• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • LuPeRo

Sanne: Klart det sätter fart på tankarna. Nu är inte jag någon läkare men jag tror bara att hon stött till något som orsakat en liten blödning. För när mensen är beräknad att bli lite senare än vanligt vore det konstigt om den kom 1 vecka tidigare bara för det.
    Hur har dom nu planerat att gå vidare med alla dina prover? Om du nu har en blödarsjuka, och det är den som orsakat dina MF, hur ska dom då göra vid din nästa graviditet?
    Usch vad ingående frågor, du behöver absolut inte svara om du inte vill

Förresten, när är det man gör cellprov? Vart 3:dje år?

• icka76

Sanne: Tror att proggen i sig kan göra vävnaderna mer lättblödande, du vet men blir ju känsligare i slemhinnorna vid graviditet och då har man högt progvärde. Bra att du får en ordentlig utredning av blödarsjukan så att du kan få rätt behandling.

Pillan: Cellprovs tas väl vart tredje år efter 25 om jag inte minns fel?

• SanneS

Pillan: Du ställer frågor som jag också vill ha svar på. Jag vet ingenting mer än att läkaren skickat en remiss till en koaguleringsmottagning som ska kalla mig för vidare tester. Har bara pratat med läkaren en kort stund i telefon (på jobbet) igår så jag vet inte så mycket mer. -Du vet väl att du får fråga vad du vill, ingenting är heligt numera. =)
    Man kallas till cellprov vart tredje år.

Icka: Jasså kan man blöda lättare pga prog?? Usch, det känns som att jag vet för lite om "allt". Får säga till chefen att jag inte har tid att jobba måste googla och familjeliva för att lära mig VIKTIGA saker.

• TantTingeling

Sanne: Det finns ett gäng olika diagnoser som går in under samlingsnamnet blödarsjuka. Hemofili A o B heter 2 och de drabbar nästan bara pojkar. Sen fins det andra, t ex. von Willebrands som är vanligare och mildare och kan drabba alla.

• SanneS

TantT: von Willebrands var det läkaren nämnde att jag kunde ha någon mild form av.

• BettanB

Hej, alla.

Ang min uteblivna mens; läkaren jag hade på SU tyckte inte det var något att diskutera ens, men slängde till mig provera (mest för att få tyst på mig). Provera gör ju dock bara att man stötar ifrån slemhinna, så om det är något snett med cykeln (vet ju inte ens om jag haft ÄL) så räcker ju inte det. Vet ine VAD som kan/bör göras dock. Har teltid med en annan läkare om en vecka (!!). Mår verkligen piss över det här.

Sanne: När tog du sista trombylen? Jag har fått för mig att den går ur kroppen ruskigt fort ändå, men det har säkert TT bättre koll på. Lite blod vid tappen kan ju även vara pga av div andra anledningar (provet i sig, liten mellanblödning, nidationsblödning, irriterat av progesteronet).

Piratpartist, javisst!
  • LuPeRo

Sanne: Och jag som tyckte att mina frågor var alldeles för ingående
    Jag hoppas innerligt att du snart får svar på alla dina frågor, det känns ju lite som att dom håller dig på sträckbänken. Blöder du fortfarande eller det var bra vid cellprovet?

Tror att det är mer än 3 år sedan jag var på cellprov. Brukar dom inte skicka ut en kallelse till det?

• LuPeRo

BettanB: Ja jäklar vad jag lider med dig
    Det borde verkligen inte gå till så här. Inte nog med att din kropp inte riktigt vill spela din musik, man mår ju inte själv bra av att vänta.
    Väntat har man gjort så det räcker och blir över...

icka: Jag har också för mig att det är vart 3:dje år efter man fyllt 25. Jag tror jag gjorde ett det året jag blev 27 så egentligen borde jag få en kallelse snart. Ja inte för att jag tänker ringa och be om den, dom får gärna "glömma" bort mig ett tag

• Liss

Hej på er!

På måndag drar utredningen igång, dags för de första blodproven! Jag har laddat med ett batteri av frågor, så det är bäst för läkarna att dom kan svara den här gången. Vid förra besöket, då de konstaterade att det var ma en tredje gång, hade läkaren inte en susning. Känns i alla fall skönt att det äntligen händer nåt.

Icka: ett lite försenat svar... Jag fick min diagnos när jag var sju år. För min del går det inte i skov, men det är säkert individuellt. Är faktiskt inte medlem på EDS-forumet. Var inne och kikade när det startade, men då var det nästan tomt där. Får kanske ge det en ny chans.

PillanPernilla: jo, visst brukar de skicka ut en kallelse. Om man inte har flyttat, då tror jag att det blir tok i systemen. Men det är nog bara att boka en tid annars om man vill.

• BettanB

PP: Nej, det här känns verkligen som droppen.. *muttrar*
    På tal om cellprover; jag går ju varje år eftersom jag haft allvarliga förändringar. Innan dess kallades jag var tredje år tror jag.

Liss: Buss på! Lycka till på måndag.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet