Sanne: Min mens blev förskjuten några dagar med proggen, man jag slutade på BIM+4 efter minus, fick väl mensen på BIM + 6-7.
Biverkningar av progesteronet är väl ffa lokal irritation (vilket jag fick). Viktuppgång har jag aldrig hört talas om att nån fått. Men man bör ju betänka att det är en av de vanligaste rapporterade biverkningarna i placebogruooer i olika studier. Kankse för att livet självt med sina godsaker lätt kan ge viktuppgång och man gärna vill ha nåt att skylla på?! Själv går jag upp om jag tittar på en kaka och gillar att hitta saker att skylla det på... 
Trombyl ger ökad blödningsbenägenhet (inte så förvånade). I övrigt kan astman försämras om man har sån. Och så kan den såklart vara lite taskig mot magen och ge halsbärnna o sura uppstötningar. Men på det stora hela så tycker jag inte att så många har problem med trombyl så jag tycker inte du ska vara orolig.
Ang. svininfluensan så handlar vaccineringen väl inte riktigt bara om man att man är rädd för att Sverige ska stanna av för att ingen kan jobba. Jag sitter ibland i en del möten om influensan och det är faktiskt rätt trista beräkningar som gjorts - om antalet sjuka, antalet döda och antalet respiratorvårdade. Siffrorna är framtagna genom beräkningar av hur influensan härjade i Storbrittannien. Hade beräkningarna gjorts med tanke på hur det såg ut i t.ex. Mexico, där den härjade hårdare, hade det sett ännu värre ut. Det som skiljer denna influensa är att smittspridningen är snabbare, och att det skydd som befolkningen normalt har mot influensa saknas, eftersom det är en ny typ av virus.
Att man vill att så många som möjligt ska vaccinera sig är ju bland annat för att skydda riskgrupperna - gravida, spädbarn, hjärt- och lungsjuka mm. Det är ju faktiskt så att de allra minsta människorna inte kan få något vaccin och med andra ord så löper ett spädbarn under 6 månader risk att smittas, eftersom det är helt oskyddat. Och ju fler som får influensan desto fler i riskgrupperna kommer att smittas, och desto allvarligare följder får det.
Men om man väljer att inte vaccinera sig så är det såklart upp till en själv.
För mig som jobbar med barn (och genom mitt andra jobb även äldre multisjuka) så tycker jag att jag vore oerhört självisk om jag utsatte dessa människor för potentiell smitta genom att själv vara ovaccinerad. Om jag inte jobbade med barn skulle jag kansek inte vara lika "på" för vaccination (även om jag såklart skulle kunna råka nysa på en spädis på ICA). Handlade det bara om mig och hur jag fixade influensan så skulle jag inte bry mig så mkt, tyvärr hör jag ju inte ännu till riskgruppen gravida... Inte ännu iaf.