• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

Monchichi: Jag tycker oxå den är lättläst och värd att köpas. Reumatism är ju en autoimmun sjukdom där immunfösvaret angriper lederna har man en sådan sjukdom kan kroppens försvar även vända sig mot ett foster eller spermierna. Så det är absolut värt att kolla upp för din del, helst innan du råkar ut för ytterligare ett mf.

EDS är en förkortning på Ehlers Danlos Syndrome. Det är en bindvävsdefekt som gör att min bindväv är för elastisk jag är överrörlig med ett enkelt uttryck. Jag går "ur led" i flera leder, bl.a. båda axlarna (nu är den ena opererad), båda knäna, fingerlederna och höger höft (än så länge) Har även stora problem med låsningar i bäcken, rygg och nacke. Får flera nackspärrar/år och är jätteinstabil i alla leder, främst fotleder och bäcken. De tror även att jag just nu även har nån form av diskpåverkan, inklämning eller diskbråck, för jag kan knappt sitta. Jag har även påverkan på ögonen, slemhinnor och hud. Som sagt hela kroppen består av bindväv så det finns massor av fel här. Det finns inget botemedel utan det är bara att acceptera att jag långsamt försämras och flertalet av oss hamnar till sist i rullstol. Jag kommer med stor sannorlikhet även att behöva kryckor eller rullstol under graviditet samt riskerar drabbas av en mängd komplikationer som förtidig födsel, livmoderbristning och moderkaksavlossning. Jag ska därför gå på spec.mödravården samt göra kejsarsnitt. Nu tänker ni säkert att är hon klok som ens funderar på barn, ja, den frågan har jag ställt mig själv flera gånger. Men de flesta av EDSarna har barn och det går bra för de allra flesta. Det som har fått mig att tveka är att risken för att barnet ärver mig är ca 50%. Men jag brukar fråga mig själv om jag hellre inte velat finnas alls än att ha "lite" ont emellanåt, svaret är nej.

• NinniNinna

Icka: vilken jobbigt besök hos privatmittagningen! Verkligen tråkigt! Skönt att du sedan fick prata med en vettig läkare som lyssnade på dig. Håll hårt i den läkaren ;)

Hur känns det nu? Kan du slappna av lite efter samtalet med den bra läkaren?

• monchichi76

Oj....har aldrig hört talas om att reumatism kan inverka på graviditet. Men undra om det är nåt de bryr sig om då jag ännu inte har på papper att jag har nån sån sjukdom?!

Usch Icka! Så besvärligt det låter med din sjukdom! Stark av dig att du iaf känner att di vill försöka få barn trots svårigheterna du kan få!

• BettanB

Reumatism är en autoimmun sjukdom och kan öka risken för att kroppens immunförsvar skall överreagera och behandla embryot som en fiende => missfall.

Piratpartist, javisst!
  • Liss

Icka: även jag har EDS, men inte samma variant som du verkar ha. Lite överrörlig och tummarna går lätt ur led, men annars mest en uppsjö av ärr och blåmärken (klassisk typ). Vet du om EDS kan vara en orsak till missfall? Har funderat mycket på det. Jag har förgävels försökt få tag på en läkare som kan svara på nåt om EDS och graviditeter, men allt de kunnat säga här är att livmoderstappen kan vara försvagad och att många föder för tidigt. Annars brukar det inte vara några problem... Tydligen ska man kunna sätta in något slags gummiband i v. 14 som hjälper livmoderstappen, men jag har aldrig hunnit så långt. Härligt att du har träffat en läkare som äntligen tar dig på allvar!

Trevlig helg till er alla, nu ska vi iväg och fira bröllopsdag :)

• BettanB

Liss: Har aldrig hört talas om att EDS skulle öka risken (förutom då som du skriver; att tappen kan försvagas och man får sätta cerklage). Min mamma verkar ha en ytterst lindrig form och är bara allmänt överböjlig, men har inte haft några övriga problem, verkar inte som om det blir värre med åren heller (*ta-i-trä*!). Har dålig koll på sjukdomen dock; är det verkligen inte en autoimmun sjukdom?

Piratpartist, javisst!
  • icka76

BettanB: EDS är inte auotimmun utan man har en annorlunda bindvävsstruktur, man har helt enkel en defekt i kollagenet.

Liss: Jag fick mail från Ingemar Söderlund som är expert på EDS och enligt honom finns det ökad risk då bindväven i livmodern kan vara försvagad+ det du skriver om tappen. Om livmoderväggen är försvagad finns risk att den spricker när den töjs ut. Känner en tjej som den gjorde det på i 8e månaden, men allt gick bra för henne. Det band du pratar om är cerklage och det är tydligen svårt att få om man inte bevisligen har en försvagad tapp vad jag har förstått, men jag kommer oxå kolla om jag kan få det om jag lyckas komma så långt nån gång. Vad "kul" att vi är fler EDSare här. Är det medlem på EDS-forumet? När fick du din diagnos? Jag fick kämpa 20 år innan jag fick min den 4e februari 2008. Går dina problem oxå i skov?
    Mina har blivit mycket sämre det sista året, men det tror jag är p.g.a. all stress kring ma, skrapning och axeloperation.

• singoalla77

hej!!
    hoppar in i denna tråd, äntligen verkar jag ha hittat rätt:)
    Jag heter Lotta och är 77:a har försökt bli gravid sen jan 2008 och har lyckats bli gravid 2ggr och dessa har slutat i mf i vecka 11 och 8. i har gråtit många tårar och ältat runt runt varför lyckas alla runt omkring oss. Ingen vet och läkarna säger att det är bara att försöka igen, på DS gör det inget förrän 3:e mf. Just nu är det ganska uppåt här men det kan svänga många ggr under en månad, ni vet vad jag menar.
    Håller tummarna för er alla. kram

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet