• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • NinniNinna

Bettan: fy, vad jobbigt! Måste vara terror att gå och vänta så länge. Brukar du ha det så besvärligt med mensen?

• LuPeRo

BettanB: Könsskillnader är det jag skriver om. Är en man manlig och är en kvinna kvinnlig? Varför och på vilket sätt osv. Men jag tror att jag snart är färdig med hela uppsatsen

---¤---¤---¤---¤---¤---

Jag behöver råd av er tjejer
    Jag ha absolut ingen aning om när min egentliga BIM är. Jag har ingen koll på min lutealfas och när jag pratade snabbt med sköterskan sa hon att jag skulle testa 2 veckor efter sprutan. Det är imorgon och jag vill inte testa mig. Men ska jag gå efter min "ordinarie" cykel så är nog min BIM nästa vecka. Hur hade ni gjort?

• BettanB

Ninni: Har aldrig haft problem innan, den brukar vara som en klocka. Det är verkligen värsta tortyren att gå och vänta så här.

PP: Spännande. Vad kommer du fram till då?
    Ang BIM; vet faktiskt inte. Själv tempar jag ju i vanliga fall och då blir allt så uppenbart. Kan du inte testa till helgen typ?

Piratpartist, javisst!
  • icka76

PP: Gå på din egen känsla, du vet hur du mår när du testar för tidigt och får minus. Hela din helg blir förstörd, får du inte mens så testa när du tror att BIM är.

Sanne: Trodde läkaren att den milda formen av blödarsjuka kunde påverka så att du får mf? Trodde bara killar kunde få blödarsjuka men vi tjejer kanske får just den milda formen.

Bettan: Det är ju sjukt att de inte tar din mens på allvar våra kära doktorer. Att du trots provera inte fått den än verkar konstigt, det måste väl t.o.m. Dr MM tycka. Finns det andra sätt att få igång den på utöver proveran, vet du det? Någon annan medicin tänkte jag på.

• LuPeRo

BettanB: Ja du, vad har jag kommit fram till...? Jag vet inte riktigt, det är mest bara en massa svammel anser jag. Men i grund och botten så är det inte enbart könet som avgör om du är manlig eller kvinnlig. Jag har även skrivit lite om att kvinnor kan vara manliga och vice versa. Vi får se vad läraren tycker sen.

Ang BIM så vill jag vänta så länge som möjligt. Helst vänta på att mensen ska dyka upp så att säga...

Men gud va konstigt att du inte fått mens trots Provera. Det finns ju andra tabletter du kan prova, men det är ju isåfall i samråd med din läkare. Men vad har läkaren gett dig för förklaring på detta?

icka: Jag vet att du har rätt och detta är första gången som jag tänker gå emot läkaren. Jag tänker inte testa nu utan vänta till slutet på nästa vecka (om inte mensen hinner dyka upp). Men det känns som att mensen är på väg och det hjälper mig att slå bort tankarna på att testa.

• NinniNinna

Tittar i en sväng på lunchen.

Bettan: ja, som de andra också säger: vad säger din läkare om detta? Det låter ju fruktansvärt jobbigt för dig.

PP: låter bra att du ska hålla dig ifrån att testa för tidigt. Det är ju bara jobbigt för om man går in i "test-karusellen". Bara stressande!

Hur går det för er andra?

• SanneS

Icka: Jag vet nästan ingenting om blödarsjuka och blev så himla förvånad när läkaren sa att det verkar som att jag har en mild form av det. Läkaren sa att om det är så att jag har den sjukdomen så kan det mycket väl vara orsaken till mina ma/mf. Han sa att han har flera patienter med mycket värre form som har fått flera barn var och det är inget problem om man vet om sjukdomen och behandlar. (sa att det var viktigt att veta vid en förlossning)
    Ska ta mer tester så det kan utrednas mer ordentligt och förhoppningsvis får jag mer information. Är ju så svårt när man bara få lite, lite information och en massa frågor uppstår och så måste jag vänta (några veckor tror jag) innan jag får veta mer. Försöker tänka positivt att det är ju jättebra om vi får veta vad som orsakat ma/mf och om det går att förhindra fler.

Var och tog cellprov idag och bm fick lite blod på testet och sa att jag blödde lite vid livmodertappen. Antar att det är mensen som är på G men det känns märkligt om den kommer tidigare än vanligt, särskilt som jag tar progesteron som borde försena mensen med några dagar.
    Funderar på om det är trombylen som gjort att jag blöder lättare (särskilt om jag nu har nån blödarsjuka). Hmmmm *grubblar, grubblar*

Pillan: Det är nog jättebra om du kan vänta ett tag med att testa om du känner att du mår bättre av det. Jag är sån testmissbrukare att jag testar när BIM närmar sig även om det är helt uppenbart att mensen ska komma.

• LuPeRo

Ninni1974: Visst är det stressande. Ännu mer när sköterskan säger att jag ska göra det. Men nej nej, denna gången ska jag stå på mig

Sanne: Det är fruktansvärt knäckande att först få ett minus på testet och sedan kommer mensen. Det är sorg gånger två ibland. Självklart kommer jag att gå i tankarna några dagar innan BIM att jag vill testa, men jag ska försöka hålla mig ifrån det

Hmmm, skumt det där med blödningen. Vad sa BM om det?
    Visst kan det vara från blödarsjukan (om du nu har den) men det kan även vara att hon bara irriterat slemhinnorna.

• SanneS

BM sa bara att jag blödde lite och kanske måste jag ta om provet, kanske går det att använda. Eftersom hon inte är min vanliga BM utan bara jobbar på den mvc som jag blir kallad till när det är dags för cellprov så ställde jag inte några frågor. Tänkte bara att det måste vara mensen som är på väg. (men 7 dagar för tidigt när det tom ska bli senare än vanligt? skumt) I vanliga fall hade jag nog inte tänkt så mycket mer på det men just för att jag tar medicner nu och får höra att jag kanske har nån hemsk sjukdom så satte det fart på tankarna...

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet