• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

PP: Finns det skillnader mellan män och kvinnor?! Hade ingn aning om det Engelskt fackspråk, jo jag tackar jag. Du är mer än förlåten för att du inte hinner titta in så ofta då. Skulle vara kul att få veta vad du kommer fram till. Är det inom något speciellt område du är och luskar?

• LuPeRo

icka: Ha ha ha ha, tydligen finns det många skillnader mellan könen
    Jag har fått en text jag ska grunda uppsatsen på som är baserade på andra texter från tidningar och böcker.
    Men jag är snart färdig med den så då blir jag social igen

• SanneS

Ninni: Jag gjorde ett vul i vecka 8 (7+5 tror jag att det var) och då konstaterade läkaren att det såg ut att vara ett ma men om jag hade räknat fel på senaste mens och graviditeten var en vecka kortare än jag trodde (alltså 6+5) så var storleken på fostret väldigt nära vad det skulle vara. Så han sa att även om det såg ut som ett ma för honom så skulle det vara brottsligt av honom att avbryta graviditeten så tidigt genom att konstatera att fostret var dött. Var tvungen att vänta en vecka till för att göra vul igen - då hade fostret samma storlek och man kunde fortfarande inte se några hjärtslag så då kunde ett ma konstateras och cytotec skrivas ut.

Av vad jag har förstått så är tidiga vul bra för att kolla att det inte är utomkveds och man kan konstatera att en graviditet existerar och på rätt ställe. Mycket mer tror jag inte att ett väldigt tidigt vul kan säga. Jo om det är fler foster. Kanske blir man bara mer orolig om det inte får att få några klara besked om det ser ut att gå bra.

Själv har jag just fått veta av läkaren som gör vår utredning att jag verkar ha en mild form av blödarsjuka. (!) Mer tester ska tas för att konstatera detta. Så nu ska jag sluta ta trombyl som jag tagit i en vecka. BIM nästa vecka och jag undrar vad som händer OM jag är gravid och tagit fel medicin första veckan av grav. Finns det nån chans att det går bra då?

• Mikes bride

Go kväll alla!

Icka: Japp, jag har tagit T från ÄL, Prog från + och nu F från konstaterat levande pyre.

• BettanB

Sanne: Man KAN ju få ett efterlängtat lugnande besked också. Jag kommer kräva vul from v6 och varannan vecka till v12 nästa gång.
    Tror inte att det är någon fara med trombylen, verkar går ur kroppen i ett nafs. Tror verkligen inte att det skulle påverka en graviditet alls så tidigt.

PP: Köns- eller genusskillnader?

Piratpartist, javisst!
  • SanneS

Bettan: Låter bra om trombylen inte har haft nån negativ effekt OM det skulle bli ett plus snart.
    Ovissheten är värst kring allt det här.

• BettanB
    SanneS skrev 2009-09-16 18:15:08 följande:
    Bettan: Låter bra om trombylen inte har haft nån negativ effekt OM det skulle bli ett plus snart. Ovissheten är värst kring allt det här.
    No shit. Tänk om man bara VISSTE att det skulle gå vägen vid någon punkt. tror att jag skulle kunna överleva ganska många missfall om jag bara VISSTE att det skulle lyckas på tionde försöket eller så. Ovissheten ÄR värst, i alla delar av det här helvetet.
    Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

Tack för förklaringen tjejer. Ser verkligen ingen vits i att göra ett vul i v 6, i mitt fall, utan jag håller mig nog till v 9 om jag blir gravid. Vid sista graviditeten så hade jag bokat in ett vul i v 9, men jag kom aldrig till det.

Bettan: visst har du rätt i att man KAN få positiva och lugnande besked också. Bra att du påminner oss om det ;) Hur går det för dig nu?

Sanne: trist att du har fått oroa dig för fel medcin.Kan inte mycket om detta, men jag tänker lita på Bettan när hon säger att det inte är någon fara!

Ha en bra kväll allihopa

• BettanB

Ninni: för mig går det inte alls. Är på dag 84 utan mens nu.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet