• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

God morgon i tråden. Nu har jag varit på SU och blivit åderlåten, 12 rör tog dom och jag snelade på remissen och de tog även lupusprover. Skönt att ha kommit så här långt i allafall.

Välkommen Singoalla, det är en bra tråd det här och vi har alla vairt och är i samma situation. Jag har nu "turen" att få bli utredd inom landstinget efter "bara" 2 ma:n. Ibland träffar man på rätt läkare. Det är tufft att få mf/ma och jag tycker att det är lite ålderdomligt att säga att gå hem och försök igen, som om det inte är tufft nog ändå. Jag kände att bara jag fick en snuttefilt i form av t.ex. trombyl så skulle jag känna mig lugnare inför en framtida graviditet.

• LuPeRo

Oj, nu har jag missat en hel del märker jag.

icka: Vad glad jag blir för din skull att det äntligen händer något för dig
    Synd bara att vissa läkare inte kan ta en på allvar...
    Men nu är du ett steg längre på vägen! ♥ Kramar ♥

Till alla nya: Välkomna

Hur går det för er alla?

• NinniNinna

Välkomen Singoalla! Beklagare missfallen. Jag har också "bara" haft två ma och fick väl i princip samma råd som dig. I morgon har vi tid på en privat mottagning eftersom jag känner att det är svårt att bara försöka igen och sedan bli utredd efter ett ev. tredje mf nu när jag redan är 35 år. Vi får se om de kan hjälpa oss. Just nu skulle jag bli glad om man bara hittar någon som bara lyssnar på oss.

Icka: skönt att du är igång med utredningen nu! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går ;)

Just nu påbörjar jag den där "roliga" veckan i väntan på mens. Även fast jag vet att det INTE kan ha gått bra den här månaden, vi lyckades knappt pricka ÄL, så börjar jag ändå försöka hitta symptom. Ibland blir jag tokig på mig själv ;) En av fördelarna med att ha varit gravid är i alla fall att jag faktiskt nu har lättare att veta när jag ljuger för mig själv. Jag vet ju nu hur det SKA kännas när man faktiskt är gravid. Ja, nu ska jag sluta babbla.

Hoppas allt är bra med er allihopa!

• monchichi76

Välkommen Singoalla!..trots att vi "möts i tråkigt omständigheter..
    Känner definitvit igen det du menar med att känslorna svänger!

Jag har oxå "bara" två MA. och kommer inte få nån hjälp förren det blir en tredje. Och där jag bor finns inte några privata kliniker
    Men nu har ÄL nyss varit och vi har sexat på som bara den...så jag försöker se frammåt ihopp om att det ska ha tagit sig.
    Men eftersom jag har haft turen att bli gravid lätt de andra två gångerna har jag svårt att tro att det ska gå lika lätt denna gång..

Håller med Ninni...det är lite lättare nu att veta vad alla symtom i kroppen betyder då man varit med om det förr..MEN, förra månade blev jag grundlurad! Alla grav.symtom fanns men bara pga hormonrubbning..
    Men denna gång ska det inte ske!

Så..nu är det till att vänta ut dessa två veckor och se vad som händer.! (har fått symtom på dag6 förut, så förhoppningsvis behöver jag inte vänta så länge)

• SanneS

Hej i tråden. Jag har inte skrivit på några dagar men läst hur det går för er andra. Har nu tagit trombyl och progesteron sedan ÄL och känner verkligen av hormonerna. Har jätteömma bröst, konstant molvärk, acne och illamående. Verkligen inte kul att proggen gör så att falska grav.symptom uppstår. Kan inte alls tolka min kropps signaler nu inför BIM eftersom proggen ger så kraftig reaktion. *jobbigt*

Vinkar till singoalla77/Lotta: Vet du vi känner faktiskt varandra lite. Vi gick i samma högstadieskola. Ska inboxa dig om vem jag är.

Har varit på Sabbatsbergs sjukhus och träffat läkaren som ska utföra undersökningen av livmodern med en liten kamera. (har glömt bort det korrekta namnet för ingreppet) Han beskrev att jag kommer att sövas ner med narkos och om de med hjälp av kameran hittar några sammanväxningar el extra vävnader i livmodern så kommer han att operera bort dem. Skulle jag vara gravid vid ingreppet så kan denna operation avbryta graviditeten. Fick en tid som ligger mellan ÄL och BIM och jag funderar på att jag boka om den utifall att jag skulle vara gravid då... Så nu har jag fått ännu en sak att oroa mig för.

Hoppas att alla andra har det bra.

• NinniNinna

Hej på er allihopa

Var hos gyn på privat mottagning i dag och hon sa att allt var bra och det blir alltså inga fortsatta undersökningar. Skönt bara att få höra det. Nu är det bara att hålla tummarna för att vi inte får ett tredje mf.

När hon undersökte mig sa hon att det såg ut som att jag snart ska få mens ELLER så är det tidiga tecken på graviditet. Jag höll på att börja skatta när jag tänkte tyst för mig själv: förstår hon inte att hon inte kan säga det till en kvinna som redan letar febrilt efter graviditetstecken ;)

Har en fråga till er! Gyn sa att jag, OM jag blir gravid ska ringa henne och boka in ett tidigt ultraljud. Typ i v 6. På en direkt fråga sa hon att de inte kommer ge piller eller annat för att sätta igång mf om det är ett sånt på gång. Detta innebär att de kan se att det gått snett i v 6 och sen ska jag vänta till v 9 (så har det varit vid mina andra två ma) innan det kommer ut av sig själv. Det låter ju helt sjukt! Finns det någon här som har erfarenheter av detta?

Förlåt om det är stavfel och osammanhängande. Har lite bråttom.

• Mikes bride

Hej i tråden!

Ninni: Jag tycker att det låter lite konstigt, man borde väl i alla fall få välja om man vill ta piller eller ej.... Jag skulle i alla fall inte vilja gå och vänta ut det. Men det ska vi ju hoppas att du får slippa

Idag var jag på VUL och såg att lilla pyret lever med ett tydligt fint pickande hjärta!
    Fick mina Fragminsprutar som jag ska starta med ikväll. Så idag är Mikesbride lite glad!

Kram på er alla.

• singoalla77

Hej!!

Tack för vänligt mottagande. Jag känns skönt att sitta i samma båt.
    Positivt tänkande och hitta på roliga saker är mitt motto just nu och sexa som sjutton kring ÄL och hålla tummarna. Börjar känna mig ganska luttrad vid det här laget.
    Jag är övertygad om att vi kommer lyckas för eller senare.

Vink tillbaka till SAnne har inboxat dig.
    Ninni låter ju helt sjukt att man ska behöva vänta om läkaren vet om att det är ma ell mf på g. Är det verkligen så?

ha en bra kväll.
    kram

• imagine

Hej alla underbara i denna tråd! Har inte loggat in på länge...ni vet hur det är. Ibland orkar man bara inte tänka på allt sitt elände. Till min stora glädje finns ni här nu som är 30+ har haft flera missfall och fortfarande kämpar med första barnet.

Jag är 75:a och har tillsammans med min man kämpat sedan fem år tillbaka för att få ett barn. Jag har haft fem missfall 7, 8, 12, 23 och 17:e veckan. Det senaste i juni i år. Jag ser hur mina vänner får barn nummer ett, två och tre runtomkring och det är jobbigt. Min livmoder är missbildad och jag har ökad benägenhet för blodproppar. Detta är troligen orsaken till alla mina missfall. Vi undrar nu om det finns någon mer chans för oss. Skönt att den här tråden finns, jag kommer nog hänga kvar och lyssna och stötta.

Kramisar

• NinniNinna

Imagine: välkommen, men jag beklagar verkligen allt du varit med om!

Mikes bride: grattis!!! Vad roligt. Vilken vecka är du i?

Ja, till er som försökt svara på min fråga, skönt att ni också tycker det låter lika konstigt som jag gjorde! Vill gärna höra från fler av er, som har erfarenhet av vad läkarna gör om de upptäcker ett tidigt missfall på ett vul? Nog måste de kunna hjälpa naturen på vägen då?

Ha en skön kväll!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet