Hej flickor!
Hann inte med fl igår efter läkarna och idag har jag varit på sjukgymnastik på morgonen, men nu är jag här.
Ja vad ska jag säga, kanske ska varna för att detta blir ett lååångt inlägg.
Carlanderska.... Kan inte rekommendera det, tyvärr. Det första hon frågade var vad vi förväntade oss av dem, ja en ordentlig utredning svarade vi. Hon frågade då vad jag trodde var fel och jag berättade då om mina teorier ang. immunförsvaret. Det fanns inga vetenskapliga studier på det svarade hon då och jag kontrade med att det finns det visst och jag har läst ett antal av dem. Det som ingick i deras sk. mf-utredning var spolning (har gjort den redan), spermaprov (oxå gjort) samt några få blodprover. Jag sa att jag vill ha en ordentlig immunologisk genomgång och då skulle hon prata med repro ang remiss till endokrinolog. Men hon sa att tänk om du gör allt detta och inte hittar några fel. Ja men tänk om de hittar några fel då svarade jag, det kunde hon inte svara på. Det enda hon hakade upp sig på var att det blev så många foster varje gång och enligt henne var det primära att bara få ett foster som skulle ha plats att växa sig stark och frisk. Hon rekommenderade då IVF. Jag började stortjuta av ren uppgivelse, då tittar hon på mig och säger att jag ser att du är arg men vi har inte tillräckliga kunskaper om missfal utan det vi är bäst på är IVF. Varför i helvete går dom då ut på hemsidan och säger att de gör mf-utredningar???? Sa inte detta men önskar jag gjort det. Det hela slutar med att hon i allafall gjorde ett VUL för att se om jag svarat på pergo denna omgången och då upptäcktes att det var minst 2 blåsor som var redo att släppa vilken minut som helst. Tack och adjö sa vi och vi båda, jag och sambon var mycket besvikna och ledsna öven den "hjälp" vi fick där.
När jag kom hem var jag helt slut och kände bara för att skita i allt och ge upp men då ringde telefonen och i andra änden var Dr BE, denna underbara läkare från repro. Hon höll med om att Dr SE hade gjort fel som dels inte informerat mig om trillingarna och dels skrev ut ny omgång pergo utan att blinka. Sen sa hon helt appropå att, har vi tagit några prover på dig? Nej, inga mer än prog.proverna svarade jag. Då sa hon att hon ville utreda varför jag får mf!!!! Helt utan att jag sagt nått innan. Jag sa då att hon på Carlanderska rekommenderade IVF, det kan jag oxå tycka är bra sa hon då MEN det är ingen behandling för mf utan först ska du utredas och sen tar vi den diskussionen. Hon skulle även ta upp mitt fall med andra läkare samt expert, experten som hon sa ang. hur vi ska komma tillrätta med mina multipla äggblåsor. Sen berättade jag om vad Dr SE hade sagt när jag bad om Trombyl, det att jag kunde köpa dem på apoteket. Då svarade hon att jag skriver ut trombyl så börjar du med dem imorgon. Så nu ser planen ut som följer. Jag hämtar ut trombyl idag, nästa vecka ska jag till SU för provtagning och sen ska hon ringa under nästa vecka när hon diskuterat mig med kollegorna. De prover som ska tas är Thyreodeaprover, kol....antikroppar???? och lite annat smått och gott. Ingen pergo iallafall nästa cykel utan jag funderar på att testa rosenrot och akupunktur då. Åt rosenrot den pergofria månaden innan min axelop i våras och fick äl på den, den är ju ingen stimulering i den bemärkelsen så då kanske det bara blir ett ägg.
Dr BE sa även att om de hittar indikationer på att nått är galet med immunförsvaret så skulle jag få remiss till reumatologen INTE endokrinologen. Hon sa även att skulle det vara nått fel skulle jag även få prednisolon utskrivet.
Hoppas ni orkat ta er igenom min roman och att ni förstått vad jag skrivit. Kan bli rörigt när man försöker återberätta så mycket.