• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • LuPeRo

Bettan: Men du "muttraren" då ska jag dra fram tempen och lägga den vid sängen sen. Wow, vilken sängkamrat man har nu då
    Får väll be sambon påminna mig om att ta tempen innan jag går upp imorgon. Ska man bara kryssa i tempen på FF? Inte fylla i något om flytningar och annat gojsimojs?

Det dom kan undersöka är din slemhinna, om det finns några infektioner, livmodern, livmodertappen, ja allt vad som kan tänkas finnas där nere
    Du kan ju annars be om en högre dos av Proveran. Eller konstant p-piller ätande i 3 månader (då kan du få en mens på 28 dagar, det fick jag).

• NinniNinna

Oj, vilken fart det är på tråden, kul!

Skrev ett inlägg som försvann, så nu skriver jag igen.

Pillan: 5 1/2 år! Måste vara mycket jobbigt för er! Vet att det är många här som försökt länge och jag är faktiskt imponerad av att ni håller modet uppe och kämpar vidare. Starkt av er!

Bra att ni gaddar ihop er, Bettan och Icka! Tillsammans är ni starka ;) Nu måste det komma lite positiva nyheter!

• icka76

FF= Fertility friend en webbaserad tempsida. där man fyller i sin temp + symtom och när man haft äl får man ett fint litet älkryss. Ett superhjälpmedel för att se när äl är och hur kroppen funkar genom cykeln. Jag har tempat i 1,5 år nu och jag tycker det är super. Kan rekommendera att man införskaffar sig en termometer med 2 decimaler, det ger mer exakta kurvor.

Bettan: Inte vet jag vad man ska undersöka men nått "fel" måste det vara och du kan väl egentligen inte kalla Dr MM för Dr noggrann direkt, vet inte om man ens kan kalla honom doktor. På VUL kan man ju bara se om slemhinnan börjar tjpcka på sig och om äggen börjat mogna. Tror att man måste ta blodprov för att se mer ingående om du fått nån hormonrubbning eller så. Visst att mensen kan krångla efter ett mf men inte så här länge. Usch, man är så maktlös som patient. Om läkaren bestaämmer sig för en sak så är det stört omöjligt att göra sig hörd. Håller båda tummarna hårt att hon du ska tala med på fredag för det första förstår vad du menar och för det andra tar dig på allvar.

• LuPeRo

Ninni: Visst är det tufft emellanåt. Speciellt när kvinnor runtom en blir gravida. Jag personligen har gett upp vilket gör att jag inte tänker lika ofta på allt det här med barn, det sköter sambon så bra
    Men egentligen har man inget annat val än att kämpa, vad gör man inte för ett barn

icka: Jag ska genast gå och kolla vad jag har för temp...
    Vart tar du tempen? Munnen eller armhålan? Vart är bäst?

• icka76

PP: Du ska inte ta tempen nu, visar inget som helst tillförlitligt resultat. Utan man ska ta den det första man gör på morgonen, alltid vid samma tid. Jag tar min mellan 6-6.30 lite beroende på när jag behöver gå upp. En halvtimma hit eller dit gör inget. Fyll även i dina symtom vid och efter äl. Kul att läsa i efterhand om inte annat. Även äl-slem och hur tappen känns fyller man i. Det är en hel vetenskap, men det finns flera bra temptrådar här på fl. Den jag ocj Bettan är med i är bra och det är flera aktiva tempare där. Den andra jag är med i, pergopinglornas så finns det bara ett fåtal tempare kvar. Alla andra har antingen blivit gravida eller gått vidare till IVF.

• icka76

Ninni: det gör oerhört ont ibland när alla andra lyckas och utan problem oxå. Men vår dag kommer, vi måste tro på det. Efter mitt första mf hatade jag alla gravida. Jag mådde illa så fort jag såg en gravidmage och tänkte att så stor skulle jag oxå varit etc. När jag ändrade mitt tankesätt till att, snart ser jag oxå ut så där eller åh, vad mysigt det ser ut istället, ändrades även mitt humör. Tror det stämmer att tankarna styr ens känslor mer än vad vi tror.

• LuPeRo

icka: Nej nej, jag ska inte ta tempen nu. Jag ska se vad jag har för temp-mätare bara (alltså hur många decimaler
    Att man ska ta den på morgonen det vet jag. Men det där med livmodertappen (som jag inte riktigt vill pilla på) och symptom vid ÄL lär jag glömma. Det är nog något jag kommer att ta upp senare isåfall
    Jag tror att den "mätaren" jag har är till armhålan. Men när det är på morgonen man tar den kan det väll inte spela så stor roll i vilken kroppsdel man kollar?

• icka76

PP: Munnen och .. ja du vet var är de mest tillförlitliga ställena. Är det en vanlig digitaltermometer så kan du nog stoppa den i munnen. Jag har för mig att jag beställde min 2 decimalare på babytime eller nått liknande.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet