• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • TantTingeling

Monchichi: Jag tyker att det låter länge även om det bara är spottings. Men det är klart att det är bäst att vänta ut att mensen ska komma i ordning. Du har ju ändå varit på VUL och sett att allt ser bra ut så det bör ju itne vara någon fara. Själv blödde jag i ca 6 respektive 4 veckor, mensen inräknad, hade alltså inget uppehåll mellan mf-blödning och mens.

Icka: ja normalt ska man ju inte få äl innan hcg sjunker, men det vete 17 hur det blir nu när du behandlas med pergo... Sa inte din gynnis nåt om det? Jag tycker att du hur som helst gör klokt i att hoppa över chansen denna månad och istället vänta på utredning.

• SanneS

Hej! Blev just inbjuden till denna tråd av ts som jag känner från en anna tråd. Hoppas att jag får gå med här? Sitter just nu på jobbet och hann bara läsa Ickas inbjudan i min inbox så jag har inte hunnit läsa några inlägg i tråden ännu. (ska försöka hinna med ikväll)
    Jag är 32 år och har försökt bli med barn i nästan två år. Det dröjde 11 månader innan jag blev gravid första gången och det slutade i ma i november -08 (v.12). Andra graviditen blev också ett ma i februari -09 (v.8). Tredje graviditeten slutade i ett mf i juni -09.
    Har nu påbörjat en utredning och fått recept på trombyl och progesteron.

• icka76

Hej SanneS!

Här inne är alla som uppfyller kraven i ts mycket välkomna. Som jag skrev till dig i inboxen så är vi ett litet gäng med härliga tjejer som trots allt vi råkat ut för ändå försöker se positivt på livet samtidigt som vi kan trösta och komma med råd. Det finns en del trådar för oss som upplevt helvetet mer än en gång men det jag var ute efter var att få prata med fler som är i min situation, 30+ UTAN barn. Jag säger inte att ett ma/mf är mindre smärtsamt för dem som har barn men de behöver inte leva med rädslan att bli barnlösa. Jag kan även ilskna till lite på dem som gnäller över att fjärde barnet tar tid att tillverka. Jag är mer än nöjd om jag får ett barn. Ett annat dilemma som vi har är åldern, vi blir inte yngre. Får man ma/mf vid 23 så kan man kosta på sig att vänta ett tag och låta kroppen och själen läka ordentlig samt att man kan göra en utredning i lugn och ro. Jag har redan myror i kroppen över att vi måste stå över denna älen p.g.a. att vi vill påbörja utredningen först. Så nog tjattrat om det. Du är iallafall mer än välkommen till tråden.

• icka76

TT: Gyn sa inget om det utan han sa bara att vi skulle räkna skrapningen som mensens första dag och sedan börja med pergo på dag 5 som vanlig. det är först nu när jag känner att jag fortfarande har hormoner kvar som jag börjat tänka på det. Jaja, jag ska ju inte "utnyttja" älen denna gången ändå så det gör inget om den blir lite knasig. Får ta mig ett snack med läkaren på carlanderska sen. Nu har vi iallafall betällt journalkopior, hoppas de hinner komma innan den 10e annars får jag väl lämna in dem när de kommit. Vi vet ju vad som är gjort och vad som sagts. Tydligen ingår en spolning i utredningen men om jag redan gjort en i mars som var UA så borde jag väl inte behöva göra en till?

• monchichi76
    TantTingeling skrev 2009-08-27 12:01:52 följande:
    Monchichi: Jag tyker att det låter länge även om det bara är spottings. Men det är klart att det är bäst att vänta ut att mensen ska komma i ordning. Du har ju ändå varit på VUL och sett att allt ser bra ut så det bör ju itne vara någon fara. Själv blödde jag i ca 6 respektive 4 veckor, mensen inräknad, hade alltså inget uppehåll mellan mf-blödning och mens.
    Ja...måste väl tro på gynläkarens ord att allt såg bra ut. Så nu är det bara att se om det kommer nån mens imorgon (helgen) eller om mina symtom är av en bra orsak...vilket jag tyvärr inte tror..
    Och blöder det vidare ska jag ju få östrogen för att stabilisera kroppen... men önskar att kroppen fixar detta själv nu.
    Vill ju bara få komma igång med barnafixandet igen!
  • BettanB

SannaS: Välkommen in.

Icka: Journalen brukar komma direkt. Tog 2 dagar när vi bad att få den.

*vinkar-till-alla*

Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

SanneS: Välkommen!

Monchichi: inser att jag inte riktigt svarade på din fråga ;) Jag blödde i ca 1-2 veckor efter ma, men gjorde som sagt ingen skrapning.

Nu när jag har alla kunniga tjejer här så måste jag fråga hur man egentligen räknar missfall. Jag har som sagt haft två ma, båda i v 9. Första gången hade fostret slutat växa ca i v 7 och andra gången i v 6. Jag är helt övertygad om att jag har haft flera mycket tidiga missfall. En gång testade jag mig tidigt och fick då ett plus, för att sedan dagen efter få mens. Räknas detta som ett missfall?

• BettanB

Ninni: det brukar kallas biokemisk graviditet, men är värd att ta upp rent diagnostiskt. Egentligen ÄR det ju ett extremt tidigt missfall, även om de flesta läkare inte ser det så.

Ang blödning efter missfall/ma. Efter mina skrapningar har jag inte blött alls. Yttepyttelite dagen efter bara; vid mina missfall ungefär som vid mens. Lite mer och lite längre bara, men runt en vecka.
    Har fått nästa mens som beräknat efter, förutom den här gången. Fick provera i måndags (på dag 61).

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76

Åhh...BettanB så underbart det låter, med dina blödningar alltså

Själv blödde jag ca1-2v efter min skrapning...helt ok. Men som sagt, denna gång ..efter tablettbehandling..har allt ställt sig på tok..! Händer det fler gånger ska jag kräva att bli skrapad..
    Det suger musten ur en att hela tiden småblöda, vilket även påminner om mf hela tiden. Sen har jag varit/är otroligt trött...somnar en-två gånger varje dag. Dricker Blutsaft men det verkar inte hjälpa så till veckan måste jag fara in och kolla mitt blodvärde. Sen som sagt att kroppen strular med en massa symtom gör en bara mer irriterad.. Usch...känner mig som en riktig bitterfitta idag..stackar sambo!

Ninni... Jag tycker att det borde räknas som mf. Helst då du sett ett plus på stickan.Så ta och berätta det för läkaren.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet