag skrev förut. Var på jobbet så jag hade lite bråttom. *skäms*

TT: Ja, jag borde nog byta läkare ja... Funderar ju allvarligt på det.

Oj, köra fram och tillbaks så där. Ja, vad gör man inte...

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet