• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • TantTingeling

Och så har jag också hittat hit. Såg Irmas inlägg i andra tråden och snokade runt lite... {#lang_emotions_smile}

Här är en till där ålderspaniken börjar lura så tråden passar mig perfekt.
    Icka och bettan känner jag ju sen tidigare. Och monchichi har jag stött på i en tråd, vilken jag nu lämnat pga. 20-25-åringar som får panik om det tar 3 månader att bli gravida med sin 2:a efter sitt enda mf. (ja, jag är hemsk - jag vet)

Humlan - jag beklagar sorgen. Kan bara ana hur hemskt det måste vara att få ett så sent mf.

Jag är 31. Och sambon 37. Har "lindrig" PCOS diagnosticerad -07. Aktivt försökt sen juni -08. Gravid november -08 - missfall v. 6. Gravid igen mars -09, missfall april i v. 7. Fortfarande oregelbunden mens. Överväger starkt att börja med pergo. Har inte fått 3 mf så jag kvalar egentligen inte in i kategorin upprepade mf/ma, men känner att jag har åldern emot mig och gör (liksom Icka) därför allt jag kan för att försöka förhindra mf nr 3.

• icka76

Hej Tingeling!! Kul att även du hittat hit. Nu är vi ett litet gäng.

Jag känner som TT även skriver att åldern och givetvis psyket har gjort att jag vägrar vänta på ett tredje ma/mf innan det görs någon utredning. Jag har därför sökt mig privat till Carlanderska för att få en utredning. Vi vill inte försöka igen innan utredningen är klar för om de nu hittar nått fel så känns det bara onödigt att riskera både den fysiska hälsan och den psykiska en gång till. Vill helst undvika en tredje skrapning. Jag är nästan övertygad om att mina ma beror på överaktivt immunförsvar då jag nästan alltid får ta om leukocytprovet för det är för högt + att jag har några kroniskt förstorade lymfkörtlar. Ska bli intressant och se om de på CA är mer öppna för nya teorier än vad de på SU är. Enligt Bm som jag pratade med där så är de inte lika fyrkantiga.

• snöboll1

Hej allihopa!
    Vad skönt och samtidigt tragiskt att veta vi är flera med samma problem.
    Jag är 31 och sambon 29. Ja när vi låg inne sa de i allafall att vi skulle få göra en utredning. Vi har ett återbesök om två veckor och antar att vi då får veta om de hittat något fel på vår lille son eller på moderkakan och utifrån det planera vidare.
    Nej vi har inte fått någon hjälp att bli gravida. Det tog första gången över ett år men har sedan gått lite fortare. Vi fick faktiskt göra en utredning och det den visade var att sambons spermier var lite för få och lite mindre rörliga än önskvärt men att det borde gå att lyckas själva. Om det inte gick föreslog de IVF. Men vi har ju ändå lyckats tre gånger nu så det är ju i alla fall positivt.
    Känner också som monchichi76 att man blir irriterad och avundsjuk på de som nyss träffats och blir gravida så snabbt. Vi har varit tillsammans i nio år och de flesta av våra vänner mycket kortare än så och har redan ett och två barn... Och de började försöka efter oss. Känns så jobbigt med det här avundsjukkänslorna, man känner sig hemsk.

• BettanB

Hej, alla.

icka: jag är också 76:a.

monchihi: Vilken storlek är det på albylen? 75 mg är annars lagom. Inte det minsta farligt heller. Jag skulle inte tveka att självmedicinera.

Var hos läkaren idag; känns inte som om han är intresserad av att hjälpa oss öht. Tog upp frågan om TSH och TPO-ak. Han slog bort min oro direkt och ville inte diskutera saken. Jag stod dock på mig och höll på att TSH 4,8 ÄR för högt. Speciellt då jag haft 5 missfall och har symptom på hypo. Han har inte ens velat ta TPO innan. *morrar*
    Han ifrågasatte mig rätt rejält (tror ett "lilla gumman" låg på lut), men fick nog lite av en chock när han insåg att jag var påläst och att jag med forskning menade vetenskapliga artiklar publicerade i år. Jag gick på rätt hårt. Till slut gick han med på att låta mig ta TSH, T4 (?!) och TPO. Han skall ringa ang provsvar på fredag.
    Innan jag han klämma in det här med sköldkörteln sa han att det inte finns mer att göra och att det bara är att gå hem och försöka igen. Så jäkla ointresserad. Hade inte ens läst igenom journalen innan han hämtade oss i väntrummet.

Jag är SÅ jävla förbannad. Och ledsen. F*n vad man känner sig maktlös.

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76

Är rätt så skönt att se att jag inte är ensam om min avundsjuka!
    Var som mest jobbigt vid mitt andra mf..då min kompis blev på smällen efter 3 månader med killen och sen blev dumpad. Då "skulle" JAG trösta henne! Kändes som att jag hade nog med mitt...måste erkänna att jag många gånger önskade att det varit hon som fått mf och inte jag... *skäms lite*

Jag är som sagt en 76a..33 år. Min sambo är 27 år..kanske därför vi haft turen att bli gravid fort båda gångerna Så gravid kan jag bli...som så många tröstar en med. Men jag vill bli mer än gravid..jag vill bli mamma!

BettanB..usch så många gånger du har vart med om eländet.! Förstår att du vill gå vidare privat.. Tyvärr så finns det inga privata här där jag bor.

Humlan..måste vara en hemsk upplevelse att vara med om ett så sent mf!

Men tjejer!! Nu ska vi se till att vi får en massa plus på denna tråd och att vi går med stora magar nästa år!!

• icka76

Monchichi: Absolut ska här plussas och inte bara det, det ska bli friska, fina och levande bebisar av plussen oxå Jobbig när det inte finns några privata alternativ utan att man tvingas tillgå det som finns (landstinget). Men som sagt en fjärdedels albyl ligger väl på ca 60-65 mg, kommer inte ihåg styrkan på hel tablett, och det ska ju vara ofarligt. Det retar mig lite att läkaren sa att jag kunde köpa det på apoteket och självmedicinera, men han sa inte att jag skulle dela upp tabletten. Tänk om man inte vetat det och tryckt i sig en hel/dag. Jag blir bara argare och argare på läkarna på repro *grr*

BettanB: Skrev ett långt inlägg till dig i en av de andra trådarna, orkar inte kopiera över det hit.

• monchichi76

Icka76
    ...exakt, det blir ca 64mg om man tar 1/4 tabl./dag. I fass står det att under 100mg inte är farligt för fostret.
    Men sen har jag läst lite olika om hur länge man ska äta dem när man blivit gravid.. Vissa verkar bara äta till v12 och andra till ca v20?
    Men jag tror inte jag vågar sluta efter v12..vill iaf vänta till efter ett vul/ul!

• icka76

Monchichi: det är flera som ätit det fram till förlossningen just av den anledningan att de inte vågar sluta. De som äter trombyl och/eller tar fragmin verkar få fortsätta med det hela graviditeten, vad jag läst. Så då borde man även kunna fortsätta med albyl hela vägen oxå?

• alexia78

Hej!
    Hoppas man kan få vara med i denna tråd, har åldern inne i.a.f ...31 år.
    Har i fredags fått vårt 3:e m.f...ett i dec.2008 (v.11)=skrapning, ett i maj (v.6) och ett nu ihelgen (v.6).

Har idag ringt till min bm, som inte kunde få tid hos förrän om 2 veckor...så jag ringde vidare till kvinnokliniken. De sa att de skulle höra av sig en doktor i slutet på veckan å ge besked...antar att de menar att vi får en tid.

Vi har en son sedan tidigare, som fyller 2 nu i augusti, efter hans ett års dag började vår lycka mot syskon, men som sagt hittills är det ngt på vägen som avstannar utvecklingen för oss. Ska bli lite "skönt" att få en utredning då jag tror mkt i vårt fall att det har blivit till en psykisk spärr...hoppas innerligt att man får rätt hjälp å proffsigt bemötande!!!

HOPPAS SOM NI, ATT VI PLUSSAR IGEN Å LÅTER OSS GÅ ALLA 40 V.UT!!!
    /KRAM

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet